Byggahus.se
Hej!

Har fiber till bostadshuset (kommer in vid röd prick på skissen), vill även ha internetåtkomst och övervakningskamera i verkstadsbyggnaden (rektangel i mitten) och vill dessutom sätta en kamera på en stolpe vid den svarta ringen ca 50 m bortom verkstaden. Jag har el i både verkstad och vid stolpen, så problemet är internetaccess och hur jag ska tänka med kamerorna. Har tittat runt och förstått det som att många kameror får el via nätverkskabel men det är ju just nätverk jag inte har... däremot elanslutning som sagt. Har inga egna maskiner och planerar inte några andra grävarbeten så jag vill helst undvika att dra kabel för nätverk utan hitta en trådlös lösning (teoretiskt skulle nätverkskabel kunna dras i befintliga el-rör men då det är fråga om långa sträckor och det redan ligger en kraftig elkabel i 50 mm rör så tror jag inte detta är praktiskt möjligt så trådlöst gäller).

Har tittat på lösning med radiolänk för internet-access till verkstaden, typ
https://www.kjell.com/se/produkter/...-cpe210-radiolank-for-utomhusbruk-n300-p61248
Innebär vad jag förstår att jag får dra nätverkskabel diagonalt över huset för att nå den sida där det är fri sikt mellan bostadshuset och verkstaden och sätta sändarenheten där. Och som jag förstår det behöver jag då tre enheter för att nå ända bort till stolpen, det är visserligen fri sikt från bostadshuset till stolpen men pga avstånden måste jag väl ha en mottagare på varje ställe jag vill ha access? (eller så illa som fyra om det måste länkas i serie? då stolpen olyckligtvis ligger så att verkstaden skymmer den enhet som tar emot från bostadshuset?)

Och vad ska jag leta efter för kameror som klarar att att skicka bild via denna typ av radiolänk, finns sådana? Strömförsörjning kan ju varje kamera få, men som sagt internet blir via radiolänk om det nu funkar?

Skiss som visar en planritning med bostadshus, verkstad och stolpe med avstånd och platser för fiberanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för tips och råd!
 
Hej!

Jag börjar med några grundregler vid trådlös överföring:

300 Mbps i dataabladet ger lite över hälften i verklig överföring p.g.a. overhead, även under ideala förhållanden. Om länken förhandlar fram t.ex. 120 Mbps får du ut lite mer än hälften av det. Matematiken kan vi ta en annan gång, det är samma för alla WiFi-tillverkare och har att göra med hur standarden är skriven.

Har du inte fri sikt är det svårt att komma upp i hög kapacitet på länken, som även riskerar att bli instabil.

Förutom fri sikt bör ett litet område runt siktlinjen vara fritt. Passerar man just precis över en taknock kan man förlora halva signalstyrkan (Googla på Fresnel zone om du vill veta mer).

Frekvensbandet på 2,4 GHz kan vara belamrat med allehanda signalkällor, inte bara WiFi. Eftersom du har en tomt på minst 100 m diagonalt antar jag att du bor på landet och inte vid hyreshus eller ett trångt villaområde, så 2,4 GHz kan vara ett bra alternativ för dig. Annars rekommenderar jag 5 GHz, som dock ibland kan vara dyrare.

Spänningsmatningen till kamerorna kan oftast lösas med separat matning via en vanlig nätadapter om inte PoE finns. Det finns också PoE-injektorer som kan vara en lösning.

I huset där fibern kommer in kan du montera antennen var som helst, bara det är fri sikt till de andra antennerna. Det bör gå att hitta en plats för ett maströr i den delen av huset för att slippa dra kabel onödigt långt. Kan du inte ordna fri sikt mellan stolpen och huset måste du kanske ha en repeater, alltså en "mottagare" och en "sändare" i verkstaden som sedan stolpens "mottagare" pratar med. Maströr fästs ofta tokigt. För bästa stabilitet är det viktigt att det är så långt som möjligt mellan övre och undre fästet. Det minskar momentet (kraften) i fästena när det stormar.

Jag hade nog tittat på lite andra prylar, men de du föreslår fungerar säkert också bra, men några 5 km kan de glömma. Det finns inga förutsättningar i Sverige för att få en sådan länk att fungera, utom möjligen mellan Kabnekajse och någon annan fjälltopp 5 km därifrån... Med andra antenner är det en annan historia.

/Fredrik
 
F fb35523 skrev:
Hej!

