Byggahus.se
vad ska man sätta tv.nu på för höjd egentligen på väggen i sovrummet.?
 
#tv
Det är väl upp till dig, du ska kunna se tvn bekvämt utan att sträcka på nacken i onödan. Med det sagt så monterar de flesta den för högt.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Om jag skulle haft tv i sovrummet så hade den suttit i taket rakt ovan fötterna. Vinklad mot huvudändan.
 
  • Gilla
quattro1
  • Laddar…
Högt nog för att inte magen eller fötterna skymmer bilden.

och sen kanske ett par Lazy Bed Glasses för att skona nacken ...

Ett par svarta Lazy Bed Glasses designade för att läsa eller titta på TV liggandes utan att belasta nacken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Ironman och 3 till
  • Laddar…
min står på en 80 cm hög byrå. tycker det är rätt lagom
 
L
Jag tycker 130cm hög byrå är utmärkt, som sagts innan då är risken att egna eller andras kroppsdelar skymmer minimal. Men det beror visserligen på hur hög sängen är också, relativ höjdskillnad mellan sängens överkant och tv:ns fot är 65cm. (Sängen är 65cm hög.)
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Ca 65 cm mellan sänghöjd och skärms lägsta punkt
Sovrumsinteriör med säng i förgrunden, byrå, konstverk på vägg och öppen dörr till annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
Du ska ha 2/3 av skärmen under ögonhöjd. Det är huvudregeln och det är också enligt mig den bästa höjden.
 
richardtenggren
Jobbigt i sovrummet dock!
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jobbigt i sovrummet dock!

Njae, jag förutsätter att tvn är tänkt att sitta på väggen vid fotändan.....
 
rampante rampante skrev:
Ca 65 cm mellan sänghöjd och skärms lägsta punkt
[bild]

Den här placeringen är ju enligt huvudregeln (2/3) på tok för hög såtillvida den som ska titta inte är 250 cm lång och sitter rak som en fura i sängen.

Sen finns det ju såklart personliga preferenser att ta hänsyn till men generellt tror jag att tvn ofta sätts för högt.
 
richardtenggren
Sitter du i sängen och kikar?
Jag har nästan samma höjd på fötterna som ögonen sängliggandes, så då skulle jag gå miste om en hel del :p
 
Det e ju inte mycket att se iaf

Nej, halvliggandes är nog en rimlig beskrivning av min position vid tv-tittande i sovrum. Några kuddar under ryggen, tvn vid fotändan.

Sätt den inte för högt.....
 
L
Vill tydliggöra vad som händer om man ska tillämpa det Derbyboy, skriver att tv:n ska sitta på (2/3)-dels höjd av ögats betraktelsehöjd. Bifogar en bild som visar en ganska "normal" kudde som huvudet vilar på, gör att ögats betraktelse vinkel vrids ca 60°, om kudden är i 30°. Det får till följd att tv:n kommer också behöva vridas 60°, och hamna där den bruna rektangeln är placerad i taket. Trots detta faktum varnar Derbyboy att, sätt inte tv:n för högt? Saken är ju att den, det går inte att sätta tv:n för högt om man ska ligga ner och titta, (med huvudet på en normal kudde). Det är snarare som så att tv:n borde fästas vinklat i taket om man ska tillämpa samma regel som gäller vid soffan. Men eftersom TS och jag själv inte vinklar tv:n alls vore det heller inte bra att sätta den högre än så som på skissen, betraktelsevinkeln blir sämre om tv:n sätts ännu högre upp ovinklat. Jag vet själv från hotellrum jag hyrt med tv:n för lågt ner, det är fruktansvärt svårt att se på tv:n en längre stund man får nackproblem för huvudet måste vara vinklat för mycket i förhållande till att man ligger ner.

Skiss som visar betraktelsevinkel och TV-placering i förhållande till en person liggandes på en kudde i en säng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rampante och 2 till
  • Laddar…
L Lenza skrev:
Vill tydliggöra vad som händer om man ska tillämpa det Derbyboy, skriver att tv:n ska sitta på (2/3)-dels höjd av ögats betraktelsehöjd. Bifogar en bild som visar en ganska "normal" kudde som huvudet vilar på, gör att ögats betraktelse vinkel vrids ca 60°, om kudden är i 30°. Det får till följd att tv:n kommer också behöva vridas 60°, och hamna där den bruna rektangeln är placerad i taket. Trots detta faktum varnar Derbyboy att, sätt inte tv:n för högt? Saken är ju att den, det går inte att sätta tv:n för högt om man ska ligga ner och titta, (med huvudet på en normal kudde). Det är snarare som så att tv:n borde fästas vinklat i taket om man ska tillämpa samma regel som gäller vid soffan. Men eftersom TS och jag själv inte vinklar tv:n alls vore det heller inte bra att sätta den högre än så som på skissen, betraktelsevinkeln blir sämre om tv:n sätts ännu högre upp ovinklat. Jag vet själv från hotellrum jag hyrt med tv:n för lågt ner, det är fruktansvärt svårt att se på tv:n en längre stund man får nackproblem för huvudet måste vara vinklat för mycket i förhållande till att man ligger ner.

[bild]
Precis det här jag försökte beskriva i inlägg 3, bra bild!
 
  • Gilla
rampante och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.