13 624 lukukertaa ·
40 vastausta
14k lukukertaa
40 vastausta
Yhdistä kaksi 28 mm:n terassilautaa
D
Derbyboy
Talon omistaja
· Skogen
· 7 955 viestiä
Derbyboy
Talon omistaja
- Skogen
- 7 955 viestiä
Hei,
Olen tekemässä portaita (ulkona) ja ajattelin käyttää kahta 28x120mm terassilautaa kaiteina. Ylin lauta, eli se johon tartutaan, kiinnitetään alustaan olevaan lautaan alapuolelta. Ylin lauta vedetään siis alas/kiinni alapuoliseen lautaan. Nyt olen huomannut, että on melko vaikeaa vetää lautoja yhteen. Olen kokeillut tavallisilla terassiruuvilla, tyyliin 4,5x50.
Vinkkejä?
Olen tekemässä portaita (ulkona) ja ajattelin käyttää kahta 28x120mm terassilautaa kaiteina. Ylin lauta, eli se johon tartutaan, kiinnitetään alustaan olevaan lautaan alapuolelta. Ylin lauta vedetään siis alas/kiinni alapuoliseen lautaan. Nyt olen huomannut, että on melko vaikeaa vetää lautoja yhteen. Olen kokeillut tavallisilla terassiruuvilla, tyyliin 4,5x50.
Vinkkejä?
1. Terassiruuvin kanta on liian terävä tähän. Käytä puuruuvia
2. Poraa reikä alempaan lankkuun niin, että kierre ei osuu siihen (ehkä ylemmästä pinnasta alempaan lankkuun, mutta ei kokonaan alitse, jotta kanta voi kiinnittyä johonkin)
2. Poraa reikä alempaan lankkuun niin, että kierre ei osuu siihen (ehkä ylemmästä pinnasta alempaan lankkuun, mutta ei kokonaan alitse, jotta kanta voi kiinnittyä johonkin)
D
Derbyboy
Talon omistaja
· Skogen
· 7 955 viestiä
Derbyboy
Talon omistaja
- Skogen
- 7 955 viestiä
Nojaa, näyttää liian kömpelöltä 34x145. Olen kokeillut. Lisäksi on vielä vaikeampaa vetää alas lauta, joka on 34mm.
@MathiasS idea uskon siihen.
Täytyy porata pilottireikä muutaman millin yläpuolelta suoraan läpi ja sitten porata kierteisiin sopivalla koolla, eli niin, että ne eivät osu alempaan lautaan. Pilottireikä auttaa minua näyttämään, mihin minun sitten pitäisi kiinnittää ruuvi.
@MathiasS idea uskon siihen.
Täytyy porata pilottireikä muutaman millin yläpuolelta suoraan läpi ja sitten porata kierteisiin sopivalla koolla, eli niin, että ne eivät osu alempaan lautaan. Pilottireikä auttaa minua näyttämään, mihin minun sitten pitäisi kiinnittää ruuvi.
Ehkä jotain tällaista?
https://www.google.com/search?q=tryckimpregnerad+handledare&oq=tryckimpregnerad
https://www.google.com/search?q=tryckimpregnerad+handledare&oq=tryckimpregnerad
D
Derbyboy
Talon omistaja
· Skogen
· 7 955 viestiä
Derbyboy
Talon omistaja
- Skogen
- 7 955 viestiä
Tiedän, että on olemassa valmiita kaiteita. Tarvitsen yhteensä 60 metriä kaidetta, ja valmiiden ostaminen tulee liian kalliiksi, varsinkin kun tämä portaikko sijaitsee metsässä, mikä tarkoittaa, että budjetti on rajallinen. Olen jo ostanut 28x120 x2, joista aion tehdä kaiteet.
Kaksoistan kaksi 28x120mm. Alemmasta halkaisen 110:een ja hion uloimmat reunat. Ruuvailen alapuolelta, mikä tarkoittaa, että ei tule ruuvinreikiä siihen kohtaan, josta pidetään kiinni.
Kaksoistan kaksi 28x120mm. Alemmasta halkaisen 110:een ja hion uloimmat reunat. Ruuvailen alapuolelta, mikä tarkoittaa, että ei tule ruuvinreikiä siihen kohtaan, josta pidetään kiinni.
D
Derbyboy
Talon omistaja
· Skogen
· 7 955 viestiä
Derbyboy
Talon omistaja
- Skogen
- 7 955 viestiä
Uskon, että 6x50 puuruuvit ulkokäyttöön ovat sopivia, kuten tämä:
https://www.biltema.se/bygg/fastele...MIl6mJ-bfahQMV-eyyCh2u1g3WEAAYASAAEgKfb_D_BwE
https://www.biltema.se/bygg/fastele...MIl6mJ-bfahQMV-eyyCh2u1g3WEAAYASAAEgKfb_D_BwE
Ensimmäisessä laudassa pitäisi kuten jo mainittu olla vapaat reiät, ja kierteiden pitäisi kiinnittyä toiseen lautaan.
Parhaan vaikutuksen saavuttamiseksi käytä laajaa kantaa ruuvissa sekä ei niin jyrkkää nousua.
Parhaan vaikutuksen saavuttamiseksi käytä laajaa kantaa ruuvissa sekä ei niin jyrkkää nousua.
D
Derbyboy
Talon omistaja
· Skogen
· 7 955 viestiä
Derbyboy
Talon omistaja
- Skogen
- 7 955 viestiä
Litteä pää? Haluan silti, että ruuvi uponnee alempaan lauta. En tiedä eroavatko ne niin paljon suorituksessa "vanha" puuruuvin 6x50mm kanssa.
Viimeinen keino on käyttää kiinnitysruuvi, mutta silloin ne eivät uppoa.
Viimeinen keino on käyttää kiinnitysruuvi, mutta silloin ne eivät uppoa.
Voit tehdä sekä upotuksen että välyskalun. Ehkä se ei ole jotain mitä haluat tehdä, mutta lisää työtä.D Derbyboy sanoi:
Kokeile puuruuvia suurella päällä muuten, huomaat kyllä, jos se onnistuu. Mutta välyskalu tai kierteetön osa ainakin lankussa yksi.
Pakkota (eli käytä kiristimiä) puu yhteen ennen kuin ruuvaat, jos haluat vaihtaa sen myöhemmin, muuten liimaa, kiristä ja sitten ruuvaa. Pidä tarpeeksi monta kiristintä, jotta voit sekä painaa sen yhteen että saada sen reuna reunaa vasten. Valitse reuna/puoli, joka on tärkeintä pitää tasaisena ja toivo, että se kuivuu edullisella tavalla.