Hei!
Minulla on vanha ylityspelti, johon on alkanut vuotaa. Se on matalakattoinen katto, jossa on reunat sivuilla.
Olen ajatellut tehdä sen itse jollakin itsekiinnittyvällä kattohuovalla. Mutta siitä löytyy hyvin vähän ohjeita, miten se pitäisi laittaa. Kun lukee valmistajien kuvauksia, on vain "tavallisia kattoja" mukana.
Mietin, mihin suuntaan ne pitäisi laittaa, miten tehdä taitokset reunaa vasten?
Liitän kuvan katosta. Tänään arkki on pitkittäin. Mielestäni niiden pitäisi olla vaakasuunnassa ja aloitetaan matalimmasta kohdasta, jotta sauma on aina peitetty oikeasta suunnasta.
Uskon, että rullien pituus on 7 metriä, autotallini leveys on 5 metriä, tuntuu, että 2 m hukkaa on melko paljon.
Trebolitilla on erinomainen asennusohje ja avuliaita, mutta eivät täysin kattavia videoita, enemmänkin "vinkkejä ja niksejä". Sargen voit tehdä yhdistämällä räystään ja noston seinää vasten, tee ensin katto pienellä nostolla ja sitten teet pystysuoran ja yläosan (viimeksi mainitun voi tehdä 2m palasilla, jotka jäävät yli), paljon liimaa tarvitaan!
Tai voit aloittaa pyytämällä tarjouksia ammattimaiselta hitsaajalta saumaamalla peltikattoa, itse tekeminen on oikeastaan melko kallista. Tai ainakin ei kovin edullista, jos niin muotoilen.
Trebolitilla on erinomainen asennusohje ja hyödyllisiä, mutta ei aivan kattavia videoita enemmänkin "vinkkeinä ja nikseinä". Reunoilla teet vähän niin kuin yhdistelmän päätylistasta ja reunojen nostamisesta seinää vasten, tee ensin katto pienellä nostolla ja sitten teet pystysuoran osan ja yläosan (viimeksi mainitun voit tehdä jäljelle jäävillä 2 metrin paloilla), paljon liimaa kuluu!
Tai sitten voit aloittaa ottamalla muutaman tarjouksen ammattilaisen hitsatusta huopakatosta, itse tekeminen on itse asiassa aika kallista. Tai ainakin ei niin kustannustehokasta, jos muotoilen sen näin.
Voiko kestää niin paljon enemmän kuin 1 päivä muuttaa yläpappi-katto autotallissa, joka on 50 m2?
Sen jälkeen tietenkin tulee esimerkiksi korjata huonoa raakaponttia alla.
Kun katson trebolitsin asennusohjeita, minusta on vaikea nähdä, miten minun pitäisi tehdä sivureunan suhteen, pitäisikö se taittaa ylöspäin vai ei vai taitetaanko vain nauhat reunan suuntaan?
He näyttävät, kuten sanot, etteivät taita sitä ylös vaan lopettavat seinää vasten. Niin ei saa tehdä hitsatulla papp:illa ja en tiedä miksi he eivät ehdota sitä, kun he suosittelevat 2-kerrosta räystäslaudalla, joka on "helvempi" yksityiskohta, mutta ehkä siksi, että se on vaikeampaa tehdä
Kokeile ja valitse itse, miten haluat tehdä.
Ne vaikuttavat siltä, että he eivät taita sitä ylös vaan ainoastaan sulkeutuvat seinää vasten, kuten sanot. Sitä ei saa tehdä hitsatulla pappilla ja en tiedä miksi he eivät ehdota sitä, kun puhutaan 2-kerroksisesta katonlappeesta, joka on "ystävällisempi" yksityiskohta, mutta ehkä siksi, että se on vaikeampaa tehdä
Kokeile itse ja valitse, miten haluat tehdä sen.
Koska kyseessä on tasakatto, olisi parempi vetää se ylös seinää pitkin, kuten nykyään on tehty. Sitten tulkitsen sen niin, että kaistale taitetaan 90 astetta ylös seinää vasten.
Kysymys kuuluu, miksi sitä ei tehdä, siihen pitäisi olla jokin syy.
En pidä oikein heidän kuvauksestaan.
Voin kuvitella pari eri syytä, mutta se ei oikeastaan ole niin tärkeää, ja spekulointi on turhaa, miten päin tahansa sen käänteleekin, jää sinulle kuitenkin tehdä niin hyvä katto kuin voit.
Itsepeitto on yksinkertainen tee-se-itse-tuote omakotitalon omistajille ja se näkyy tietysti myös asennusohjeissa. He eivät voi näyttää kaikkia mahdollisia eri vaiheita ja selittää kaikkea, vaan ainoastaan yleiset asiat, jotka näyttävät tavallisen yksinkertaisen katon ja joitakin yleisiä yksityiskohtia.
