Byggahus.se
tobben87 skrev:
Fäster du träbjälklaget ovanpå eller innanför muren?
Ska du fästa de ovanpå kan du passa på att gjuta in typ stolpskor eller annat skoj som håller bjälklaget.
Bjälklaget ska ligga uppepå muren. Tänkte lägga en syll på platten som skruvas i muren, sen bjälklaget uppepå och infäst i denna. Följer till största delen Träguidens beskrivning av bjälklag på krypgrund och så visas det där. Men tack för tipset!
 
Idag har vi gjutit (för första gången)! Hyrde blandare och köpte grovbetong i morse, sen var hela familjen engagerad i jobbet. Lillgrabben, 3 år fick göra "kakor" med riktig geggamoja idag :). Så vitt man kan se innan formen åker bort verkar det ha gått bra.

Vad säger experterna, ska vi börja vattna redan ikväll? Blev klara vid 13-tiden.

Dagens slutresultat:

Nyligen gjuten betongplatta i träform på en byggarbetsplats som en del av ett familjebyggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nygrundad veranda med oskyddade isoleringsblock och nypågjuten mur i ett bostadshus trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Jag är ingen expert men jag skulle absolut vattna. Blir lätt ytliga sprickor när det bränner.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Började vattna igår kväll och har blaskat på ett par gånger idag också. Ikväll revs formen och det blev nog bra. Det är ju inte någon vacker skulptur men hela muren ska ju putsas på nytt så småningom.

Hann även med att ösa en del av grushögen på släpen och resten användes för att höja botten lite då den låg under omgivande mark.

Nybyggd grå betonggrund nära röd trävägg med höjd botten och synliga formar som just tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg: skriva inköpslista för bygge av bjälklaget!
 
  • Gilla
nochl och 1 till
  • Laddar…
Snickrande av bjälklag är nu i full gång. Såhär långt har jag sågat upp alla bitar och börjat passa ihop det så smått. Några bilder från dagens pyssel nedan men mobilen ville också ta kväll och dog. Hann med att få bärlinan fast på plats men resten ligger lite löst för att testa. Ska bli kul att smälla ihop det!

Från förmiddagstimmen när minstingen sover:
Pågående arbete med att bygga ett bjälklag, träbalkar monterade längs grundens kant vid rödfärgat hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Påbörjat bjälklag för husbygge med uppsågade träbitar och en fastmonterad bärlina intill en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista och enda bilden innan mobilen dog på kvällspasset:
Början av bjälklagskonstruktion med sågade träbitar och en fastmonterad bärlina på betongsockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gokväll!
 
  • Gilla
Jehu
  • Laddar…
Ser bra ut! (y)
 
Hur har ni tänkt göra med upphängning av isoleringen i bjälklaget? Frågar av ren nyfikenhet.
 
Krageholmaren skrev:
Hur har ni tänkt göra med upphängning av isoleringen i bjälklaget? Frågar av ren nyfikenhet.
Planen är att slå på spåntade XPS-skivor på bjälklaget och låta isoleringen vila på dessa. Tänkte strunta i att passa in blindbottenskivor då jag kan leva med att genomtrampningsskyddet är kass :).

Diskuterade detta lite i egen tråd:
https://mobil.byggahus.se/forum/byg...3-xps-skivor-som-trossbotten.html#post2723825
 
Ja det låter ju som en bra och enkel plan.
 
Idag blev bjälklaget färdigt. Kul när det växer fram något istället för att bara gå och rota i en stenhög och köra fram och tillbaka till tippen :).

Nybyggt träbjälklag intill rödvit träfasad, redo för uppbyggnad av väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen färdigställt träbjälklag vid husbygge, med exponerade träbjälkar på betonggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggt bjälklag av trä nära en byggnad med röd vägg, som markerar framsteg i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir det lite klurande innan vi kan dra igång med väggstommarna. Har en hyfsad idé om konstruktionen men behöver finlira lite för att alla lutningar och vrår ska bli vettiga. Vill att innertaket ska hamna på samma nivå som befintliga hallen vi bygger ihop verandan med, och samtidigt har vi balkongdörren vi ska träffa rätt på. Är lite tight att få ihop höjderna men det går. Funderar även en del på ventilation av taket, kan nog behöva lite tips och tricks kring det framöver.
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Bra jobbat!
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Fundering, trodde tryckt virke var big no-no att använda i huset/syllar. Men ser att det används på någon av bilderna. Vad gäller egentligen kring tryckt virke?
 
Sammy_j skrev:
Fundering, trodde tryckt virke var big no-no att använda i huset/syllar. Men ser att det används på någon av bilderna. Vad gäller egentligen kring tryckt virke?
Hoppas att det inte är helt åt skogen. Jag har utgått från Träguidens principlösning för uteluftsventilerad krypgrund. Avvikelsen är att jag har fällt in syllen då jag inte hade räknat med den när jag bilade ned den befintliga muren. Här anvisas att syllen ska vara inpregnerad klass NTR/A eller NTR/AB.

http://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/bjalklag/

Illustration av en krypgrunds konstruktion med betecknade delar som yttre vägreglar och övre syll diskuterad i byggforum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmklipp från bygganvisningar på Träguiden med punktlista för konstruktion av krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Om trossbotten läggs så att den impregnerade brädan hamnar på utsidan så är det ok. Det blir svårare när den är infälld, men inte omöjligt. Det kanske går att täta med papp eller liknande mellan trossbotten och syllen/kantbjälken så att eventuell lukt inte tar sig in.
 
  • Gilla
Sammy_j och 1 till
  • Laddar…
useless skrev:
Om trossbotten läggs så att den impregnerade brädan hamnar på utsidan så är det ok. Det blir svårare när den är infälld, men inte omöjligt. Det kanske går att täta med papp eller liknande mellan trossbotten och syllen/kantbjälken så att eventuell lukt inte tar sig in.
Ja jag har tänkt mig en lösning pt det hållet. Tack för input.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.