Byggahus.se
För att göra en lång historia förhållandevis kort:
Jag förvärvade ett fritidshus i slutet av augusti med nyligen indraget vatten och avlopp, toa och dusch finns. En varmvattenberedare från Tesy (Jula) sitter i badrummet (med monterad blandningsventil LK 550 under) och under diskbänken sitter en liten hydrofor på uppskattningsvis 25-30 liter. Allt har funkat fint förutom värmen på vattnet som inte gick att duscha och diska i trots att blandningsventilens reglage stod på max.

Jag luskade runt lite på nätet och hittade instruktioner för att höja värmen i beredaren Men plötsligt lossnade hela reglaget och alla grejer innanför for ut, vattnet sprutade som en fontän såklart och det tog en stund innan jag kunde komma till pumpen i köket och stänga av vattnet där och sen in till beredaren igen och försöka få i blandningsventilen igen, rätt monterad. Det går inte att skruva in den särskilt långt, det tar emot väldigt och jag vågar inte ta i för jag är rädd att förstöra gängorna som är i plast.

Efter detta har jag haft dåligt tryck på vattnet i varmvatten kranen (typ bara självtrycket ifrån brunnen) och det spottar och fräser i varmvattenkranen otroligt mycket och även beredaren har skumma ljud för sig när pumpen går igång så jag fattar ju att det är luft i beredaren men har också fattat att det måste vara luft i den för att det ska bli tryck på vattnet.

Provade att tömma beredaren och fylla på den igen i hopp om att luften skulle ge med sig men icke. Dessutom blir varmvattnet kallt när pumpen går igång efter en stund. Har googlat ihjäl mig men det känns som jag famlar i blindo då jag inte har en susning om sånt här. Upplever också att problemet blir värre när beredaren värmt upp vattnet ordentligt. Finns det någon som kan hjälpa mig? I vilken ände börjar jag?
 
Redigerat:
Du har säkerligen en hydropress och inte en hydrofor. Men det kvittar.

I varmvattenberedaren kan jag tänka mig att man förväxlat in och ut.
 
  • Gilla
Nova777
  • Laddar…
Nova777 Nova777 skrev:
För att göra en lång historia förhållandevis kort:
Jag förvärvade ett fritidshus i slutet av augusti med nyligen indraget vatten och avlopp, toa och dusch finns. En varmvattenberedare från Tesy (Jula) sitter i badrummet (med monterad blandningsventil LK 550 under) och under diskbänken sitter en liten hydrofor på uppskattningsvis 25-30 liter. Allt har funkat fint förutom värmen på vattnet som inte gick att duscha och diska i trots att blandningsventilens reglage stod på max. Jag luskade runt lite på nätet och hittade instruktioner för att höja värmen i beredaren Men plötsligt lossnade hela reglaget och alla grejer innanför for ut, vattnet sprutade som en fontän såklart och det tog en stund innan jag kunde komma till pumpen i köket och stänga av vattnet där och sen in till beredaren igen och försöka få i blandningsventilen igen, rätt monterad. Det går inte att skruva in den särskilt långt, det tar emot väldigt och jag vågar inte ta i för jag är rädd att förstöra gängorna som är i plast. Efter detta har jag haft dåligt tryck på vattnet i varmvatten kranen (typ bara självtrycket ifrån brunnen) och det spottar och fräser i varmvattenkranen otroligt mycket och även beredaren har skumma ljud för sig när pumpen går igång så jag fattar ju att det är luft i beredaren men har också fattat att det måste vara luft i den för att det ska bli tryck på vattnet. Provade att tömma beredaren och fylla på den igen i hopp om att luften skulle ge med sig men icke. Dessutom blir varmvattnet kallt när pumpen går igång efter en stund. Har googlat ihjäl mig men det känns som jag famlar i blindo då jag inte har en susning om sånt här. Upplever också att problemet blir värre när beredaren värmt upp vattnet ordentligt. Finns det någon som kan hjälpa mig? I vilken ände börjar jag?
Ett foto på hur det ser ut för att få ett bra svar
 
  • Gilla
Nova777
  • Laddar…
Ditt problem är alltså att varmvattnet inte är tillräckligt varmt?

Om jag tänker rätt så kan du inte varit på termostaten som reglerar vilken temperatur du har på vattnet i VVB. Den är helt elektrisk och det ska inte kunna spruta vatten där. Är det något annat än blandningsventilen du skruvat på?

Blandnignsventilen blandar vattnet från VVB med kallvatten för att du ska få rimlilg temperatur i kranen. På så sätt kan vattnet i VVB hålla 80grader och vattnet i kranen 40. Att ha 80gradigt vatten i VVB gör att du kan spola varmvatten ur kranen under längre tid.

En varmvattenberedare behöver ingen luft i sig för att skapa tryck. Det görs av en hydrofor eller hydropress (eller bara av pumpen men det är en udda lösning). Det du kallar hydrofor är antagligen en hydropress med tanke på den lilla storleken. Hydropressen sätter tryck på kallvattnet och är som en buffert som gör att pumpen inte behöver gå så ofta. Kallvattnet kommer sedan in i varmvattenberedaren och sätter tryck på vatten som kommer ut ut den.

