Byggahus.se
Är i full färd att äntligen få bygga ett garage. Har varit en dröm sedan 10 år tillbaka.
Men då vill jag ju göra det på mitt vis. Saxlift är ett krav och då behöver jag lite takhöjd. Garaget kommer byggas mot fasaden på huset likt bilden nedan.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som vi har ritat garaget nu landar jag på en takhöjd på det minsta stället på 2m. Och det blir lite lågt. Behöver ligga på 2.5m.
Taklutningen är ritad med 14 grader nu. Men verkar som man kan välja ett tak på i alla fall 8 grader. Finns kanske tak som klarar ännu mindre lutning?
Den högsta punkten mot fasaden jag måste förhålla mig mot är ett fönster som sitter på 3.3m höjd.

Vad kan jag trixa med för att få så högt som möjligt? Takstolar i järn för att hålla mindre höjd? Fler fast mindre takstolar i trä?

Hjälp! :)
 
Papptak kan man ju lägga med extremt liten lutning.

Antar att du tänkt dej att gå upp men yttertaket så högt som möjligt under fönsterblecket?

Inte funderat på att minska fönsterstorleken? Ett 2-3dm lägre fönster behöver ju inte störa beroende på hur det ser ut på övervåningen.
 
Tack för svar!

Har funderat på detta med men känner att det blir en alltför stor apparat då det är ett tegelhus.
Och min sambo gillade heller inte den idén .. ;)

Papptak kan ju vara ett alternativ. Känns inte så genuint bara ...
 
Tänker mig 200mm makadam, 100mm isolering samt 100mm betong.
Synpunkter på det? Ska inte ha golvvärme utan blir en luft/luft för underhållsvärme och som kan ökas på när det ska meckas..

Blir även en ingjuten saxlift så mina låga bilar kommer upp på den med .. :)
 
Så här ser bygglovsritningen ut just nu..
2015-04-12 22.25.04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tillsammans med konstruktören har vi nu kommit fram till att ändra takvinkel till 6-grader samt där lyften kommer stå använda mindre takreglar.

Jag är också inne på att gräva upp för grunden själv med en 1.5-tons minigrävare. Får hyra den för 4000:- för 5 dagar. Är det lönt och realistiskt att hinna med det för att gräva ut samt lägga ut makadam? Eller skiljer det inte så mycket mot att ta dit en riktig grävare att göra det istället?
 
Jag fortsätter väl min monolog .. :)

Nu informerade mig kontrollansvarig om att jag måste ha brandklassade fönster mot grannen. Jag trodde det gällde att grannens bostad inte fick vara närmare än X antal meter. Men det gäller tydligen mot tomtgränsen?

Så nu måste jag hitta brandklassade små fönster eller helt enkelt skippa fönster. Tips?
 
Kan du inte jobba dig neråt under lyften istället. Två-tre trappsteg ner i en grund smörjgrop?
 
Tack för svar!

Det skulle kunna vara ett alternativ att ta sig lite neråt istället. Däremot hade jag extremt låga bilar och får inte till det bra med marknivå och garagenivå på ett snyggt sätt.

Vi har nu däremot ritat om taklutning samt ändrat lite på takreglarna vilket ger mig en takhöjd inne i garaget, på sin lägsta punkt, 2,6m. Och det räcker för saxlyften som lyfter 1.05m.

Grävaren kommer i veckan för att undersöka hur mycket arbete det blir med grävningen..
 
paddeman skrev:
Jag fortsätter väl min monolog .. :)

Nu informerade mig kontrollansvarig om att jag måste ha brandklassade fönster mot grannen. Jag trodde det gällde att grannens bostad inte fick vara närmare än X antal meter. Men det gäller tydligen mot tomtgränsen?

Så nu måste jag hitta brandklassade små fönster eller helt enkelt skippa fönster. Tips?
Det är för att du inte skall begränsa grannens möjlighet till framtidigt byggande.
 
  • Gilla
paddeman
  • Laddar…
Verkar som de flesta pusselbitarna nu är på plats.
Blir 6-graders vinkel på taket samt en annan sorts takreglar. Fick även från byggnadsnämnden idag via telefon om att mitt bygglov är beviljat!!!

Vet inte om jag ska fortsätta uppdatera här eller skapa en ny tråd om byggandet? Kanske inte någon som är intresserad ändå .. :/
 
hahalj
Uppdatera gärna i fortsättningen, läser med intresse :)
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Du skulle bara våga låta bli att uppdatera :p
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
L
Varför behöver du 6 grader? Med ett platt tak, kan du ha mycket mindre. Själv har jag 2,3 grader på mitt nya tak. Och det är 11 meter långt, som det ska rinna.

Om du lägger bra papp så är den godkänd på 3 grader. Men det går att gå mindre.
 
Tack för inläggen! :) Då kör jag på lite här! :)

Lolight vill helst inte ha ett platt tak. Av olika anledningar. Många i området har det och jag har fått se fuktskadorna de också fått. Jag är helt övertygad om att dagens takpapp och byggnadskonstruktioner säkerligen är bättre än de var på 70-talet. Men jag har lite dålig magkänsla för just dessa .. :/
Sen tycker jag det estetiskt ska vara lite lutning på ett tak. Men det är ju självklart en smaksak! :)

Grävaren var på plats igår och undersökte lite.
Min tanke var ju först att ta dit en minigrävare. Men nu blev det en "världens-största-grävmaskin-i-blekinge" istället. Typ... ;)
Han räknade med 2 dagar att anlägga en väg upp mot garaget samt grävas ut 40cm, sätta dräneringen, lägga ut makadam, padda och köra iväg massorna. Tyckte det lät väldans så bra!
Nu ska jag bara ha bygglovspapperna i näven så vi kan ha ett tekniskt samråd för att sedan få startbeskedet...

Så här ser huset ut förresten! :) Lilla friggeboden ska bort så klart..

husetHela.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.