2 678 lukukertaa ·
7 vastausta
3k lukukertaa
7 vastausta
Ylipuhua appiukko mitoituksesta
Hei,
Rakennamme attefall-rakennusta ja aiomme asentaa liukuovi 34x21 toiselle julkisivulle. Olen käyttänyt Svenskt trä:n mitoitustyökalua ja saanut seuraavat tulokset kantavalle palkille:
Liimapuupalkki 115x225 (GL30c), taipuma 11 mm (L/324), hyötyaste 55%, tukireaktio 13,133 kN
Talo on kooltaan 4x7,5m, peltikatto 27 astetta, lumikuorma-alue 2.
Appiukko on mukana talon rakentamisessa ja hänen mielestään näin suuri liimapuupalkki kuulostaa täysin järjettömältä. Hän on toiminut kirvesmiehenä 35 vuotta ja hänen mielestään pystyssä oleva 145 mm hammaspuu riittää hyvin.
Vaikka hänellä onkin monia hyviä ehdotuksia ja hänen apunsa on korvaamatonta, minusta tuntuu silti, että hän on liian kaukana siitä, mitä olen itse oppinut luottamaan häneen täysin. En halua joutua tilanteeseen, jossa muutaman vuoden päästä minulla on ongelmia liukuovien kanssa liian suuren taipuman vuoksi.
Onko joku ystävällinen sielu, joka voi auttaa minua keksimään argumentteja, jotka tehoavat 70-vuotiaaseen, puoli elämää alalla työskenneeseen kirvesmieheen? Onko hänen väitteissään mitään järkeä, voiko mittoja pienentää? Ehkä liimata yhteen 2 kpl 45x220?
Rakennamme attefall-rakennusta ja aiomme asentaa liukuovi 34x21 toiselle julkisivulle. Olen käyttänyt Svenskt trä:n mitoitustyökalua ja saanut seuraavat tulokset kantavalle palkille:
Liimapuupalkki 115x225 (GL30c), taipuma 11 mm (L/324), hyötyaste 55%, tukireaktio 13,133 kN
Talo on kooltaan 4x7,5m, peltikatto 27 astetta, lumikuorma-alue 2.
Appiukko on mukana talon rakentamisessa ja hänen mielestään näin suuri liimapuupalkki kuulostaa täysin järjettömältä. Hän on toiminut kirvesmiehenä 35 vuotta ja hänen mielestään pystyssä oleva 145 mm hammaspuu riittää hyvin.
Vaikka hänellä onkin monia hyviä ehdotuksia ja hänen apunsa on korvaamatonta, minusta tuntuu silti, että hän on liian kaukana siitä, mitä olen itse oppinut luottamaan häneen täysin. En halua joutua tilanteeseen, jossa muutaman vuoden päästä minulla on ongelmia liukuovien kanssa liian suuren taipuman vuoksi.
Onko joku ystävällinen sielu, joka voi auttaa minua keksimään argumentteja, jotka tehoavat 70-vuotiaaseen, puoli elämää alalla työskenneeseen kirvesmieheen? Onko hänen väitteissään mitään järkeä, voiko mittoja pienentää? Ehkä liimata yhteen 2 kpl 45x220?
Paras vastaus
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Jos oletetaan, että vain ulkoseinät kannattelevat katon (ei siis sydänseinä) ja hieman karkean laskelman mukaan niin näyttää siltä, että laskelmasi on oikea. Mielestäni tässä tilanteessa haluaisi vähentää taipumaa entisestään. Helpoin tapa on kasvattaa leveyttä 140x225 tai 165x225. Palkin korkeuden lisääminen antaa paremman vaikutuksen, mutta se voi olla rajoittava tekijä? Pystysuorassa olevan 45x145 säännön ja 3,4 m jännevälin kanssa ei jää paljon jäljelle liukuoviseinästä talven jälkeen... Kaksi ruuviliimattua 45x220 ovat oikealla alalla, mutta niissäkin on hyväksymätön taipuma. Kerro appiukolle, että kun jänneväli alkaa kasvaa, on laskettava, tunne ei riitä. Kuitenkin ikä ja kokemus ovat aina plussaa!
Ero on siinä, kun jokin kestää ja kestää. Laskenta rakennusnormien mukaan (ei muuten valinnainen, vaan pakollinen) ottaa huomioon 50 vuoden lumikuorman, palkin, jonka laatu on alemmassa prosenttipisteessä, sekä turvakertoimen. Noin 50 % omapainosta ja hieman vähemmän lumikuormasta. Lopputuloksen pitäisi johtaa palkkiin, jonka murtumistodennäköisyys on talon eliniän aikana alle miljoonasosa. Muodonmuutokset eivät kuitenkaan lasketa näillä marginaaleilla, vaan pikemminkin kuormituksia vähennetään.