Kun katsoo elastolitia, joka on "ammattilaisbitumi", niin he näyttävät sen ylösnoston kanssa.
Nykyisellä tavalla on helpompaa, jos vain käännät yhden kaistaleen ylös etkä lisää ylimääräisiä raitoja. Matala kallistuksella oleva katto myös valuttaa veden helpommin pois, jolloin jokainen sauma toisessa suunnassa nousee tarpeeksi korkealle pitämään hieman vettä. Rullien käytetty pituus on saattanut myös aiheuttaa vähemmän hukkaa. Sillä ei kuitenkaan ole merkitystä siihen, kuinka sinun tulisi toimia tänään, seuraa vain ohjeita. Valmistajat ovat joskus niin tyhmiä, että parhaat ohjeet löytyvät rullan suojapaperin sisäpuolelta... ehdotukseni on kysyä suoraan valmistajalta, onko heillä lisää ohjeita juuri heidän tuotteelleen. Tai ehdotukseni on ennemminkin pyytää tarjous koko työlle, mutta silloin pappienvaihto ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan.
Olen asentanut vastaavan kattohuovan autotalliini. Noin 40 m2 kattopinta-alaa. Ei ongelmia tehdä päivässä ja sitten hieman peltitöitä toisena päivänä.
Tasakatto kolmiolistoilla 3 sivulla. Nostin huovan ylös kolmiolistojen yli ja liimasin sitten kaistaleen/suojuksen kahdelle päätypuolelle asennusohjeen kohdan 7 mukaisesti.
Suojukset siveltiin asfaltin liimalla. Käytin purkkiliimaa ja noin 15 asteen ulkolämpötilassa siitä tuli todella vaikeasti työstettävää. Kuten yrittäisi sivelöidä kovettunutta toffeeta. Tein myöhemmin saman operaation vierasmajalle ja valitsin silloin tuubista/patruunasta tulevan asfaltin liiman, joka toimi paljon sujuvammin.
Suosittelen tekemään tämän todella lämpimänä kesäpäivänä. Se on hikistä hommaa, mutta sekä kattohuopa että liima ovat silloin todella helppotyöisiä. Myös valmiit liimakaistat toimivat paremmin silloin. Juokaa paljon vettä sillä välin ja älkää unohtako juhlistaa oluen kanssa jälkeenpäin.
Nykyisellä tavalla on helpompaa, jos vain taitat yhden kaistaleen ylös etkä käytä ylimääräisiä nauhoja. Loivalla katolla vesi valuu myös helpommin pois, kun jokainen liitos toisessa suunnassa on tarpeeksi korkea pitämään vähän vettä. Rullien pituuden vuoksi se saattaa myös olla aiheuttanut vähemmän hukkaa.
Tämä ei kuitenkaan vaikuta siihen, miten sinun tulisi toimia nyt, vaan seuraa ohjeita.
Valmistajat ovat joskus niin typeriä, että parhaat ohjeet löytää rullan ympärillä olevan suojapaperin sisältä.. ehdotukseni on siksi kysyä valmistajalta suoraan, onko heillä lisäohjeita juuri heidän tuotteeseensa. Tai parempi ehdotus on pyytää tarjous koko työlle, vaikka minun paperivaihtoni ei mennyt aivan suunnitelmien mukaan.
Olen miettinyt sitä, että asettaa se leveydelle, ja nostaa ylös seinää pitkin niin korkealle, että peltikaulus peittää huopakatteen päätteen.
Sitten kysymys on, tarvitseeko laittaa nauha katon ja seinän väliin. Kuitenkin jää ylimääräistä, koska leveys on 5 m ja rulla on 7 m.
Pitäisikö leveydellä välttää saumojen tekemistä?
Luultavasti aikaisemmin on laitettu pituussuunnassa hukan vuoksi, sillä se aiheuttaa aika paljon hukkaa.
Leventäminen täällä on valmistajan suositusten mukaista, ja asettamista toisinpäin sellaisella pahvilla suositellaan vain jyrkissä rinteissä. Ammattilaisilla ei ole tällaista rajoitusta, joten useimmat suosivat toista suuntaa, kun se sopii paremmin. Melko paljon tietoa voi siirtää eri tyyppien välillä, mutta ei kaikkea.
Vetää takkapapua yli 10 cm seinälle ei ole paljon järkeä, sillä pitkittäiskappaleella on niin merkittävä rooli sen tiiviydessä juuri kulmassa, ja sen jättäminen kokonaan pois olisi mielestäni suuri virhe. Välttää sauma pitkillä matkoilla on mielestäni oikein, se on myös jotain jyrkempiin kattoihin.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.