Byggahus.se
T
Köpte ett hus för ca 10 år sedan med en kompis och vi tänkte starta ett företag i det, det vart inte så och jag tog över huset själv och haft det som verkstad men nu tänkte jag flytta dit då jag trivs där så mycket och det är dyrt att ha två hus som jag har nu.

Huset är daterat från 1880 någonting, varit en gammal affär sen ett litet snickeri och nu är jag där. Ca 70 kvm på varje våning + källare på ca 70 kvm + utbyggnad på ca 70 kvm + ett dubbelgarage bakom.

* Regnat in i tio år men bytt tak nyligen.

* Huset dränerades för ca 12 år sen.

*Alla avlopp igenom huset är bytta och dricksvatten rör.

*Avloppet i golvet i källaren har jag bilat upp men inte bytt än.

*Håller på och asbestsanerar i källaren nu då jag kapar ur alla värmerör i hela huset.

* Planerar bygga ventilation med värme. Ev ska jag bygga ett egen modulärt ventilationsaggregat med ett vattenburet batteri.

* Två till luftvärmepumpar ska installeras. Sitter en på första våningen nu och en till ska in i källaren och en på övervåningen som start värme.

* Planerar ev en golvsänkning i källaren. Har 191 cm nu.

* Bastu, jacuzzi, tvättstuga, hembio, musikstudio i källaren.

* Sovrum på vinden.

* Två kaniner var av en vattenmantlad. Ev bygger jag den vattenmantlade själv.

* Renovera badrum på övervåningen.

* Renovera kök på övervåningen.

* Öppna upp inne tak till nock i vardagsrum och allrum.

Har lite planer, får se hur mycket man orkar.

Fler bilder kommer.
 
  • Bild på ett tvåvåningshus från 1880 med utbyggnad, trädetaljer och brädbeklädda delar som behöver renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Greatstomp och 16 till
  • Laddar…
T
Idag har jag städat och torkat väggar för fullt och börjat sätta igen alla hål i väggarna och tak med Finjas laga vägg. Friluftmasken är på än tills alla rum är igenomtorkade några gånger och fått ner en luftrenare så man känner sig helt säker.

Tycker om den där gamla trappan, den här sin charm :cool:
 
  • Renoverad trappa med städutrustning och luftrenare i ett gammalt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad källare med patchade hål i väggar och tak, gammal trappa och en luftrenare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Augen81 och 4 till
  • Laddar…
T
Någon som har koll på ventilation?

Tänkte bygga tre separata ventilationssystem, en för varje våning.

Hur stora rör behöver man? Har gått på 125 rör nu för det känns som 100 är för litet. Var och kolla på ett system i helgen och där satt det 125 rör 160 in i ventilationsaggregatet

Isolerat med 50 mm xps runt om.

Skissade på vattenbatteriet igår och satt 125 stosar i gavlarna. Har valt lödda kylare i koppar som har en storlek på 125 igenom. Blir fyra stycken i varje modul. Fläktarna har jag valt är 120x120x38mm industrifläktar som klarar upp till 120 liter i sekunden vid 6000 rpm. 5.0A 12vdc. Vill ha pwm/Tach styrda fläktar om ett styrsystem ska programmeras senare. Spjälen ska styras med rc servos.

Läser på om ventilation än så allt är på ritbordet än. Pratat med en laserfirma som ska ska skära ut all plåt sen när allt är färdig konstruerat.

Ska beställa alla nödvändiga mätare när det är dax så man kan justera in systemet.

Ca 210 kvm är all yta så undra hur mycket liter i sekunden man behöver? Fått en siffra på 180 l/s till ca 225 kvm?
 
  • Komponent av ventilationssystem med 125 mm röranslutning och isolerad med blå XPS-skum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ska du bygga någon typ av värmeåtervinning eller ska du värma tillluften? Hur som är det väldigt intressant att se med egna lösningar.
 
T
johel572 johel572 skrev:
Ska du bygga någon typ av värmeåtervinning eller ska du värma tillluften? Hur som är det väldigt intressant att se med egna lösningar.
Både och :strong: Ett värmebatteri först efter filtret som värmer luften så gott den kan med returvärmen sen in i fläkten sen till ett vattenbatteri till som är kopplad in i en multitank som är kopplad till varmvattenberedaren, vattenmantlad kamin eller vad man vill ha till. Innan luften går ut sitter det ett till vattenbatteri vid ut luften som sista värmen går i retur till det första batteriet. Bollar idéer för fullt i huvudet. Alt tänkte jag gå på alu kylare och göra slutna system med glyckol i och sen ha en vattenvärmeväxlare mot multitanken.
 
