Rakennan uutta ja mietin, miltä kylpyhuoneen seinän, joka on ulkoseinää vasten, pitäisi näyttää. Olen lukenut, että jotkut asettavat muovin aivan kuten tavallisesti koko ulkoseinän, mutta juuri siinä kohdassa, missä kylpyhuone on, tehdään pieniä reikiä muoviin, jotta mahdollinen kosteus pääsee ulos. Kylpyhuone on talon pitkällä sivulla.

Toiset näyttävät käyttävän vanhaa mustaa bitumipaperia juuri kylpyhuoneen kohdalla.

Mikä on nykyään oikein?

Lisäksi mietin, kuinka rakentaa kylpyhuoneeseen seinä, joka erottaa suihkun kylpyammeesta. Se työntyy 1 m ulos seinästä ja sen molemmin puolin on kaakelia, ja se ulottuu kattoon asti. Tuleeko siitä tukeva seuraavalla rakenteella:

15 kaakelia
0,2 vedeneristys
12,5 kipsilevy
15 vaneri
45 ranka
15 vaneri
12,5 kipsilevy
0,2 vedeneristys
15 kaakelia

Vai pitääkö ottaa 75 rankaa? Seinässä tulee olemaan sekoitin, mutta oletan, että sen saa mahtumaan 45 rankaan?

On pyrittävä välttämään kaksinkertaisia vedeneristekerroksia. Tapauksessasi en oikein tiedä, miten pitäisi toimia. Kastelevatko molemmat puolet vedellä?

Ulkoseinässä sinun tulisi myös miettiä kosteussulkua. Luulen, että koko seinää käsitellään yleensä alueena 1, jos osa ulkoseinästä joutuu sinne. Tämä tarkoittaa vedeneristettä laatan taakse koko seinälle. Jotkut rakentavat tämän samalla seinärakenteella kuin muualla talossa, tavallisen kosteussulun asentamisen jälkeen asennuskerroksen sisäpuolelle. Tällöin on vaarana ongelmien ilmaantuminen. On nimittäin osoittautunut, että jotkut vedeneristeet ovat erittäin kosteusherkkiä höyrynläpäisyluvultaan. Tämä tarkoittaa, että ne päästävät enemmän kosteutta läpi, kun ne ovat märkiä. Kosteus siirtyy sitten asennuskerrokseen ja jää sinne ilman mahdollisuutta kuivua, mikä voi johtaa vaurioon.

Rakensin sellaisen seinän kuin kuvailet LUX-laatoista. Todella yksinkertaista, kun ei tarvitse säätää massiivisten tätesiktien kanssa edestakaisin, vaan tämä rakennettiin tätesiktin jälkeen. Kurkista tänne, niin löydät muutaman kuvan: http://byggarna.bloggas.nu/

• Tykkään
AddeW
  • Laddar…
Rakensin juuri sellaisen anskiljningsvägg 1m korkea. Rakensin 70x45 tukipuilla "platalla", sitten yksinkertainen kipsilevy (kyllä, käytin tavallista kartonkikipsiä suihkussa) kummallekin puolelle ja vesieristys/kaakeli. Koin seinän erittäin vakaaksi, vaikka en käyttänyt vaneria ja vaikka se oli vain noin 90 mm paksu kaakeloituna ja valmiina.

Muurasin väliseinäni lecasta.

Lähetetty HTC One V -laitteesta Byggahus-sovelluksella

souba sanoi:
Rakensin sellaisen seinän kuin kuvailet LUX-laatoista. Erittäin helppoa, kun ei tarvitse säätää paljoa tiivisteen kanssa, vaan tämä rakennettiin tiivisteen jälkeen. Käy katsomassa täältä, siellä on vähän kuvia: [linkki]
Tyylikäs rakennelma!
Aion tehdä samanlaisen takan kuin sinäkin.
Mikä niiden nimi on ja mikä on LUX-laattojen valmistaja? Etsin vähän LUX:ia, mutta en löytänyt valmistajaa tai mitään muuta ominaisuuksista.

Locke sanoi:
Pitäisi yrittää välttää kaksoiskosteussulkuja. Tapauksessasi en oikein tiedä, miten kannattaisi oikeasti tehdä. Joutuuko molemmat puolet veden kosketukseen?

