Meidän vuonna 73 rakennetussa talossa on muovinen höyrysulku seinissä ja katossa. Ongelma on, että se on mielestäni asennettu väärin.
Katon muovi ei peitä seinän muovia, mikä muodostaa avoimen raon. Riski, että kosteus pääsee kylmälle ullakolle, on tietenkin olemassa, mutta koska talossa on mekaaninen poistoilmanvaihto, talossa on jatkuva alipaine. Tämä aiheuttaa "ullakon hajun" vetämistä taloon.
Kun otin pois ikkunalistoja tapetoidakseni huoneen uudelleen, huomasin myös, että höyrysulku ei sulje tiiviisti ikkunan kehyksen ympäriltä.
mitä tehdä?
1. täyttää vaahdolla katon rako päästäkseni eroon ullakon hajusta? Ohittaa ikkunat (koska se on toiminut 50 vuotta)
2. Purkaa seinät ja katto ja yrittää lisätä muovia sinne, missä sitä puuttuu? Tämä on suuri ja hankala toimenpide, koska muovi on suoraan sisäkatossa ja sisäkatto on naulattu alakautta kattotuoleihin. Lisäksi muovi on myös tiukasti kiinni seinien kipsilevyissä.
3. Muita vaihtoehtoja?
tässä on kuva miltä se näyttää ikkunoiden ympäriltä:
Miksi ullakolla on erityinen haju? Miten siellä on ilmanvaihto?
vaikea kuvailla hajua. Mutta luulen, että erityisesti kutterinlastut vapauttavat hajua. On jonkin verran homekasvua, ja ehkä se tuoksuu. Edelliset omistajat, jotka asensivat poistoilmaventtiilit, naulasivat samalla referenssilaudat, eivätkä ne ole kärsineet. Ullakon ilmanvaihto on päätyventtiileillä ja räystäillä. Kuitenkin eristys on painettu monissa kohdissa päätyä vasten räystäällä, joten kuinka paljon se tuulettuu, en tiedä.
On hallitumpaa järkevällä teippirullalla verrattuna uretaaniin
[linkki]
Valitettavasti sauma on niin huono, että tuskin pystyy teippaamaan yhteen. Seinän muovi ei ylitä sisäkattoa ja katon muovi loppuu juuri siihen mihin sisäseinä alkaa.
Uretaani muuttuu helposti sotkuiseksi, mutta jos sen tekee ullakolta päin, ei sillä mielestäni ole väliä miltä se näyttää. Toimiiko uretaani edes tähän tarkoitukseen?
70-luvulla ei oltu niin tarkkoja muovin kanssa. Lisäksi se ei liian usein ole ikääntymistä kestävä, joten jos haluat saada sen kuntoon, sinun on muovitettava koko talo uudelleen.
70-luvulla muovia ei käsitelty niin tarkasti. Lisäksi se ei usein ole ikääntymisen kestävä, joten jos haluat sen olevan hyvä, sinun täytyy muovittaa koko talo uudelleen
kysymys onkin kuinka "tarkkaa" sen pitäisi olla?
Talon ilmanpaine on hyvä, ja kädellä tuntee, että ilma vuotaa sisään.
Jos ei tarvitse olla niin tarkka muovin kanssa, riittäisikö, että tiivistää niin, ettei vuoda katolta (jotta huono ilma ei pääse ullakolta) ja ikkunoiden ympärillä, joissa on selvästi tehty huonosti. Ajatuksia tästä?
Meidän 73 rakennetussa talossa on muovinen höyrynsulku seinissä ja katossa. Ongelma on se, että mielestäni se on asennettu väärin.
Katon muovi ei mene päällekkäin seinän muovin kanssa, mikä muodostaa avoimen raon. Riskinä on, että kosteus pääsee ylös kylmälle ullakolle, mutta koska talossa on mekaaninen poistoilma, talossa on jatkuva alipaine. Tämä aiheuttaa "ullakkotuoksun" vetämisen taloon.
