Byggahus.se
Hej på er!

Har kikat runt lite men inte hittat någon liknande tråd så testar att slänga ut en fråga. Det bästa tipset jag hela tiden läst om vi nybyggnation är att aldrig betala i förskott och det är ju även nödvändigt för att att uppfylla villkoren i t.ex. färdigställandeskyddet.

Däremot behöver man ju ofta betala en handpenning på 5-15% i inledningsskedet men det är väl ganska standard. Sen finns olika upplägg (har kollat runt) på betalplan 50-70% vid leverans, sen ytterligare betalning efter en tid för arbete osv och sedan håller man kvar 5-10% till efter slutbesiktning.

Jag påpekade tidigt att betalning måste ske allteftersom att arbete fortlöpt och material levererats men nu känner jag att de vill ha betalning trots att allt motsvarande material inte är levererat och i mina ögon är inte allt jobb upp till den "summan" heller utfört... (Jag har mer detaljer om vad som är levererat och utfört och som "amatör" kan det ju vara något vi inte förstår men än hur vi än räknar och vrider och vänder på det kommer detta relativt säkert att vara vad jag kallar en förskottsbetalning. Jag vill inte stå där sen OM något händer med företaget och ha gjort en förskottsbetalning... Hur gör man, de anser att detta är en generell plan och att det är helt ok.

Tack på förhand!
 
Lösvirke eller modul/kataloghus?
 
P
En rättvis betalningsplan är kassaflödesneutral, d.v.s. beställaren lånar inte ut pengar till leverantören och leverantören lånar inte ut pengar till köparen. Du är inne på rätt spår, stå på dig. Låt inte leverantören vilseledda dig med "generella planer". Dessa brukar i verkligheten röra sig om leverantörens "dröm planer"
 
  • Gilla
Mormorsally och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Lösvirke eller modul/kataloghus?
Inte "riktigt" lösvirke men närmare det än modulhus. Först levererades väggblocken och material för att färdigställa skalet men även osb, gips och virke till reglar ligger i huset.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Vi la handpenning vid beställning, ytterligare del vid färdigt på fabrik, en del vid leverans och rest, resterande vid godkänd stomme.

Hur lyftplanen skall se ut beror på omfattning och moment
 
J Jezzie skrev:
Däremot behöver man ju ofta betala en handpenning på 5-15% i inledningsskedet men det är väl ganska standard. Sen finns olika upplägg (har kollat runt) på betalplan 50-70% vid leverans, sen ytterligare betalning efter en tid för arbete osv och sedan håller man kvar 5-10% till efter slutbesiktning.
Hej "nybyggare", du har en spännnande och intressant resa framför dig!
Av en händelse, när jag letade efter något annat, fick jag se vår betalningsplan från vårt husbygge år 2010.
Det är ett lösvirkesbygge med byggyta 125 m2.
Kontraktet skrevs i februari och bygget startades i april år 2010.
Betalningsplan för lösvirkesbygge som visar procentandelar och summor kopplade till olika byggstadier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ett vanligt entreprenadkontraktet ABS 05.
Det omfattar huset ovan mark, dvs inte grund och markarbeten, som jag tog med en annan entreprenör.
Och husets innerväggar, förutom i våtrummen, och kök innefattades inte i entreprenaden.

Så visst är där ett förskott, men det ser jag som rimligt, då det är stora pengar för byggaren att ligga ute med.
Och nu bor vi sedan åtta år i vårat (nästan färdiga) drömhus :D
 
  • Gilla
Mormorsally och 1 till
  • Laddar…
P
Den betalningsplanen bedömer jag som tämligen framtung. 90% av betalningen innan de invändiga jobben påbörjats? Vad är det för "stora pengar" som byggaren ligger ute med?
 
Enligt konsumenttjänstlagen, som gäller vid ABS09 och småhusentreprenader, ska/får entreprenören inte fakturera förrän tjänsten är utförd.
Det vill säga att betalplanen ska följa färdigställandet i ett antal etapper 5 - 6 st som överenskommits i entreprenadkontraktet. Inga förskottsbetalningar ska förekomma!
 
  • Gilla
Mormorsally och 1 till
  • Laddar…
P
Njaaa, någon sådan tvingande lagstiftning finns inte. Blanda inte ihop ABS09 (trigga inte igång mig på AB för då får jag ingen julfrid) och konsumentjänstlagen för småhusentreprenad. Det som förespråkas är en kassaflödesneutral betalningsplan likt den som TS föreslagit.
 
P phälle skrev:
Njaaa, någon sådan tvingande lagstiftning finns inte. Blanda inte ihop ABS09 (trigga inte igång mig på AB för då får jag ingen julfrid) och konsumentjänstlagen för småhusentreprenad. Det som förespråkas är en kassaflödesneutral betalningsplan likt den som TS föreslagit.
K Kyleman skrev:
Enligt konsumenttjänstlagen, som gäller vid ABS09 och småhusentreprenader, ska/får entreprenören inte fakturera förrän tjänsten är utförd.
Det vill säga att betalplanen ska följa färdigställandet i ett antal etapper 5 - 6 st som överenskommits i entreprenadkontraktet. Inga förskottsbetalningar ska förekomma!
Tack! Jag har läst igenom en del av konsument.t.l men hittar inte den formuleringen, dock lite annat som kan peka dit. Om du på rak arm vet var det står får du gärna lägga in det här =)
 
P phälle skrev:
Den betalningsplanen bedömer jag som tämligen framtung. 90% av betalningen innan de invändiga jobben påbörjats? Vad är det för "stora pengar" som byggaren ligger ute med?
Det var bara skalet som jag förstår det i inlägget =)
 
J Jezzie skrev:
Det var bara skalet som jag förstår det i inlägget =)
Nja, inte bara.
Våtrummen var färdiga, all el och VVS var klar, alla golv och dörrar på plats.
Vi flyttade in och levde den första månaden med ett camping-gasolkök på matbordet och diskade i hon i tvättstugan :)
 
J Jezzie skrev:
Tack! Jag har läst igenom en del av konsument.t.l men hittar inte den formuleringen, dock lite annat som kan peka dit. Om du på rak arm vet var det står får du gärna lägga in det här =)
Kanske inte helt tvingande men se paragraf 52 i nedanstående. Kan väl i alla fall ses som vägledande om man har att göra med seriösa företag.

https://lagen.nu/1985:716
 
  • Gilla
Henrik Sim
  • Laddar…
Du skall under inga omständigheter betala för mer än vad som utförts. Ex. så gäller färdigställandeskyddet i försäkringen inte för förskottsbetalda kostnader.

Upplägget som KnockOnWood visar är väl typexempel på bedrägeririsk (nu gick det ju bra). Om du betalar 300 000 inför byggstart, också så går bolaget i konkurs, så är man helt rökt.

Att betala 300 000 utan att ha fått något, är detsamma som att låna ut 300 000. Och man lånar inte ut 300 000 utan säkerhet till någon. Skall väl vara till sina barn då...
 
  • Gilla
Kyleman
  • Laddar…
Vi betalade en liten handpenning vid kontraktsskrivning och sen är det betalt efter utfört arbete. Om dom inte utfört allt så håll inne den delen som inte är utförd. Men meddela alltid i förväg vad som är på väg att hända. Ofta har byggare igång flera olika byggen samtidigt för att inte stå utan jobb i väntan på leveranser, torktid etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.