Byggahus.se
T
Hej. Lång historia kort,

Husföretaget som kommer levera huset inom 3 veckor skickade idag att en stål konstruktion behövs till huset där av vill byggföretaget införa ÄTA-tillägg på detta vilket jag såklart förstår.

Men frågan är då jag har redan tecknat ett avtal. Fått alla ritningar där man inte nämt något om detta. Då ser jag min fulla rätt att detta borde definitivt bekostas av husföretaget så klart när detta kommer såhär sent.

Har jag rätt?
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Är det en av deras standardmodeller? Eller något som ni ritat själv?

Kan tänka mig att det står någonstans i det finstilta att när dom gjort beräkningar på modellen så kan ev kostnader tillkomma.
 
  • Gilla
Niklasloow
  • Laddar…
C
Tänkte precis skriva detsamma. Låter som någon specialgrej och vad som gäller är så klart vad som står i avtalet. Utan att ha läst det går det inte att säga vad som är rätt och fel.
 
T
Hej, det står ingenstans att det ska tillkomma några kostnader utan detta tillkom efter att konstruktionsritaren tyckte att det kunde behövas.

Säljeren till husföretaget tyckte det lät väldigt konstigt att det kom så sent. Väntar på svar.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
T
Jag förstår din poäng och skulle då givetvis inte kunnat säga något emot det, men då borde jag också fått den informationen, nu står det absolut ingenstans att det skulle tillkomma något.

Hojte Hojte skrev:
Är det en av deras standardmodeller? Eller något som ni ritat själv?

Kan tänka mig att det står någonstans i det finstilta att när dom gjort beräkningar på modellen så kan ev kostnader tillkomma.
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
T t.umo skrev:
Jag förstår din poäng och skulle då givetvis inte kunnat säga något emot det, men då borde jag också fått den informationen, nu står det absolut ingenstans att det skulle tillkomma något.
Då tycker jag att du bör bestrida denna del, om det kommit fram så sent som även då säljaren tyckte var konstigt. Så får väl företaget bevisa att inte dom handlat fel
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Om ni avtalat ett pris på ett hus med en viss specifikation så borde en tillkommande förstärkning tas av leverantörens lärpenning om det är som du skriver att avtalet inte talar emot detta. Hur jäkla stor kostnad rör det sig om? Det borde väl rymmas i företagets budget för oförutsett!
 
  • Gilla
sinclairhacker och 2 till
  • Laddar…
Vem står för konstruktionsritningarna?
 
T
Huset är ett eget ritat hus men det är vissa mått man måste anpassa sig till, har för mig att det var 30 cm (6,30 - 6.60 osv). Huset kommer byggs i fabrik o sen kommer i block.

Man får ritningen av arkitekten och göra sina tillval och godkänner offerten o signar.

Nu har det gått snart 4- 5 månader sedan vi skrev på.

Att komma 3 veckor innan hus leverans med att man behöver förstärks huset med stålbalk som ska bekostas av mig känns inte aktuellt.



Sen har det tillkommit på själva plattan tillägg
M mlkjhr skrev:
Om ni avtalat ett pris på ett hus med en viss specifikation så borde en tillkommande förstärkning tas av leverantörens lärpenning om det är som du skriver att avtalet inte talar emot detta. Hur jäkla stor kostnad rör det sig om? Det borde väl rymmas i företagets budget för oförutsett!
 
  • Ledsen
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
T
Husföretaget
tttomten TomasJor skrev:
Vem står för konstruktionsritningarna?
 
  • Gilla
larsa_n
  • Laddar…
Här är nyckeln ”Man får ritningen av arkitekten och göra sina tillval och godkänner offerten o signar.”
Har du fått deras ok utan kommentarer eller friskrivningar på ändringarna? Om ja så är det husleverantörens bekymmer.
Man får väl vara glad att dom upptäckt det även om det är sent i processen.

Drar det med sig ändringar på plattan? O vems är den i så fall?
 
Har du köpt allt via husföretaget, dvs. även entreprenaden? I så fall får de själva stå sitt kast och du ska inte betala en spänn. Om du själv har anlitat en byggfirma för att montera och färdigställa en byggsats så måste de ju få ersättning eftersom de fått ”fel” underlag att räkna på. Dock osäker på vem som i så fall ska betala byggfirman för detta, men misstänker att du står med Svarte Petter. Men om entreprenaden ingår från husfirman så får de själva slanta upp till byggfirman.
 
Det är en intressant fråga. Vad exakt är det husfirman vill ha betalt för? Är det ex. arbete med montering av stålkonstruktionen i huset, och om du har delad entreprenad, då kan de ha rätt.

Sedan om man funderar: "vad kan gå fel här". Om husfirman har givit en detaljerad leveransbeskrivning som inte upptar någon stålkonstruktion, så skulle man kunna häva att detta går utöver leveransbeskrivningen. Men då borde ju den konstruktionsansvarige få stå för merkostnaden.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Som tidigare sagt, hustillverkaren står för kostnader som uppstår pga ändringar som krävs för att uppfylla avtalad omfattning. Du står för ev kostnader som beror på ändringar som du gör/kräver efter avtalet.
 
  • Gilla
Langos och 2 till
  • Laddar…
Ibland när vi byggt monteringsfärdiga villor har det funnits en klausul i avtalen att vissa inbyggnationer av typ ventilationrör (slitsar) och gipsning av vissa konstruktionsdelar inte ingår i fastpriset. Då de kan hamna dumt i bjälklag osv, ofta blivit så när kunder ändrat innerväggars placering ihop med säljare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.