Byggahus.se
Hej kära forummedlemmar!

Igår skrev jag och min flickvän på kontraktet för en fyra på 125 kvadratmeter i Malmö. Lägenheten ligger på fjärde och översta våningen i fastigheten byggd 1922 i stadsdelen Rörsjöstaden. Jag har följt många projekt på forumet och det har varit väldigt lärorikt. Därmed tänkte jag kolla intresset för en projekttråd av denna typ och om intresset finns kommer jag dela med mig av tankar, erfarenheter och bilder.

Planerna för lägenheten innefattar i princip allting förutom badrum då detta gjordes i höstas i samband med en vattenläcka på tappvattenstammarna som nu är bytta. Fiskbensparkett skall läggas i de rum som saknar detta. El skall spåras in och samtliga uttag och brytare blir utbytta till diton i porslin. Köket skall bytas ut och samtliga ytskikt åtgärdas.

Nedan ses lite bilder från mäklaren samt planlösningen:

35860.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

35843.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

35841.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

35840.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

35862.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visa bilaga Ritning.pdf
 
  • Gilla
osiris och 3 till
  • Laddar…
De där fönstren får du allt kräva att föreningen återställer till orginal :) fin lägenhet! Som Stockholmare är man sugen på att veta vad du fick betala för kvm-pris
 
Självklart skall du göra en byggtråd!
 
Jag är faktiskt rätt glad att det år 3-glasfönster mot gatan även om det är en kompromiss med estetiken. Gatan utanför är ganska vältrafikerad. Men visst, på fjärde våningen borde inte detta vara ett problem oavsett.

Kvadratmeterpriset landade på 23,6'/m2. Avgiften är 4975 kr/mån och allt är i princip gjort i föreningen.
 
Sjukt vilka skillnader i pris mot här, var det ett kap, dyrt eller normalt?

Vi har orginal i vår 20-tals lgh och gamla fönster i 1800-talaren (Vet inte exakt vilket årtal), och visst de läcker ljud som satan. Men ska jag vara ärlig vänjer man sig :D
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag skulle väl säga att det var ganska normalt, men bra med tanke på den låga avgiften. Utgångspriset var enligt mig väldigt bra och vi hamnade 5,5 % över vilket är ganska normalt. Jag hade väl gärna betalat ca 50 000 mindre, men det kan kvitta nu. Marknaden är ju dock ganska het just nu, man vet ju inte hur mycket nya amorteringskrav kommer att påverka i höst, men vi planerar inte direkt att sälja de närmsta tre åren i alla fall.

För att återgå till trådens kärna så kan jag berätta att vi har tillträde första juni vilket ger oss tid att planera lite innan. I helgen skall jag detaljmäta lägenheten då jag inte direkt litar på mäklarens planritning. När jag kontrollerat längd och sortering på parkettgolven mer i detalj så ska parketten beställas. Det som skall läggas är kök, halva hallen samt det lilla sovrummet bakom köket. Totalt ca 40 kvadratmeter.

Vi ska även ta in offerter på lite olika köksalternativ. Köket kommer att bli mattsvart med både över och underskåp på den långa väggen som är ca 4,25 meter lång. Kyl och frys liksom ugn och mikro kommer att stå på var sin position i köket som dessutom har ett skafferi som vi såklart skall behålla. Bänkskiva och stänkskydd blir troligtvis marmor trots att det är känsligt, men estetiken får gå före i detta fall. Alternativet som ligger överst just nu är stommar från IKEA och luckor från Superfront. Det blir sedan troligtvis mindre svarvade mässingsknoppar likt denna:

7106537_1-630x629.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi planerar även att ha en helintegrerad tvättmaskin i köket för att få bort detta från badrummet. Anledningen är att jag tycker detta är trångt som det är och det kan behöva lite mer förvaring istället.

Jag lägger upp ritning när vi har mätt köket mer noggrant.

Tanken är att köket skall bli väldigt modernt för att få en tydlig kontrast till lägenhetens ursprungliga uttryck. Jag vill inte ha ett kök som försöker likna något tidsenligt, då hade jag behållit köksinredningen som står där nu som är original.
 
Redigerat:
Stilig lägenhet och intressant projekt som ska bli kul att följa! Men nästintill helgerån att riva ut ett så gammalt och fint platsbyggt kök.
 
  • Gilla
Maracuja och 1 till
  • Laddar…
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Stilig lägenhet och intressant projekt som ska bli kul att följa! Men nästintill helgerån att riva ut ett så gammalt och fint platsbyggt kök.
Köket ser dock bättre ut på bilderna än i verkligheten. Sen betvivlar jag att det är platsbyggt, då där är socklar även bakom (inuti skåpen) och skåpet på andra väggen är flyttbart och löst. Vi kommer erbjuda de andra medlemmarna i föreningen att överta dem om någon vill.

Ikväll har vi varit och detaljmätt i lägenheten och det visar sig att den är ca 5 kvadratmeter större än uppgivet, vilket så klart är positivt.

WP_20150417_20_23_42_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
falkn skrev:
Köket ser dock bättre ut på bilderna än i verkligheten. Sen betvivlar jag att det är platsbyggt, då där är socklar även bakom (inuti skåpen) och skåpet på andra väggen är flyttbart och löst. Vi kommer erbjuda de andra medlemmarna i föreningen att överta dem om någon vill.

Ikväll har vi varit och detaljmätt i lägenheten och det visar sig att den är ca 5 kvadratmeter större än uppgivet, vilket så klart är positivt.

[bild]
Ok, om det inte är platsbyggt lär det inte vara orginalskåpen heller ;)
 
Nej, det är möjligt. Som sagt, de ryker oavsett :p
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
Blandare beställd till köket. Jag har också beställt en del verktyg som behövdes, det känns som att det blir fattiga månader framöver :p

rin184svart-127dd773.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite skärmbilder på SketchUp-skisser över köket. Från höger blir det 80 Disk, 60 Diskmaskin, 60 Tvättmaskin, 80 Lådor, 80 Häll/Lådor, 60 Lådor.

Kök 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På vägen vid radiatorn blir det 40 Skafferi, 60 Frys och 60 Kyl. Utrymmet bakom de andra högskåpen med Ugn och Mikro är ett skafferi som är befintligt och som vi tänker behålla. I skafferiet finns ett fönster och vi planerar att bygga nya hyllplan som målas in vita med väggarna. Troligtvis blir det väl även lite vinförvaring av något slag där inne.

Jag har inte ritat in fönster och dörrar i modellen ännu, men mellan ugn och vask finns ett stort fönsterparti med utgång till balkongen. Mellan kyl/frys och bänkskåp finns ingången från hallen och bredvid radiatorn ingång till Sovrum 2.
 
Redigerat:
Blir det inte bättre att ta bort radiatorn? Köra golvvärme istället?
 
Dels vill jag ha kvar radiatorn då det är en stor gjutjärnsradiator. Tanken är att byta termostat till slottsventiler för att få ett mer tidstypiskt utseende. Sedan är ett sånt ingrepp relativt kostsamt, med Malmö priser får du aldrig igen de pengarna. Det blir dessutom rätt jobbigt med golvvärme när man ska lägga fiskben.

Men visst hade det varit trevligt med lite värme om fötterna :)
 
Redigerat:
Okej jag förstår, kan du inte flytta den lite höger då (Ut från skåpet)? Håller med om att gamla radiatorer är vackra, tänker bara att det kommer se lite lustigt ut med skåpet som devis täcker den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.