Om du har luft i varmvattenberedaren kommer det spotta och fräsa ut vattenkranarna men det ska försvinna efter en liten stund när beredaren ät helt fylld. Se till att ha en vattenkran öppen medan du fyller VVB, annars kommer inte luften ut.

Kan du ta ett kort på den del som du skruvade loss?

ps.Du får gärna lägga in lite stycken i din text. Nu är det en rätt rörig textklump.
 
T toolman77 skrev:
Ditt problem är alltså att varmvattnet inte är tillräckligt varmt?

Om jag tänker rätt så kan du inte varit på termostaten som reglerar vilken temperatur du har på vattnet i VVB. Den är helt elektrisk och det ska inte kunna spruta vatten där. Är det något annat än blandningsventilen du skruvat på?

Blandnignsventilen blandar vattnet från VVB med kallvatten för att du ska få rimlilg temperatur i kranen. På så sätt kan vattnet i VVB hålla 80grader och vattnet i kranen 40. Att ha 80gradigt vatten i VVB gör att du kan spola varmvatten ur kranen under längre tid.

En varmvattenberedare behöver ingen luft i sig för att skapa tryck. Det görs av en hydrofor eller hydropress (eller bara av pumpen men det är en udda lösning). Det du kallar hydrofor är antagligen en hydropress med tanke på den lilla storleken. Hydropressen sätter tryck på kallvattnet och är som en buffert som gör att pumpen inte behöver gå så ofta. Kallvattnet kommer sedan in i varmvattenberedaren och sätter tryck på vatten som kommer ut ut den.

Om du har luft i varmvattenberedaren kommer det spotta och fräsa ut vattenkranarna men det ska försvinna efter en liten stund när beredaren ät helt fylld. Se till att ha en vattenkran öppen medan du fyller VVB, annars kommer inte luften ut.

Kan du ta ett kort på den del som du skruvade loss?

ps.Du får gärna lägga in lite stycken i din text. Nu är det en rätt rörig textklump.
Mitt problem från början var att varmvattnet inte var tillräckligt varmt.
Har enbart skruvat på blandningsventilen för att få mer värme på vattnet. Vvb elektroniska reglage står på max värme så där är inget fel, vattnet som kommer ur beredaren är hett.
Hade en VVkran öppen när jag fyllde beredaren med vatten men lik förbaskat kommer det in luft verkar det som.

Spottandet och fräsandet upphör när det kommer kallvatten ur kranen istället för varmt när pumpen går igång.
Skall försöka lägga in lite bilder strax :)
 
Bild på blandningsventil och pump.
Skruvade alltså på ratten till vänster
 
  • Blandningsventil och pump under varmvattenberedare, ratten justerad till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blandningsventil med ratt till vänster och pump med manometer under ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Exakt vart var det det sprutade ut vatten?
 
Det ser rätt ut på beredarens kopplingar, till vänster är det ett vred som står plus och minus på , med den ställer man tempen ut till tappstället. Ska enligt reglerna vara ca 55 C. Der rör som är märkt med rött direkt under beredaren ska vara så varmt att du inte kan ta i det. sen blandas det ut till temp på röret nedanför, PS var sprutade det vatten ?
 
useless useless skrev:
Exakt vart var det det sprutade ut vatten?
Hela ratten med innehåll lossnade på vänster sida av blandningsventilen och det var där det sprutade ut vatten
 
Den är gängad in och lossnar den så kommer det myyycket vatten, hur gammal är VVBhel den del som sitter under VV
Blandningsarmaturen ska bytas ut för att den är inte vid sina sinnes bruk, Det kommer att hända igen så byt den, inte så svårt då den nya passar direkt på alla rör
 
J jonaserik skrev:
Den är gängad in och lossnar den så kommer det myyycket vatten, hur gammal är VVBhel den del som sitter under VV
Blandningsarmaturen ska bytas ut för att den är inte vid sina sinnes bruk, Det kommer att hända igen så byt den, inte så svårt då den nya passar direkt på alla rör
Badrum och kök är gjort under 2017 så inte så gammalt.
 
Det sitter en skruv i ratten va? Skruva ut den och skruva i insatsen innan ratten monteras. Att byta hela ventilen är inte motiverat. Det är i princip bara termostaten som går sönder.

Bra med bilder.
 
Nova777 Nova777 skrev:
Badrum och kök är gjort under 2017 så inte så gammalt.
Med den tiden som gått, ledsen att säga det men kostnaden för blandningsventil och arbete får du nog stå för om inte garantin är lång, själva blandningsinsattsen har lossat. det går att byta bara den delen som blandar vattnet.
Till TS var i landet finns du ?

D Daniel 109 skrev:
Det sitter en skruv i ratten va? Skruva ut den och skruva i insatsen innan ratten monteras. Att byta hela ventilen är inte motiverat. Det är i princip bara termostaten som går sönder.
Att göra så är inte bra då det kan ha inträffat någon skada som framöver gör att den lossnar igen, kanske ingen är hemma då. Kan bli några 100 m3 i huset om man har otur
 
Vad är det för modell? Jag har mycket svårt att se att någon sådan skada skulle kunna uppkomma.
 
Har vattnet frusit någon gång?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.