Byggahus.se
L
Vi börjar där om det verkar rätt så ska plaska lite när du startar pumpen låt den gå tills den stannar , och vid vilket tryck stannar den , du hade en kompressor om jag sett rätt
 
L
Vi måste ta det i två steg
 
L Liteavvarje skrev:
Vi börjar där om det verkar rätt så ska plaska lite när du startar pumpen låt den gå tills den stannar , och vid vilket tryck stannar den , du hade en kompressor om jag sett rätt
Yes det plaskade till sen fyllde den långsamt och stannade vid 3,2 bar.
Ja, kompressor finns.
Sjönk till 3,0 bar direkt efter
 
Jag förstår, ursäkta ivrigheten ;) Hjälpen uppskattas enormt!
 
Jag gissar att jag nu ska tömma till 1 bar, eller?
 
L
hade du så du kan fylla luft , då tappar du ur vatten till 1 bar och fyller luft till 2 bar och startar pumpen så kommer den att stanna på ca 3,2
Att man tappar ur en gång till 1 bar är för att det ska finnas vatten i botten och när man fyller luft igen så komprimeras luften till rätt mängd vatten går inte att komprimera
Starta med det nu och kom åter jag står kvar här
 
  • Gilla
Mike the farmer
  • Laddar…
L
Att trycket sjönk lite kan bero på att du kanske har spolat på toaletten , då vill det ut lite vatten
men vi fortsätter
 
L
Det sitter en tryckströmbrytare på ett rör , och behöver justera frånslaget lite uppåt
den ser ungefär ut som den här se bild kan vara utan glasklart lock
Stäng av pumpen , under locket sitter om det är två fjädrar så är den ena för till den andra är från , det står på dom , till ska skruvas ner lite
Annars kanske det är bara en mutter , den ska skruvas ner
Då ökar man trycket ska vara ca 4 -4,5 bar men syns inte på inställningarna något om bar , så det får man prova sig fram på
 
  • Tryckströmbrytare med fjädrar och justermöjligheter synlig genom ett transparent lock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Liteavvarje skrev:
Det sitter en tryckströmbrytare på ett rör , och behöver justera frånslaget lite uppåt
den ser ungefär ut som den här se bild kan vara utan glasklart lock
Stäng av pumpen , under locket sitter om det är två fjädrar så är den ena för till den andra är från , det står på dom , till ska skruvas ner lite
Annars kanske det är bara en mutter , den ska skruvas ner
Då ökar man trycket ska vara ca 4 -4,5 bar men syns inte på inställningarna något om bar , så det får man prova sig fram på
Tömde till 1 bar, fyllde på luft till 2 bar och ska starta pumpen nu.
Min tryckströmbrytaren ser ganska exakt ut sådär, tydligaskruvar och + och -
 
L
Bra då muttrar du ner plus lite kanske 3 varv då kommer det bli lite högre tryck på vattnet
sen är det bara att prova sig fram med att stänga pumpen tömma tiils den på sidorna så står det bar det är ungefär vad som pumpen arbetar mellan , lite diffust med ungefär
 
L Liteavvarje skrev:
Bra då muttrar du ner plus lite kanske 3 varv då kommer det bli lite högre tryck på vattnet
sen är det bara att prova sig fram med att stänga pumpen tömma tiils den på sidorna så står det bar det är ungefär vad som pumpen arbetar mellan , lite diffust med ungefär
Du jag ljög för dig, det står "frånslag högre -lägre" och likadant på tillslag. Ska jag skruva frånslaget mot "högre" då? Pumpen startat dessutom på strax under 2 bar, typ 1,8-1,9
 
Nu när pumpen kört upp till 3,2 bar, kan jag alltså stänga pumpen och skruva eller ska jag tappa ur vatten först? Ursäkta 100 frågor men det är ju en halv vetenskap det här haha
 
L
Ingen fara med frågor det är forumet till för , nu ska vi fixa det här
Ja tillslag lite högre du bör ha det på ca 4-4,5 bar du ska höja lite på frånslag den ska starta på ca 2,5 bar det blir lite mera tappa och starta , för att inte få fingrar kill i dom stäng av när du muttrar
 
L
Bommade att säga när du skruvar upp trycket så kan det säga klick , bara starta pumpen igen
så stiger trycket , klickar det inte så får du tappa tills det säger klick , kolla då vad den startar på då
 
Var tvungen att trycka i mig nåt att käka snabbt ;)

Men jag kan alltså skruva upp tillslag och frånslag nu direkt, utan att tappa något vatten först?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.