Jag börjar med några grundregler vid trådlös överföring:

300 Mbps i dataabladet ger lite över hälften i verklig överföring p.g.a. overhead, även under ideala förhållanden. Om länken förhandlar fram t.ex. 120 Mbps får du ut lite mer än hälften av det. Matematiken kan vi ta en annan gång, det är samma för alla WiFi-tillverkare och har att göra med hur standarden är skriven.

Har du inte fri sikt är det svårt att komma upp i hög kapacitet på länken, som även riskerar att bli instabil.

Förutom fri sikt bör ett litet område runt siktlinjen vara fritt. Passerar man just precis över en taknock kan man förlora halva signalstyrkan (Googla på Fresnel zone om du vill veta mer).

Frekvensbandet på 2,4 GHz kan vara belamrat med allehanda signalkällor, inte bara WiFi. Eftersom du har en tomt på minst 100 m diagonalt antar jag att du bor på landet och inte vid hyreshus eller ett trångt villaområde, så 2,4 GHz kan vara ett bra alternativ för dig. Annars rekommenderar jag 5 GHz, som dock ibland kan vara dyrare.

Spänningsmatningen till kamerorna kan oftast lösas med separat matning via en vanlig nätadapter om inte PoE finns. Det finns också PoE-injektorer som kan vara en lösning.

I huset där fibern kommer in kan du montera antennen var som helst, bara det är fri sikt till de andra antennerna. Det bör gå att hitta en plats för ett maströr i den delen av huset för att slippa dra kabel onödigt långt. Kan du inte ordna fri sikt mellan stolpen och huset måste du kanske ha en repeater, alltså en "mottagare" och en "sändare" i verkstaden som sedan stolpens "mottagare" pratar med. Maströr fästs ofta tokigt. För bästa stabilitet är det viktigt att det är så långt som möjligt mellan övre och undre fästet. Det minskar momentet (kraften) i fästena när det stormar.

Jag hade nog tittat på lite andra prylar, men de du föreslår fungerar säkert också bra, men några 5 km kan de glömma. Det finns inga förutsättningar i Sverige för att få en sådan länk att fungera, utom möjligen mellan Kabnekajse och någon annan fjälltopp 5 km därifrån... Med andra antenner är det en annan historia.

/Fredrik
Tack för utförligt svar! Fri sikt mellan hus och verkstad och mellan hus och stolpe finns (förutsatt att nätverkskabel dras från röd prick till diagonalt hörn på huset, kåken är hög med brant tak så att nå över med en mast är omöjligt), dock är det svårt att hitta ett ställe på verkstaden där det både är fri sikt till huset och stolpen. Kanske en dum fråga men kan samma sändare betjäna två mottagare, alltså sända från hus till verkstad och från samma sändare på huset även till mottagare på stolpen?

Om jag sätter en sådan mottagare på stolpen och en kamera där, räcker signalstyrkan via radiolänken för att skicka bilden från kameran (jag förstår att det beror på kvalitetskrav men kan det alls fungera), får kameran tillräcklig uppkoppling så att säga?
 
Redigerat:
...och ja, bor på landet:)
 
Om "basstationen" kan betjäna två "slavar" får du fråga leverantören men det verkar så på beskrivningen. Det borde finnas en bruksanvisning att ladda ner om du är nyfiken redan nu (eftersom de nog har stängt). Det finns definitivt sådana lösningar som ligger i samma prisklass. Kjell & Co brukar vara bra på att ge löfte om att man får testa om det fungerar och kan lämna tillbaka om det inte gör det (självklart med förpakningar intakta mm), så kolla med dem. 100 meter borde fungera tycker jag eftersom löftet är 5 km... Jag vet dock att i verkliga livet är det helt andra siffror som gäller. Kameran behöver nog inte mer än några megabit per sekund, men man vill ha en stabil länk, och det kommer du inte att få om radiolänken säger att den länkar med bara några Mbps.
 
Åsa Lund
Vi har inkommande Internet i ena huset på Torpet. Där har vi sedan en powerlineadapter som skickar Internet via elkabel in till det andra huset.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1135
Sedan har vi en router i varje hus
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vi har inkommande Internet i ena huset på Torpet. Där har vi sedan en powerlineadapter som skickar Internet via elkabel in till det andra huset.
[länk]
Sedan har vi en router i varje hus
Av erfarenhet så brukar dessa fungera lite si och så. Beroende på kvaliten på elnätet. Ibland fungerar dom och ibland inte .

