Hallå.
Går i köp tankarna på att eventuellt skaffa en skrivare.
Hade tänkt mig runt 5000kr.
Men känner att frågetecken bara växer.
Jag har börjat att bygga modellbilar och tänkte att det hade varit kul att göra egna delar eller köpa färdiga program.
Det är resin som man använder till modellbyggen.
Men funkar det att använda annat material med i en och samma skrivare?
Om jag vill ha kraftigare material ifall man hade velat göra nått till en bil/motorcykel eller till hemmet.
Läst om nån kolfiberblandning.
Är resin samma som pla?
Varför finns det olika färger på plasten? Tänker att man kanske ändå vill måla sakerna spelar det ju ingen större roll vad det är för färg man skriver ut i?
Vad hade ni rekommenderat till mig?
Har kollat på olika sidor och nu senast på 3dprima.com.
Vad är en washer? Nått man behöver?
Hur funkar det om man 3d scannar ett föremål, går det att använda den filen?
 
Resin (SLA) och Filament (FDM) är helt skilda tekniker/printers, mitt tips är att du kikar lite Youtube på ”SLA vs FDM” för att bilda dig en uppfattning.

Alternativet är om du kan försöka ge lite mer exempel på vad det är du tror dig vilja skriva ut så kanske det går att guida lite bättre.
 
L laseryxa skrev:
Resin (SLA) och Filament (FDM) är helt skilda tekniker/printers, mitt tips är att du kikar lite Youtube på ”SLA vs FDM” för att bilda dig en uppfattning.

Alternativet är om du kan försöka ge lite mer exempel på vad det är du tror dig vilja skriva ut så kanske det går att guida lite bättre.
Hej!
Det är framförallt resin, men vill kunna skriva ut i starkare material med.
Fick förslag på detta, vad tror du?

https://www.3dprima.com/se/3d-print...flashforge-foto-8-9-lcd-resin-printer/a-26519

https://www.3dprima.com/se/3d-skrivare/tillverkare/anycubic-wash-cure-2-0/a-25999
 
Resin-prints är historiskt sett inte så ”hållbara”, men det går ju stadigt frammåt, känns som det kommer nya resin-blandningar ofta nu.
Men det är mest att det blir ”segare” plast, du kan inte räkna med nåt liknande kolfiber i hållbarhet.
En wash&cure är trevligt för att underlätta hanteringen, men räkna med att det fortfarande är en hel del kladd med SLA (och ”krav” på nitrilhandskar vid hantering av resin)

Men nog är det där en funktionell skrivare, så länge du är medveten om att byggvolymen är rätt begränsad 19x12cm verkar den ha.

Du kanske ha nåt makerspace/fablab i närheten där du bor? Det är ett bra sätt att både få bra råd men även möjlighet att pilla på lite saker innan du handlar själv
 
@Kluven

jag har kört ett år med olika 3D-skrivare och min slutsats är att vill du ha riktigt fint resultat som inte kräver massa med efterbearbetning så ska du gå upp i pris.

Det finns flera olika tillverkare av material där ute och kvalitén skiljer sig rejält. Köper du tex 3DPrimas egna material som är mycket billigare blir resultatet ofta sämre än om du kör med Ultimakers material till en Ultimaker-skrivare.

Det är en djungel där ute så fundera vad det är du vill kunna skriva ut och fatta beslut om modell efter det.
 
Jag har en Creality Ender 3 som är uppgraderad med glasbord. Jag är nöjd med den men ska man ha hög finish på det man skriver ut så blir den väldigt långsam. För mig spelar det dock ingen roll då jag primärt skriver ut shims och mellanlägg och då bryr jag mig inte om lite grövre finish på det utskrivna. Jag använder mig primärt av PETG då den plasten har högre hållfasthet.
 
Är inte sugen på att lägga mer än 5000kr.
Kanske är skit det man får för det?
Mest har jag ju tänkt delar till modellbilar (1:24)
Sen hade det ju varit bra om man kunde skriva ut i ett starkare material ifall man ville ha nått till en motorcykel/bil eller något till hemmet.
Handskar är bara att ta med ifrån jobbet så det är det minsta bekymret.
Sitter och läser och kollar tuben.
 