Ulkoisessa seinässä sinun tulisi myös miettiä kosteusesteen sijoittelua. Luulen, että koko seinää käsitellään vyöhykkeenä 1, jos osa ulkoseinästä osuu siihen alueeseen. Tämä tarkoittaa kosteussulkua koko seinän laatoituksen taakse. Osa rakentaa tämän samalla seinärakenteella kuin muu talo, tavanomaisella kosteusesteellä asennuskerroksen sisäpuolella. Tällöin voi aiheutua ongelmia. On nimittäin havaittu, että joillakin kosteussuluilla on erittäin kosteudesta riippuva höyrynläpäisynvastus. Tämä tarkoittaa sitä, että ne päästävät enemmän kosteutta läpi ollessaan märkiä. Kosteus kulkeutuu sitten asennuskerrokseen eikä pääse kuivumaan pois, mikä johtaa vaurioihin.
Toinen puoli kohti kylpyammetta, toinen kohti suihkua. Niin altistunut kuin voi olla :)

Miten tämä yleensä ratkaistaan ulkoseinällä? Asetetaanko muovia kuten muissa seinissä ja tehdäänkö niihin pieniä reikiä, jotta kosteus voi poistua?

Suhagg sanoi:
Hieno rakennelma!
Aion tehdä samanlaisen takan kuin sinun.
Mikä nimi niillä on ja mikä on LUX-levyjen valmistaja? Etsin vähän LUX:ia mutta en löytänyt valmistajaa tai lisätietoja ominaisuuksista.
Kiitos, voin ottaa kuvan viikonloppuna nyt kun se on valmis. Kylpyhuoneeseen ei halua sekoittaa liikaa puuta, joten tämä oli paras vaihtoehto, jota kaikki laattajumalat käyttivät, sanoivat he. Voit ostaa sen laattakaupastasi esim. Colorama.
Tietoa levyistä löytyy täältä: http://www.luxelements.de/lux_sweden/programm/element/bauplatte-vorgeschlitzt.htm

Mukavaa, että rakennetaan lisää takoja, voin järjestää kuvan siitäkin nyt kun se on aivan valmis:)

souba sanoi:
Kiitos, voin ottaa kuvan viikonloppuna nyt kun se on valmis. Ei halua mielellään sekoittaa paljon puuta kylpyhuoneeseen, joten tämä oli paras vaihtoehto, jota kaikki laattojen jumalat käyttivät, sanoivat he. Voit ostaa sitä laattaliikkeestäsi, esim. Colorama.
Tietoa levyistä löytyy täältä: [linkki]

Mukavaa, että rakennetaan lisää takkoja, voin järjestää kuvan siitäkin nyt kun se on täysin valmis:)
Kiva kuulla. Tutustun siihen tarkemmin.
Kallista, oletan?

Tarvitsen 2 seinää, jotka ovat 1m leveitä x 3m korkeita.
Mutta oletan, että minun on silti oltava puukehikkorakenteessa tai pitäisikö panostaa metallikehikkoihin?
Sen pitäisi jakaa suihkun ja kaakeloidun kylpyammeen sekä suihkun ja vessan välillä.

Ajattelin rakentaa savupiipun savupiippun lohkoilla ja sitten rappata ne.
Huomasin, että olet rakentanut lecaa ja sitten tavallisen premodulin metallilla sisältä. Miksi valitsit sen?
Minusta se näyttää hyvältä, enemmän savupiipun kaltaiselta, kuten sinä teit.
Onko sinulla vesivaippainen takka? Ajattelin panostaa siihen ja ladata varaajasäiliön, jotta lämmöstä on hyötyä sen sijaan, että sisälämpötila nousisi 22 asteesta 26 asteeseen heti kun poltetaan :)

p232.jpg.scaled1000.jpg

Viimeksi muokattu:
Homma lux-levyjen kanssa on, että sinun ei tarvitse käyttää puu- tai metallitukia. Lux-levyjä liimataan erikoisliimalla ja niitä käytetään myös tukipalikoina. Minun on myönnettävä, että olin vähän epäileväinen siitä kestäisivätkö ne, kun alettiin liimata, mutta voi että, mikä liima! Ja kun sitten laatataan ja saumataan, siitä tulee todella kivikova seinä! Lux-levyt voi helposti leikata mattoveitsellä (kuten kipsilevyä) tai sahata. Amatöörinä käytin käsipyörösahaa saadakseni suorat ja hienot leikkauspinnat.