Jag skulle rekommendera ubiquiti nanostation. Där monterar du en på bostadshuset och en på varje mottagarställe och får ut en nätverksport. Där du kan koppla din kamera eller vad du nu vill koppla in.

Detta kräver ändå fri sikt
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Åsa Lund
Vår kabel är mindre än tio år gammal och ca 60 m lång. Använt Internet en vecka hittills så det är för tidigt att prata om tillförlitlig funktion... Har funkat perfekt än så länge
 
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Av erfarenhet så brukar dessa fungera lite si och så. Beroende på kvaliten på elnätet. Ibland fungerar dom och ibland inte .

Jag skulle rekommendera ubiquiti nanostation. Där monterar du en på bostadshuset och en på varje mottagarställe och får ut en nätverksport. Där du kan koppla din kamera eller vad du nu vill koppla in.

Detta kräver ändå fri sikt
Funkar elen i kablarna, så funkar självklart homeplugs.
Har du egen erfarenhet av homeplugs?
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Funkar elen i kablarna, så funkar självklart homeplugs.
Har du egen erfarenhet av homeplugs?
Det är inte säkert, har du en undercentral i mellan eller ligger på olika faser kan du få problem. Kan fungera bra ett tag sen kopplar du in något i elnätet och helt plötsligt slutar nätverket att fungera. Eller så slutar det fungera utan anledning.

Skulle det fungera problemfritt hade det varit en mer utbredd produkt. Men det kan fungera med lite tur.

Har stött på flera kunder som har köpt homeplugs och senare vill ha hjälp med en bättre lösning.
 
Om du får nätverket att funka ut i verkstan och wi-fi ut till stolpen kan jag rekommendera kameror från ring.com.
Har själv satt en ”stick up CAM” med batteridrift och wi-fi i min gårdsbutik som saknar ström. Har inte världens bästa wi-fi ut dit men det är fullt tillräckligt för mina syften.
Kolla denna filmen för lite idé om kvaliten, filmar i 1080 men blir lite sämre av min dåliga lina.
https://ring.com/share/6697249337693418312
Det är för övrigt jag som syns på filmen så ni inte får för er att jag sprider filmer på mina kunder...
 
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Det är inte säkert, har du en undercentral i mellan eller ligger på olika faser kan du få problem. Kan fungera bra ett tag sen kopplar du in något i elnätet och helt plötsligt slutar nätverket att fungera. Eller så slutar det fungera utan anledning.

Skulle det fungera problemfritt hade det varit en mer utbredd produkt. Men det kan fungera med lite tur.

Har stött på flera kunder som har köpt homeplugs och senare vill ha hjälp med en bättre lösning.
Nej, det slutar inte fungera utan anledning.

Det låter snarare som att dina kunder inte riktigt har koll på it.

Med andra ord har du ingen erfarenhet av det själv, men avråder ändå andra från det. Intressant.

Nej, inte när människor gör som du just nu gör. Du snackar ner en lösning som du inte har någon erfarenhet av. Du avråder från lösningen TROTS att nu två personer har andra FÖRSTAHANDSERFARENHETER som direkt talar mot det du hävdar.
 
Minns inte namnet nu med det finns en standard för att skicka trådlöst som funkar några kilometer. Tror det gick på 4xxmhz bandet eller 8xxmhz.
Tänkt till sensorer. Hade ett kort namn....
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Nej, det slutar inte fungera utan anledning.

Det låter snarare som att dina kunder inte riktigt har koll på it.

Med andra ord har du ingen erfarenhet av det själv, men avråder ändå andra från det. Intressant.

Nej, inte när människor gör som du just nu gör. Du snackar ner en lösning som du inte har någon erfarenhet av. Du avråder från lösningen TROTS att nu två personer har andra FÖRSTAHANDSERFARENHETER som direkt talar mot det du hävdar.
Jag har kunder där powerline funkar perfekt. Jag har även kunder där det inte funkar och där vi inte hittar någon orsak, förutom det självklara på vissa ställen att de satt ena enheten i en grendosa tex.
Men min generella uppfattning är att fungerar det på första försöket då funkar det fortsättningsvis också. Men personligen avråder jag kunder från att prova det.
 
A Alexn72 skrev:
Minns inte namnet nu med det finns en standard för att skicka trådlöst som funkar några kilometer. Tror det gick på 4xxmhz bandet eller 8xxmhz.
Tänkt till sensorer. Hade ett kort namn....
IoT, internet of things.
Fungerar inte till kameror tyvärr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.