Jag gav ca 3000:- för skrivaren och ca 1000:- för glasbordet (original som följer med är i mjukplast och PETG-plasten fastnade i den). Jag är som sagt definitivt nöjd men det är ju för mina behov.
 
Vi kör uteslutande med ABS+ blir sprött med PLA. Vi gör enklare delar hyffsat hållbart.
Vi provade lite billigare fillament vilket blev skit. Dock inte de dyraste. Vi köper Prima selekt från 3dprima.

Jag tro personligen inte man skall ha en övertro på en printer för 5000:- även om det hänt lite sen vi köpte vår Ultimaker 3 för ett par år sen. Vi har framför allt insett att det är viktigt att ha kontrollerad temperatur, speciellt med de mer krävande materialen som värms mer. Undrar därför hur de helöppna som ofta är de billigare funkar..
 
  • Gilla
Kluven
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Jag gav ca 3000:- för skrivaren och ca 1000:- för glasbordet (original som följer med är i mjukplast och PETG-plasten fastnade i den). Jag är som sagt definitivt nöjd men det är ju för mina behov.
Härdat glas, eller nått speciell?
 
Hur funkar det om man 3D scannar en detalj?
Kan man få den filen till en simplare 3Dskrivare?
Hur ser isåfall processen ut?
 
richardtenggren
Kluven Kluven skrev:
Hur funkar det om man 3D scannar en detalj?
Kan man få den filen till en simplare 3Dskrivare?
Hur ser isåfall processen ut?
Beror ju på scanner, finns ju en hel del olika typer.
Jag har kört Leica BLK 360 som är mer för byggnader och stora områden, dålig upplösning och du får ut ett punktmoln.
För att scanna produkter har jag använt mig av Artec Space Spider och någon stationär från GOM, dessa levererar skalmodeller från tillhörande programvara.
Man kan ju använda dessa ytmodeller, men de är ju oftast döda. Enklast är väl att använda som referens och rita av den, då kan man fixa till så det blir tillrättalagda mått också.

Jag scannade en bergborr som hittats i en gruva i Tyskland, troligen kring 100 år gammal och fint bevarad. Då utgick jag från ytmodellen, medan när vi scannat maskindelar har vi mest använt dom som referens.

När man jobbar med punktmoln blir det också att använda som referens, det finns programvaror som ska kunna identifiera rör, balkar osv men inget jag testat.

När vi gjort projekt underjord så har vi först ritat hur tunneln ska se ut, sedan skannar man när den är klar för att få den verkliga tunneln.

Allt beror på vad du ska skanna och vilka krav du har.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Beror ju på scanner, finns ju en hel del olika typer.
Jag har kört Leica BLK 360 som är mer för byggnader och stora områden, dålig upplösning och du får ut ett punktmoln.
För att scanna produkter har jag använt mig av Artec Space Spider och någon stationär från GOM, dessa levererar skalmodeller från tillhörande programvara.
Man kan ju använda dessa ytmodeller, men de är ju oftast döda. Enklast är väl att använda som referens och rita av den, då kan man fixa till så det blir tillrättalagda mått också.

Jag scannade en bergborr som hittats i en gruva i Tyskland, troligen kring 100 år gammal och fint bevarad. Då utgick jag från ytmodellen, medan när vi scannat maskindelar har vi mest använt dom som referens.

När man jobbar med punktmoln blir det också att använda som referens, det finns programvaror som ska kunna identifiera rör, balkar osv men inget jag testat.

När vi gjort projekt underjord så har vi först ritat hur tunneln ska se ut, sedan skannar man när den är klar för att få den verkliga tunneln.

Allt beror på vad du ska skanna och vilka krav du har.
Okej!
Vet inte vad för scanners dom har.
Den ena använder sin för bildelar den vi har på jobbet ska jag be om att få titta på.
 
Om du mest siktar på delar till modellbilar hade jag kört på SLA, detaljnivån är klart mycket bättre out-of-the-box, fina detaljer på en FDM kräver mer meck
 
  • Gilla
Kluven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.