Byggahus.se
Jag läser en utförlig tråd från 2017 om avlopp, infiltration och LTAR-värde. Men blir inte riktigt klok på vad som är ett bra LTAR-värde? Jag har nyss fått provsvar på ett perkolationstest där LTAR-värdena är 15, 20 och 25. Testerna är gjorda i tre provgropar där jorden är tät morän. Jag har enskilt avlopp med förstärkt infiltration. Hur ska jag tänka om LTAR-värdena ovan?
 
Claes Sörmland
Å Åkesson skrev:
Jag läser en utförlig tråd från 2017 om avlopp, infiltration och LTAR-värde. Men blir inte riktigt klok på vad som är ett bra LTAR-värde? Jag har nyss fått provsvar på ett perkolationstest där LTAR-värdena är 15, 20 och 25. Testerna är gjorda i tre provgropar där jorden är tät morän. Jag har enskilt avlopp med förstärkt infiltration. Hur ska jag tänka om LTAR-värdena ovan?
För ett hushåll ska du dimensionera för 5 PE om 170 l avloppsvatten per dygn, så totalt 850 l/dygn.

850 L/dygn / 15 L/dygn/m2 = 57 m2 infiltrationsyta
850 L/dygn / 20 L/dygn/m2 = 42 m2 infiltrationsyta
850 L/dygn / 25 L/dygn/m2 = 34 m2 infiltrationsyta

Så det är egentligen endast den sista platsen som känns som rimlig att använda.
 
Tack för snabbt svar. Det betyder alltså att ett högre LTAR-värde är bättre än ett lägre om jag förstår dig rätt? Är det då så att ett lågt LTAR-värde släpper igenom så lite vatten att det riskerar att bli stopp i infiltrationen?
 
Claes Sörmland
Å Åkesson skrev:
Tack för snabbt svar. Det betyder alltså att ett högre LTAR-värde är bättre än ett lägre om jag förstår dig rätt? Är det då så att ett lågt LTAR-värde släpper igenom så lite vatten att det riskerar att bli stopp i infiltrationen?
Så är det. Infiltrera inte i leriga moräner, det blir så lätt igensatt med åren.

Du kan läsa mer här: https://www.havochvatten.se/hav/vag...e-fragor/siktanalys-och-perkolationsprov.html
 
  • Gilla
Åkesson
  • Laddar…
Stort tack för svar och länk!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Om du har ont om utrymme, kan du kanske komplettera din infiltrationsbädd med s k biomoduler. Det finns ett antal olika på marknaden. I grova drag kan man säga att de förbättrar infiltrationen, så att ytan du behöver inte blir mer än 25-40 % av ytbehovet utan moduler. Var ett tag sedan jag kollade på detta, men då låg prisnivån på 8-12 tkr, dim för ett hushåll.
 
  • Gilla
Åkesson
  • Laddar…
Tack för svar - ja, det är biomoduler som gäller för min del. inte för att utrymmet är begränsat, tvärtom, men för att förbättra infiltrationen med hänsyn till både miljö och grannar. Däremot har jag inte tänkt på att biomoduler även minskar ytbehovet, tack för den informationen!
 
Claes Sörmland
Försäljarna av biomoduler menar att det minskar infiltrationsytan. Argumentet är rimligt eftersom att det erbjuder en bättre syresättning av avloppsvattnet vid infiltrationsytan. Det har således teoretiskt stöd.

Men många kommuner vill se fullskaletester över flera år som visar att det fungerar för att frångå svensk dimensioneringsstandard för infiltrationsytan. Jag vet inte om försäljarna har tillgång till sådana tester. Kanske är det bara FANN som är tillräckligt stora för att kunna finansiera en sådan test över många år?
 
Där jag bor är det BAGA som levererar till flest kunder. Som jag förstår det har de kommunernas OK.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.