Byggahus.se
Har fått lite offerter på bergvärme. Enligt firmans beräkning är värmebehovet ungefär 47 000 kwh/år.

DVUT värdet är -23,2 och effektbehov då är inte specifikation 15,3 kW.

En 16 kW kostar allt som allt 215' efter ROT och en 12kW kostar 187', alltså 28' i prisskillnad.

Den större klarar väl leverara 140 000 kW om året och den mindre 104 000 om jag inte tänker fel så värmebehovet täcks ju av båda. Om jag förstår det rätt så spetsar pumpen med elpatron om den inte klarar kylan under perioder. Nu har vi haft en varm vinter. Finns det något sätt att beräkna ungefär hur mycket 12 kW pumpen behöver spetsa per år under vintersäsongen mha DVUT värdet? Eller har någon en uppfattning om ungefär hur mycket det kan tänkas bli?

Hur hade ni tänkt med över/underdimensionera?

Mvh
 
Mikael_L
Har ni fler värmekällor i huset, tänker mest på braskamin eller så ... Men oavsett, har ni andra värmekällor?
 
Får det till tillsats med xxxx-16 = 71 kWh/år, tillsats med xxxx-12 = 1343 kWh/år aningen grovt räknat.
 
Mikael_L
J Josth skrev:
Får det till tillsats med xxxx-16 = 71 kWh/år, tillsats med xxxx-12 = 1343 kWh/år aningen grovt räknat.
Kommer årsverkningsgraden skilja mellan 12 och 16kW -pumpen?

12'an kommer ju att gå mer nära sitt max ...
 
För några år sedan läste jag att om värmepumpen har 70% av effektbehovet så klarar den 90% av energibehovet utan att spetsa med elpatron. Detta läste jag i en text som därmed hävdade att det är mer ekonomiskt att inte sikta på en pump som klarar 100% av effektbehovet utan elspets. Jag kan inte redogöra för hur tillförlitliga de uppgifterna var. Eller om de gäller fortfarande.
 
Mikael_L
Jag har också fått för mig det som du skriver, dvs att det inte är vettigt att dimensionera för full täckning av effektbehov.
Och jag har för mig att det också berodde på att den större pumpen då kommer gå den mesta tiden på en liten lägre verkningsgrad.
Därav min fråga i mitt förra inlägg.

Ty jag kan inte det här så bra, så är det helt enkelt. :oops:
 
Se till att borra så djupt som möjligt, kostar väldigt lite extra att borra några tiotal meter extra när grejorna står där, bättre också generellt att dimensionera lite mer än behovet om du längre fram tänker göra nåt som kräver mer energi.

Mike
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kommer årsverkningsgraden skilja mellan 12 och 16kW -pumpen?
12'an kommer ju att gå mer nära sitt max ...
Marginellt lägre SCOP på 12 kW-modellen. Beror också på vilket värmesystem, radiatorer och/eller golvvärme.
 
Låter lite dyrt tycker jag, men det kanske är en del extraarbeten som ska göras? Ta in fler offerter.

Jag bor själv i ett hus med högt värmebehov, cirka 40-50 000 kWh, och en 16 kW Nibe 1255 med 220 m borrhål. Hade jag gjort om installationen hade jag valt minst 250 meter borrhål och förmodligen Thermias nya 4-18 kW-pump. Underdimensionera tycker jag absolut inte att man ska göra i dagsläget. Min rekommendation är istället att dimensionera för kallare vintrar och räkna med högre elpris.
 
K
Min föreläsare just nu i "Värmeinstallationer" hävdar bestämt att man ska underdimensionera värmepumpen till 75% av effektbehovet. Risken är annars att kompressorn får för korta gångtider vilket inte är optimalt.
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Att dimensionera för något annat är husets totala behov är ju bara dumt.
De din föreläsare nämner om kompressorn löser man med lite vvs.
 
  • Gilla
vvs facit och 1 till
  • Laddar…
Anledningen till att man förr underdimensionerade var ju för att få färre start/stopp på on/off maskinerna.
Köper du en inverterpump så har du ju inte det problemet och kan således dimensionera för 100% effekttäckning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Går bra att dimensionera för 100% effektäckning med en on off också.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
C
E EyEr0n skrev:
Anledningen till att man förr underdimensionerade var ju för att få färre start/stopp på on/off maskinerna.
Det argumentet har man ju hört ofta, så det måste ju finnas någon sorts substans i det.
Samtidigt varierar ju effektbehovet med årstiden och även från år till år, vilket innebär att en värmepump alltid är överdimensionerad under större delen av året. Så ser inte hur det skall kunna göra någon väsentlig skillnad?
Vi har en on-off som hittils klarat värmen (sedan 2014) i ptincip utan eltillskott.
 
B Bobyggarna skrev:
Har fått lite offerter på bergvärme. Enligt firmans beräkning är värmebehovet ungefär 47 000 kwh/år.

DVUT värdet är -23,2 och effektbehov då är inte specifikation 15,3 kW.

En 16 kW kostar allt som allt 215' efter ROT och en 12kW kostar 187', alltså 28' i prisskillnad.

Den större klarar väl leverara 140 000 kW om året och den mindre 104 000 om jag inte tänker fel så värmebehovet täcks ju av båda. Om jag förstår det rätt så spetsar pumpen med elpatron om den inte klarar kylan under perioder. Nu har vi haft en varm vinter. Finns det något sätt att beräkna ungefär hur mycket 12 kW pumpen behöver spetsa per år under vintersäsongen mha DVUT värdet? Eller har någon en uppfattning om ungefär hur mycket det kan tänkas bli?

Hur hade ni tänkt med över/underdimensionera?

Mvh
28 tkr i skillnad på en 12 kW och en 16 kW värmepump efter Rot ???
Skulle vara intressant att se hur dom dimensionerat .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.