Kun olin poistamassa ikkunalistat tapetoidakseni huoneen uudelleen, huomasin myös, että höyrynsulku ei ole tiivis ikkunakehykseen.
Miten toimia?
1. Täyttää raon katossa vaahdolla, jotta tuoksuja ei tulisi ullakolta? Jättää ikkunat huomioimatta (koska onhan se toiminut jo 50 vuotta)
2. Purkaa seinät ja katto ja yrittää liittää muovia sinne, missä se puuttuu? Se on suuri ja monimutkainen toimenpide, koska muovi on suoraan sisäkatossa ja sisäkatto on naulattu alhaalta kattotuoleihin. Tähän voidaan lisätä, että muovi on myös suoraan kipsilevyjä vasten seinissä.
3. Muita vaihtoehtoja?
tässä on kuva, miltä se näyttää ikkunoissa:[kuva][kuva]
Sinun pitäisi tarkistaa tuloilma, jotta se voi tulla suunnitellusta paikasta sen sijaan, että se imetään ullakolta. Jos sinulla on järkevä tuloilma, sinulla ei pitäisi olla paljon alipainetta.
Sinun tulisi tarkistaa tuloilma, jotta se voi tulla sisään tarkoitetusta paikasta sen sijaan että se imetään ikkunasta. Jos sinulla on järkevä tuloilma, sinun ei pitäisi olla paljon alipainetta.
112 m2 asuinalaa plus 112 m2 kellaritila. Tämä tuuletetaan neljällä poistoilmaventtiilillä plus kosteus- ja ajastinohjatulla freshfläktenillä. Keskimmäisen poistoilmaventtiilin (ilman freshiä) pitäisi antaa virtaus noin 45 l sekunnissa teknikon mukaan, joka sääti sen syksyllä. Tuloilmaventtiilejä on viisi ja yritän pitää tilat avoimina.
Musta kohta säännössä ikkunalaudan alla. Tarkoittaako se, että minun täytyy purkaa koko seinä nähdäkseni, miltä se muuten näyttää? Ei kosteutta tällä hetkellä.
Olin tiivistänyt rakennusvaahdolla.
Mutta osta vaahtopistooli esimerkiksi BilTemasta ja säiliö, joka kiinnitetään kierteillä! https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/fogpistoler/fogskumspistol-2000023750
Rakennusvaahto on ilmatiivis niin kauan kuin pintaa ei leikata.
Kun rakennusvaahto on kuiva pinnalta, voi ylimääräisen painaa sisään.
Näin olen ajatellut yrittää tehdä. Onko tässä jotain virheellistä? Vai onko parempi laittaa höyrynsulkumuovi suoraan runkoa vasten ja eristys sen päälle?
selventääkseni kuvaa, oikealla on siis nykyinen tilanne ja vasemmalla minun ideani siitä, miten aion tehdä.
kuten useimmissa asioissa, tekemiseni venyvät, mutta olen edistynyt sen verran, että olen tiivistänyt vanhan muovin teipillä runkoihin, katso kuva.
Kysymys kuuluu, miten saisin parhaiten tiivistettyä vanhan ikkunan tiivisteet? Vaikuttaa fiksulta käyttää vaahtoa, mutta näyttää siltä, että materiaalista on eriäviä mielipiteitä.
Haluan saada niin tiiviin kuin mahdollista vihreän teipin ja ikkunakarmin välillä. Alkuperäisessä rakenteessa oli myös eristettä salvauksen ja runkojen välillä. Tämä tuntuu loogiselta, koska ikkuna on kiinnitetty ulkopuolisiin runkoihin/listoihin (eli seinän kylmään osaan).
Jos nyt laitan kaiken vaahdolla, pitäisikö minun poistaa ulkopuolen tiivisteet ja levittää vaahtoa suoraan läpi? Vai voinko jättää vanhan tiivisteen paikoilleen toimimaan pohjana?
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.