Levyt maksoivat noin 400:- (20 mm, kuten suositeltiin, saatavilla 6, 10, 20, 30, 50 jne.) Kokoluokka on 240*60. Yksi liimaputki maksoi suunnilleen saman verran, mutta liima oli melko riittoisaa ja nykyisin käytän sitä kaikkeen :-D

Se, että käytin lecasavea ja premodulia tai NVI-piippua tässä tapauksessa johtui kahdesta syystä.

Ensimmäinen oli, että kyseessä on konvektiotakka. Siinä on metalliholkki ympärillä, joten suurin osa lämpöstä tulee edestä eikä ympäriinsä kuten "tavallisessa takassa". Olin itse miettinyt vesitakkata, mutta luovuin ajatuksesta melko nopeasti, koska pitäisi olla todella iso varaajakäyrasäiliö hyödyntääkseen sellaista. Ja kun meillä on maalämpö ja siinä tapauksessa vesitakkalämmitetty takka olisi enemmän tai vähemmän hukkaan heitetty raha, kun pitäisi sammuttaa tuli tunnin sisällä sytyttämisestä :)

Piippu valittiin, koska se oli erittäin kätevä sekä edullisin vaihtoehto, mitä löytää voi. Piippuharkot ovat kalliimpia ja työläämpiä. Lecaa on helppo työstää ja se on edullista :)

Se, mitä olisi voinut tehdä toisin, olisi panostaa eristämättömään osaan takan lähellä, jotta hyödynnettäisiin polttokaasulämpöä paremmin, mutta lecaa ei ehkä kannata käyttää lämmönvarastointiin, vaan siinä tapauksessa pitäisi muurata punatiilillä tai ostaa paljon vuolukiveä ja lisätä niitä :)

höh.. tästä tulikin paljon.. Kysy vaan lisää jos olin epäselvä jossain :)
Suhagg sanoi:
Mukavaa. Pitää lukea siitä enemmän.
Kallista varmaan?

Minun pitää tehdä 2 kpl seinää, jotka ovat 1 m leveitä x 3 m korkeita.
Mutta täytyykö minun silti käyttää puurunko, vai pitäisikö panostaa metallirunkoihin?
Seinien pitäisi erottaa suihkun ja kaakeloidun kylpyammeen sekä suihkun ja wc:n väli.

Ajattelin rakentaa piippuni piippuharkoista ja sitten rapata ne.
Huomasin, että sinä rakensit lecaa ja sitten tavallisen premodulin metallista sisäpuolelle. Miksi päädyit siihen?
Mielestäni muuratumman tyylinen ratkaisu, kuten sinulla, näyttää kauniilta.
Onko sinulla vesitakkatakka? Ajattelin panostaa siihen ja varata varaajakäyräsäiliön, jotta lämpöä hyödynnetään, sen sijaan että menisi sisätilojen lämpötila 22 asteesta 26:een heti kun sytyttää tulen :)

[bild]

Kiitos! Hyvin selitetty ja on arvostettavaa kuulla muiden mielipiteitä, jotta ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen :)

LUX
Vaikuttaa todella kätevältä. Aion rakentaa kylpyammeen ja nämä levyt näyttävät juuri siltä, mitä minun pitäisi käyttää.
Aion vetää vettä ammeen sekoittajaan yhteen näistä seinistä, joten oletan, että tarvitsen hieman paksuutta ja tyhjää tilaa siinä.
Silloin minun pitäisi tehdä seinä, sanotaan vaikka 20 mm ja sitten noin 40 mm väli (johon voin vetää vettä ja laittaa 90 asteen mutkat sekoittajalle)
ja sitten taas 20 mm levy. Sitten voi vain laatoittaa kaiken yhdeksi noin laatoitus+80mm+laatoitus paksuksi seinäksi. Ei tarvitse vesieristystä, kun se on kylpyhuoneessa, jossa kaikki on jo tiivistä, oletan?

