Byggahus.se
Har ett 20-talshus som renoverats, isolerats och byggts till. Nu totalt 130 kvadratmeter. Vattenburen golvvärme har installerats på bottenvåning.
Långsiktiga planen har varit bergvärme.
Dock köptes en Mitsubishi FH25 luft/luftvärmepump in som temporär värmekälla under renoveringen.
"Problemet" är nu att det fungerar lite för bra för att kunna räkna hem en bergvärmeinstallation! :) Förbrukar i dagsläget totalt drygt 15000 kWh/år inkl. hushållsel (med lite vedeldning).
Känns dock tråkigt att snåla med golvvärmen så jag funderar på alternativ för att kunna köra denna på hela bottenvåningen mer ekonomiskt än med elpatronen.
Funderar på om en billig luft/vattenvärmepump kan vara ett alternativ. Sneglar på Julas variant som kostar 18000 för tillfället.
Nån som har erfarenhet av denna?
Vad finns det för andra budgetalternativ?
 
M Magnus_Andersson skrev:
[länk]

Tror att den där är ett bättre alternativ än Jula. Då kan du också få lite råd och tips kring installationen. Köpte en pump av dem för några år sen, och den tuffar o går fortfarande.
Är tämligen okunnig i ämnet. Julapumpens inomhusenhet borde jag kunna koppla in direkt mot golvslingorna antar jag? Har en elpatron i ett stålrör med expansionskärl och en cirkulationspump kopplat till golvvärmen i dagsläget. Detta tänkte jag behålla och bara docka på värmepumpen. Är pumpen i länken jämförbar med Julapumpen eller tillkommer något? Såg ingen inomhusenhet?
 
Att tänka på är att Julapumpen är en liten värmepump som jag bara skulle kunna rekommendera till ett litet hus på en ort där vintrarna inte är så kalla. Den ger bara ca 2,6 kW värme vid -15 grader ute. Mitsubishi FH25 ger ca 3,2 kW värme vid -15 grader ute. Med ett hus på 130 kvm är det bättre att titta efter en större värmepump.
 
J Josth skrev:
Att tänka på är att Julapumpen är en liten värmepump som jag bara skulle kunna rekommendera till ett litet hus på en ort där vintrarna inte är så kalla. Den ger bara ca 2,6 kW värme vid -15 grader ute. Mitsubishi FH25 ger ca 3,2 kW värme vid -15 grader ute. Med ett hus på 130 kvm är det bättre att titta efter en större värmepump.
Inser att den inte kommer att täcka husets värmebehov och kommer att behålla luftvärmepumpen. Syftet är att kunna köra befintlig golvvärme på nedervåning ca 100 kvadrat för att få varma golv.
Och blir golvet inte jättevarmt vid - 15 så blir det ju åtminstone bättre än idag. (Brukar inte vara så många dagar som är så kalla).
Men smärtgränsen ligger vid 20000kr. Blir det dyrare så sparar jag kosingen och satsar på bergvärme.
Mer tips på budgetlösningar för att få varma golv?
 
En elpatron kanske? Billigt och enkelt och borde inte bli alltför dyr i drift om golvet är isolerat och den huvudsakliga uppvärmningen sköts av ll-pumpen.
 
useless useless skrev:
En elpatron kanske? Billigt och enkelt och borde inte bli alltför dyr i drift om golvet är isolerat och den huvudsakliga uppvärmningen sköts av ll-pumpen.
Har redan elpatron men om jag drar på den så blir det nog saftiga elräkningar..
 
Det borde inte bli så dyrt om det bara är komfortvärme för att slippa kallt golv.
 
useless useless skrev:
Det borde inte bli så dyrt om det bara är komfortvärme för att slippa kallt golv.
Har ju inte testat men.. För att få golven varma så måste golvvärmens rumstermostat vara inställd på högre temp än luftvärmepumpens termostat. Och då kommer ju luftvärmepumpen att slå av/gå på halvfart..
 
Går det inte att flytta termostaten? Eller skaffa en golvvärmestyrning som reglerar med utetemperatur+värmekurva och skiter i hur varmt det är inne?
 
useless useless skrev:
Går det inte att flytta termostaten? Eller skaffa en golvvärmestyrning som reglerar med utetemperatur+värmekurva och skiter i hur varmt det är inne?
Mycket möjligt men hur får man till en sån styrning utan att köpa en komplett elpanna? Och kommer det inte ändå att gå åt en hel del el?
 
Det går säkert att hitta nån bättre begagnad fungerande kurvstyrning för inte allt för mycket pengar. Annars kanske man kan köpa en elpanna och slakta den?

Jag uppfattade det som att det var en temporär lösning tills ork/tid/möjlighet finns att sätta in bergvärme? Ju bättre lösning desto mindre blir ju incitamentet att byta...
 
För att en L/V värmepump skall fungera tillfredsställande så behöver den ha en lite större vattenvolym att arbeta mot.
Min är på 10kW och är kopplad till en 500 liters ackumulatortank, och därifrån tas vatten till radiatorer och golvvärme med hjälp av cirkulationspumpar. Pumpen arbetar med flytande kondensering, vilket innebär att värmepumpen känner utetemperaturen och värmer till lagom temperatur. Tempen i tanken varierar alltså beroende på hur kallt det är ute. Det gör pumpen mer effektiv.
500 liter tank är kanske i överkant, men 300 liter är nog lagom för att den inte skall behöva starta och stoppa hela tiden, vilket sliter onödigt mycket och ger sämre driftekonomi.

I tanken finns en kamrörs-slinga som förvärmer kallvattnet innan det går in i varmvattenberedaren, så spar man lite där också.

Att koppla värmepumpen direkt på golvvärmeslingan kommer nog att fungera riktigt dåligt. matningen till/från vår värmepump är 28mm kopparrör för att få tillräckligt flöde. Kunde ev fungera med 20mm också, men att koppla direkt till golvvärmen hade absolut inte fungerat.

Jag byggde hela vårt system till en kostnad av 40.000:-, och det har fungerat klanderfritt i 6 år. Den har betalt sig för länge sen skulle jag tro. Bergvärme är helt omöjligt att räkna hem vid en jämförelse i vårt fall.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Fast det är väl lite olika om det är inverter vs on/off vp. En inverter borde klara sig utan volymtank?
 
S swirve skrev:
Fast det är väl lite olika om det är inverter vs on/off vp. En inverter borde klara sig utan volymtank?
Möjligt att en inverter klarar det bättre, men tror inte riktigt ändå på att koppla den direkt på en golvvärmeslinga.
Största poängen är nog ändå att skippa bergvärmen. Kan man bygga ett system med luft/vatten mycket billigare än bergvärme så är det väl bättre att fixa ett väl fungerande permanent system med L/V än att försöka göra något provisoriskt i väntan på ett dyrt bergvärmesystem?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.