Tja, nån mer som kör freecad? Tänkte göra en tråd med lite support och hjälp

• Gilla
ralvejd
  • Laddar…
ralvejd
Jag använder freecad, kicad, och qcad privat. Men inte 3D-skrivare.

På jobbet blir det autocad och inventor.

För de som inte känner till vad FreeCAD är.

S
Bra tutorials på Youtube: "MangoJelly Solutions for FreeCAD"

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A
Provade frikad för länge sedan. Hästskit.

Provade nyligen igen. Sjukt positivt överraskad! Håller på att skissa upp huset med det. :)

S
Det har blivit riktigt bra med åren skulle jag säga. I princip allt son fusion 360 kan göra kan FreeCAD också åstadkomma. De har även arbetat ihop en FEM modul. Sedan kan man ju scripta med Python. Länge leve öppen källkod.

Jag har ritat hela mitt garage i freecad inkl regelstomme osv. Lätt att göra 2d ritningar o ge till snickaren.

Kan tipsa om QCAD också:

https://en.wikipedia.org/wiki/QCAD - QCAD
"a computer-aided design (CAD) software application for 2D design and drafting. It is available for Linux, Apple macOS, Unix and Microsoft Windows."

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Kan tipsa om QCAD också:
+1 på den. Väldigt likt AutoCAD. Lite olyckligt namn bara.

• Haha
breakman
  • Laddar…
Ni som har koll på Freecad , försöker rita in tilltänkt garage på nybyggnadskartan jag beställt från kommunen och kommit så långt att jag lyckats importera dwg filen jag fått. Men det känns otroligt svårt att ens rita in saker, tips på bra dokumentation eller video för just detta ändamål ?

M Mikael_74 skrev:
Ni som har koll på Freecad , försöker rita in tilltänkt garage på nybyggnadskartan jag beställt från kommunen och kommit så långt att jag lyckats importera dwg filen jag fått. Men det känns otroligt svårt att ens rita in saker, tips på bra dokumentation eller video för just detta ändamål ?
När du gjort om geometrierna så du kan rita i sketcher så gör en ny sketch och rita byggnaden i. Rita byggnaden först med det mått den ska ha och sen låser du den mot fastighetsgränsen med avståndsconstraints. Tänk på att måtten alltid ska vara vinkelräta mot fastighetsgränsen.

Här är en bild jag gjort på jobbet.

Exempel på korrekt och felaktig måttsättning för byggnaders placering visas med illustrationer och textbeskrivningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mikael_74
  • Laddar…
F
Nyfniken Nyfniken skrev:
+1 på den. Väldigt likt AutoCAD. Lite olyckligt namn bara.
Och med likt Autocad så menar du den klassiska 2d? Skulle det vara nåt bra menar du?
Utsättaren Utsättaren skrev:
Här är en bild jag gjort på jobbet.

[bild]
Jag förstår vad du menar, det är logiskt och jag håller med.

Men du har fel i sak, i den nedre högra bilden så låser det tredje måttet faktiskt placeringen, även om det är extremt toleranskänsligt mått.

C
F fsn skrev:
Och med likt Autocad så menar du den klassiska 2d? Skulle det vara nåt bra menar du?
Ja, med tanke på att AutoCAD än idag är lite av en "industristandard" inom många områden är det ju en fördel.

F fsn skrev:
Ja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.