Mitä tulee savupiippuun.
Ajattelen, että olisi mukavaa hyödyntää lämpöä ja minulla on lämpöpumppu autotallissa vähän matkan päässä, ja siellä on tilaa 500-750 l varaajasäiliölle, siksi
kiinnostuin saada lämpö talteen. Vesitakallinen ei ole erityisen kallis, mutta siihen tarvitaan varaajasäiliö sekä hieman ohjaimia ja putkimiehen apua, joten voi olla vaikea kattaa kuluja uudessa hyvin eristetyssä talossa nykyään.
Aion polttaa vain tunnelman vuoksi. Minulla on noin 4m harjalle, joten ei ehkä ole huono ajatus tehdä kuten olet tehnyt saadaksesi hyvän tunteen oikeasta savupiipusta sekä että se on halpaa ja helppo tehdä itse.
Se, mitä tarkoitat "eristämätön osa", on se, että sinulla on savupiippuputki ilman eristystä saadaksesi enemmän lämmönjakautumista lähellä takkaa?

Luxlevyt ovat itsessään tiivistetyt. Joten kun sinulla on kylpyhuoneesi neljällä seinällä tiivistetty tämän päivän kaikkien sääntöjen mukaisesti, voit rakentaa miten ja mitä haluat näiden levyjen kanssa :) laitoin lattian ensin ennen kuin rakensin seinäni, jos haluaa muuttaa jotain tulevaisuudessa, niin se on laatan päällä eikä tarvitse tehdä uutta tiivistystä, jos esimerkiksi haluaa vaihtaa seinäasennettavan wc:n :-).

Se on varmaan hyvä väli, jotta voi liittää vähän vettä :)

Meillä on sama ajatus takan kanssa tunnelmasta johtuen, osittain siksi valitsin pois vesitakkajärjestelmän. Jos olisin ostanut sellaisen, olisin voinut jättää maalämmön väliin, mutta silloin olisi ollut pakko polttaa ;-).

Aivan, joten hyödynnetään hieman säteilylämpöä takasta ja savukaasuista lecan suuntaan tässä tapauksessa, mutta en tiedä, kuinka paljon tätä lämpöä olisi voinut tuntea.

Viimeksi muokattu:
souba sanoi:
Luxlevyt ovat itsessään tiivistettyjä. Joten kun sinulla on kylpyhuoneesi kaikki neljä seinää tiivistettynä nykypäivän sääntöjen mukaan, voit rakentaa miten ja mitä haluat näillä levyillä:) minä laitoin lattian ensin ennen kuin rakensin seinäni, jos joskus haluaa muuttaa jotain tulevaisuudessa, niin se on laattojen päällä eikä tarvitse tehdä uudelleen tiivistystä, jos esimerkiksi haluaa vaihtaa sisäänrakennetun WC:n minun tapauksessani.

Se on todennäköisesti hyvä väli, jotta voi liittää hieman vettä:)

Meillä on sama ajatus takan kanssa mukavuustekijänä, siksi valitsimme pois vesivaipatun. Jos olisin ostanut sellaisen, olisin voinut jättää maalämmön, mutta silloin olisi silti pitänyt lämmittää;-)

Juuri niin, käytämme hieman säteilylämpöä takasta ja savukaasuista lecan suuntaan tässä tapauksessa, en kuitenkaan tiedä kuinka paljon tästä lämmöstä voisi tuntea.
Kiitos! Kysyn levyistä sitten kun on ajankohtaista.

En aio lämmittää lämmityksen vuoksi, mutta tuntuu turhalta jättää mahdollisuus hyödyntämättä täysin.
Ehkä jonain päivänä haluaa lämmittää enemmän, koska sähkö on järkyttävän kallista, silloin on varmasti hyvä olla vesikiertoinen.
Ei ole sellainen asia, jonka tekee jälkikäteen suoraan.

Siinä on liesi valmis, vain ritilät pitää laittaa takaisin, kun nuohooja on käynyt:)

Totta, niitä ei kannata muuttaa! Ja vesikiertoinen on kyllä fiksu! Mietin, onko olemassa liesi, jossa voisi ohittaa veden, se olisi hyvä idea, niin voisi polttaa ilman että tarvitsee sammuttaa, kun veden lämpötila nousee liian korkeaksi:-)

• Valkoinen moderni takka korkeassa huoneessa, vieressä birkänpuukuvioinen tapetti.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.