  • Gilla
Bollo
  • Laddar…
T
Hittade på det här.

https://www.luftbutiken.se/content/59-berakningar

Minst24.5 l/s in och ut och man vill ha ett lätt övertryck för 70 kvm och sen ska värmebatteriet klara 1110w så ska försöka göra ett 2kw vämebatteri. En bit framåt.
 
T Terho Mukka skrev:
Hittade på det här.

[länk]

Minst24.5 l/s in och ut och man vill ha ett lätt övertryck för 70 kvm och sen ska värmebatteriet klara 1110w så ska försöka göra ett 2kw vämebatteri. En bit framåt.
Jag antar att du inte tänker värma huset med ventilationssystemet utan bara förhindra kallras från ventilerna? Tycker det verkar onödigt komplicerat det du funderar på.

För övrigt så vill man normalt sett ha ett litet undertryck i huset för att motverka fuktutfällning inne i väggarna. Inte övertryck.
 
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
T
Ränkte värma hela huset med det i framtiden så gott det går? Men även kunna använda luftvärmepumpar, kaminer och hjälpa till när det blir riktigt kallt. Var och kollade på ett hus dom värmdes så men då bara ett aggregat. Ja lite komplicerat att bygga men mycket billigare än att köpa ett färdigt aggregat. Okej pratade med en annan och han sa övertryck, om man har kamin osv annars kan röken gå in.
 
T Terho Mukka skrev:
Ränkte värma hela huset med det i framtiden så gott det går? Men även kunna använda luftvärmepumpar, kaminer och hjälpa till när det blir riktigt kallt. Var och kollade på ett hus dom värmdes så men då bara ett aggregat. Ja lite komplicerat att bygga men mycket billigare än att köpa ett färdigt aggregat. Okej pratade med en annan och han sa övertryck, om man har kamin osv annars kan röken gå in.
Med mekanisk till och frånluft är ett litet undertryck standard i Sverige. Med bara mekanisk frånluft så behöver man ett högre undertryck.

Ska du värma ett hus med luft så kan du inte dimensionera efter ventilationsnormer, det ger på tok för litet energitillskott. Luft är en ytterst dålig värmebärare.
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
T
V vectrex skrev:
Med mekanisk till och frånluft är ett litet undertryck standard i Sverige. Med bara mekanisk frånluft så behöver man ett högre undertryck.

Ska du värma ett hus med luft så kan du inte dimensionera efter ventilationsnormer, det ger på tok för litet energitillskott. Luft är en ytterst dålig värmebärare.
Okej då vet jag, ska läsa på lite mer ikväll. Hittade på två alukylare igår och pröva experimentera med hur det fungerar och använda det som en värme retur.
 
V vectrex skrev:
Med mekanisk till och frånluft är ett litet undertryck standard i Sverige. Med bara mekanisk frånluft så behöver man ett högre undertryck.
Men som det redan konstaterats behövs övertryck om man har kamin, annars ryker det in.
 
  • Gilla
Granatäpple och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Men som det redan konstaterats behövs övertryck om man har kamin, annars ryker det in.
Nej, det behövs normalt inte. I riktigt täta moderna hus med enbart frånluftsventilation kan detta vara ett problem, det brukar man lösa med en knapp som tillfälligt stänger av undertrycket. Alternativt öppna ett fönster precis när man tänder brasan.
 
För att slippa det kan man dra en egen tillluftskanal till kaminen/öppna spisen också.
 
Kul projekt!
Sitter det befintliga kaminer idag?
Eller hur får man annars igenom en egentillverkad kamin genom sotaren med dagens krav på typgodkännande?
Tänk på att räkneexemplet du länkar till är bara effekten för att värma luften som byts ut, sedan tillkommer all värme som leds ut genom väggar, golv och tak. Det borde bli betydligt mer i ett så stort och gammalt hus. Vid de temperaturerna som nämns behöver vi putta in runt 7 kW, då är vårt hus betydligt mindre och tilläggsisolerat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.