Byggahus.se
Tjena, tänkte ha lite värme i garaget nu när man skruvar under vintern och har fått tag i en gammal Toshiba luft/luft pump gratis. Tror inte den har varit igång dom senaste 5-10åren (lokal som stått tom en längre tid).

Kollade över den idag och såg att den var från 1999 så började fundera om det är lönt att montera den? Vad tror ni? Betalar bara för gasen när den monteras för en bekant fixar det men tänker hur är den i verkningsgrad vs en ny idag? Funderar om det kanske lönar sig att köpa en ny pga driftkostnader men budgeten är lite tight när vi just renoverat resten av huset.
 
Skruva mycket? I vilken temperatur? Modell Toshiba?
 
Knut57 Knut57 skrev:
Skruva mycket? I vilken temperatur? Modell Toshiba?
Tänkte ha cirka 15-17 grader det är lagom varmt tycker jag blir nog dom flesta kvällarna i veckan under kallaste vintern har ett par byggen som ska bli klara :)


Modellen är en Toshiba RAS-10SKH-ES

Garaget är kanske 40kvm max öppen yta när jag rivit en mellanvägg.

Tanken är nog att alltid ha den på iaf 10 grader sen så drar man på när man ska ut där.

Bor i Skåne så får inga -40 här nere :) kanske -10 som absolut kallast men det är nog sällan.
 
F fallingdown skrev:
Tänkte ha cirka 15-17 grader det är lagom varmt tycker jag blir nog dom flesta kvällarna i veckan under kallaste vintern har ett par byggen som ska bli klara :)


Modellen är en Toshiba RAS-10SKH-ES

Garaget är kanske 40kvm max öppen yta när jag rivit en mellanvägg.

Tanken är nog att alltid ha den på iaf 10 grader sen så drar man på när man ska ut där.

Bor i Skåne så får inga -40 här nere :) kanske -10 som absolut kallast men det är nog sällan.
Att den är från 1999 behöver i sig inte vara särskilt dåligt. Värmepumpar har inte utvecklats speciellt mycket sen dess. De sista 5 åren har det istället gått åt andra hållet på grund av hårdare krav på vilkets sorts köldmedie man får använda.

Men har den gått non-stop i mer än 10 år så är det ju stor risk att den går sönder relativt snart.

Kolla också upp om man ens kan köra den så lågt som 10 grader. Inte alla värmepumpar som det går med, särskilt inte dem från 1999.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Att den är från 1999 behöver i sig inte vara särskilt dåligt. Värmepumpar har inte utvecklats speciellt mycket sen dess. De sista 5 åren har det istället gått åt andra hållet på grund av hårdare krav på vilkets sorts köldmedie man får använda.

Men har den gått non-stop i mer än 10 år så är det ju stor risk att den går sönder relativt snart.

Kolla också upp om man ens kan köra den så lågt som 10 grader. Inte alla värmepumpar som det går med, särskilt inte dem från 1999.

Tack för tipset verkar som att det är 17 grader som lägst när jag kollar manualen :) Men det funkar för mig. Har rätt låga driftkostnader här så kan nog ha råd att unna mig ett riktigt varmgarage för det har varit ett mål med huset. Trött på att skruva i minusgrader.

Håller den i 1-2år så är jag nöjd då har jag sparat upp en bra buffert igen så det drabbar inte lika hårt att köpa en ny för 10-15 då.
 
vad är det för gas i en sådan gammal pjäs?
R407?
R22?

Hittade det! R410A skall det vara .
kostar ca 2500.- ggr 0,7kg för gasen i denna
strypningen är av kapillärrörs modell så verkningsgraden är väl inte så hävert med
godkänd till -5C
3kW effekt vid +7 ute och +20C inne tar då 0,9kW
 
Redigerat:
T
0.69kg R410a enligt manualen.


electroluxaren electroluxaren skrev:
vad är det för gas i en sådan gammal pjäs?
R407?
R22?
 
electroluxaren electroluxaren skrev:
vad är det för gas i en sådan gammal pjäs?
R407?
R22?

Hittade det! R410A skall det vara .
kostar ca 2500.- för gasen i denna
oj shit trodde inte det skulle vara så dyr är ju svårt att hitta priser på nätet då inte vem som får köpa. Ska höra med han jag känner så får vi se med lite tur har han lite gas över för fikapengar (yes det händer) annars kan jag lika gärna köpa en ny behöver ingen värsting och garaget är inte så stort så cirka 10 borde jag kunna hitta en för (utan moms)
 
F fallingdown skrev:
oj shit trodde inte det skulle vara så dyr är ju svårt att hitta priser på nätet då inte vem som får köpa. Ska höra med han jag känner så får vi se med lite tur har han lite gas över för fikapengar (yes det händer) annars kan jag lika gärna köpa en ny behöver ingen värsting och garaget är inte så stort så cirka 10 borde jag kunna hitta en för (utan moms)
Jula har för 5k. Är det bara till garaget så räcker en sån gott och väl.
 
Raka Raka skrev:
Jula har för 5k. Är det bara till garaget så räcker en sån gott och väl.
Tack för tipset blir nog en sådan :) Var ju helt rätt pris och håller den 5år är jag helnöjd för priset!
 
Köpte min Panasonic -04 till garaget, flyttade den -15 till annan del av garaget.
Den har fungerat mycket väl och gör det fortfarande, vaccumsugningen och påfyllningen för 4 år sen var ju ingen nackdel.
Sätt du dit Toshiban så länge, och planera in ett byte med en kvalitetspump istället för JULAskräpet, (polarens erfarenhet om JULA).

Tips om du vill snåla ner dina 17 grader är att hänga för med gardin/pressenning eller dylikt så du bara värmer några kubikmeter luft, mitt garage blev iaf frostfritt på det sättet. Nackdel? Mina lager började skrika efter 5 år, (gick ju på lågvarv i 11 år typ) men i garaget lät jag det vara. Efter flytten av pump för 4 år sen och den fick börja kämpa så tystnade lagren.
 
En gamla pump brukar vara ganska igenkorkad med skit. Passa på att skruva av kåpan och rengör den innan du installerar så höjer det säkert verkningsgraden en del. Häller man kokande vatten över kylflänsarna så brukar 95% av skiten försvinna.
 
Jag köpte en begagnad luftvärmepump och installerade. Ett hus hade två likadana luftvärmepumpar och den ena gick sönder varpå båda byttes och jag köpte den fortfarande fungerande. Det var 2011 och den fungerar fortfarande. Svårt att veta hur länge den håller. Men det gäller ju en ny julapump också.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Självklart är en märkes pump att föredra men oddsen är stora att vi bara bor här i några år innan vi hittar ett större ställe och det är 4års garanti på jula pumpen så den borde räcka långt. Bättre än att kanske lägga 2500 på gas + en ny kontroll för den fick jag ej med och sen så visar det sig att skiten inte funkar. Jag har aldrig sett den i drift utan satt i en lokal vi renoverade och skulle slängas så frågade om jag fick ta den.

Har nu en IVT från 2008 inne i huset och skulle den fallera så skulle jag aldrig köpa en pump på jula men detta är till garaget går ju bara kanske 4månader om året :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.