Se ei anna samaa tulosta kuin silloin, kun mitoitetaan tuntumalla ja se kestää tässä ja nyt. Minun on myös sanottava, että olen nähnyt melko monia alimitotettuja kattoja ja lattioita, jotka on mitoittanut kirvesmies, ja niissä on sekä muodonmuutoksia että taipumia. Mutta monet eivät huomaa, että kyse on alimitotuksesta.
Voi olla vaikeaa ehkä saada tunneperäistä vahvistusta tälle turvallisuusajattelulle tässä esimerkissä, mutta samat kaavat koskevat 40 metrin jännevälillä olevaa palkkia liikuntahallissa. Silloin ei pitäisi mielellään aiheuttaa kutitusta mahassa.
Se ei anna samaa tulosta kuin silloin, kun mitoitetaan tuntumalla ja se kestää tässä ja nyt. Minun on myös sanottava, että olen nähnyt melko monia alimitotettuja kattoja ja lattioita, jotka on mitoittanut kirvesmies, ja niissä on sekä muodonmuutoksia että taipumia. Mutta monet eivät huomaa, että kyse on alimitotuksesta.
Voi olla vaikeaa ehkä saada tunneperäistä vahvistusta tälle turvallisuusajattelulle tässä esimerkissä, mutta samat kaavat koskevat 40 metrin jännevälillä olevaa palkkia liikuntahallissa. Silloin ei pitäisi mielellään aiheuttaa kutitusta mahassa.
Kiitos nopeasta vastauksesta! Aivan oikein, ei sydänseinää, vain pitkä harjapalkki 115x450 ja kattotuolit (sen palkin mittoja en tarvinnut perustella hänen kanssaanJ justusandersson sanoi:Jos lähdetään siitä, että vain ulkoseinät kantavat katon (ei siis sydänseinää), ja lasketaan vähän ylimalkaisesti, niin laskelmasi vaikuttaa oikealta. Mielestäni juuri tässä tilanteessa kannattaisi vähentää taipumaa vielä enemmän. Yksinkertaisin tapa on lisätä leveyteen 140x225 tai 165x225. Palkin korkeuden lisääminen antaa enemmän vaikutusta, mutta se saattaa olla rajoittava tekijä? Kun käytetään 45x145 lankkua pystysuorana ja 3,4 metrin jännevälillä, niin ei siitä liukuoviosasta paljoa jää jäljelle talven jälkeen... Kaksi ruuviliimattua 45x220 ovat oikeassa koossa, mutta antavat silti ei-hyväksyttävän taipuman. Henkselit isoisälleni, että kun jänneväli alkaa kasvaa, on pakko laskea, tunne ei riitä. Sen sijaan ikä ja kokemus ovat aina plussaa!
Sitten siitä tulee vähintään 115x225. Toisaalta voisin kai saada mahtumaan 270 korkeuteen. Tarkoitaisiko se, että voisin pienentää leveyden 90x270:een ehkä? Se antaisi minulle hieman ylimääräistä eristystä seinälle, jonka pitäisi muuten olla vain 120+45.
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 024 viestiä
Jos vähennät leveyttä, lähestyt tilannetta, jossa palkki haluaa kaatua. En voi sanoa, kuinka suuri riski on, mutta sen tietävät muut. Voi tietysti tukea kattoparruilla, mutta se on jonkin verran näpertelyä.
Protte
Protte
Kiitos kaikista vastauksista.
Siitä tuli 90x270. En kertonut appiukolle vaan ostin sen ja naulasin seinän yhteen. Appiukko pudisti vähän päätään, mutta sanoi, että se näytti hyvältä.
Naulasin sen suoraan yläpuolella olevaan hammarbandetiin ja kiinnitin 90x90-kulmilla pylväisiin (2 kpl ruuviliimattua 45x120), ajattelin, että sen pitäisi suojata kaatumiselta.
Siitä tuli 90x270. En kertonut appiukolle vaan ostin sen ja naulasin seinän yhteen. Appiukko pudisti vähän päätään, mutta sanoi, että se näytti hyvältä.
Naulasin sen suoraan yläpuolella olevaan hammarbandetiin ja kiinnitin 90x90-kulmilla pylväisiin (2 kpl ruuviliimattua 45x120), ajattelin, että sen pitäisi suojata kaatumiselta.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Grangolv i badrum - övertyga mig om att det är fel
Badrum -
Har alltid varit övertygad om att jag har minkar i min trädgård.
Övrigt Off Topic -
Övertyga mig om varför fiber
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Hittade en raritet i svärfars gömmor
El -
KNX och andra hemautomationssytem, övertyga mig.
Villalarm & Hemautomation