35 712 lukukertaa ·
16 vastausta
36k lukukertaa
16 vastausta
Vinkkejä kipsilevyjen poistamiseen?
Jäsen
· Västerbotten
· 317 viestiä
Muutto pian! Ja silloin yksi projekteista on ottaa alas kipsilevyt olohuoneesta eristämiseksi, jotta seinien resonanssi saadaan pois. Onko kenelläkään vinkkiä, miten saa alas nämä naulatut kipsilevyt?
Sorkkarauta!
Kuulostaa ehkä karkealta, mutta yleensä ei ole mahdollista saada naulattuja kipsilevyjä alas kokonaisina. Yleensä tarvitaan paljon korjausta, jos aikoo käyttää niitä uudelleen.
Useimmat ostavat uusia levyjä!
Kuulostaa ehkä karkealta, mutta yleensä ei ole mahdollista saada naulattuja kipsilevyjä alas kokonaisina. Yleensä tarvitaan paljon korjausta, jos aikoo käyttää niitä uudelleen.
Useimmat ostavat uusia levyjä!
Jos sinulla ei ole monitoimityökalua, voit leikata kipsilevyn kunnollisella katkoteräveitsellä hieman jokaisen koolauksen vierestä ja sen jälkeen irrottaa kipsin. Koolausten päällä oleva kipsi täytyy raaputtaa pois moraknivillä tai vastaavalla. Naulat saat vedettyä helpoiten ulos vasaran avulla.
Etsi naulat magneetilla, poista kitti mora-veitsellä tai vastaavalla ja poista sitten naulat naulapoistimella. Tällä menetelmällä käsittelemme kaikki vanhat kipsilevymme. Se ei vie kauemmin kuin olla brutaali, mutta se tekee paljon vähemmän sotkua.
Malin
Malin
Ehdotukseni.
Sahaa reikä kipsilevyn yläosaan jokaisessa tukikilvessä käyttämällä reikäsahaa.
Reikäsaha:

Täytä kehä puhallusvillalla, kutterilastuilla tai sahanpurulla. Sahanpuru antaa todennäköisesti parhaan ääneneristyksen korkeamman painonsa vuoksi, näistä materiaaleista. Mutta on suurempi riski, että se vuotaa ulos ja sotkee taloanne. Kehää ei tarvitse täyttää kokonaan resonanssien poistamiseksi, olen kuullut, että 1/3 riittää, mutta itse täyttäisin reiän reunaan asti varmuuden vuoksi. Myös äänen kulkeutuminen koko seinärakenteen läpi heikkenee korkeamman painon vuoksi, jonka maksimitäyttö antaa.
Korjaa sitten reikä tämän ohjeen mukaan:
http://byggsystem.knaufdanogips.se/mounting/processing/gypsum/repair/index.html
Mutta tekisin ehkä reiän T70-jyrsintä käyttäen ja sitten korjausosan T80-jyrsintä käyttäen. Sitten viistäisin reiän ja korjausosan reunat. Tai ainakin kokeilisin tätä ensin.
Mutta joka tapauksessa tämä tapa on luultavasti paljon nopeampi tapa korjata levyn osa kuin yrittää asentaa muutama kokonainen levy.
Sahaa reikä kipsilevyn yläosaan jokaisessa tukikilvessä käyttämällä reikäsahaa.
Reikäsaha:

Täytä kehä puhallusvillalla, kutterilastuilla tai sahanpurulla. Sahanpuru antaa todennäköisesti parhaan ääneneristyksen korkeamman painonsa vuoksi, näistä materiaaleista. Mutta on suurempi riski, että se vuotaa ulos ja sotkee taloanne. Kehää ei tarvitse täyttää kokonaan resonanssien poistamiseksi, olen kuullut, että 1/3 riittää, mutta itse täyttäisin reiän reunaan asti varmuuden vuoksi. Myös äänen kulkeutuminen koko seinärakenteen läpi heikkenee korkeamman painon vuoksi, jonka maksimitäyttö antaa.
Korjaa sitten reikä tämän ohjeen mukaan:
http://byggsystem.knaufdanogips.se/mounting/processing/gypsum/repair/index.html
Mutta tekisin ehkä reiän T70-jyrsintä käyttäen ja sitten korjausosan T80-jyrsintä käyttäen. Sitten viistäisin reiän ja korjausosan reunat. Tai ainakin kokeilisin tätä ensin.
Mutta joka tapauksessa tämä tapa on luultavasti paljon nopeampi tapa korjata levyn osa kuin yrittää asentaa muutama kokonainen levy.
Jäsen
· Västerbotten
· 317 viestiä
Kynnet näkyvät selvästi, kun se on täysin uusi ja tapetoimaton, ei edes kittiä.
Sahanreikien tekeminen ja täyttö lösvillalla/sahanpurulla on tietysti myös idea. Onko mahdollista täyttää itse käytännöllisellä tavalla?
Sahanreikien tekeminen ja täyttö lösvillalla/sahanpurulla on tietysti myös idea. Onko mahdollista täyttää itse käytännöllisellä tavalla?
Talon omistaja
· Bollnäs
· 44 viestiä
Jos haluaa irrottaa kiinnitetyt kipsilevyt, voiko ne ruuvata irti vai täytyykö käyttää sorkkarautaa, esimerkiksi? Minulla on huone, joka lisäeristettiin 1990, mutta kirvesmies joko petti tai oli epäpätevä, sillä seinät pullistuvat kaikkialla. Yhdessä kohdassa on usean senttimetrin korkeusero "kukkulan" ja seinän lopun välillä. Haluan nyt palauttaa seinät uudella eristyksellä ja uusilla kipsilevyillä. Olen purkanut yhden seinän, mutta se johti vuoreen kipsinpaloja ja PÖLYÄ lattialla. Ei taida olla terveellistä hengittää kipsipölyä, luulisin. Että ne pullistuvat johtuu siitä, että eristys pakattiin koolausten väliin, sitä ei leikattu sopivaksi. Tämä aiheutti suuren paineen eristyksestä. Huomaan sen kun avaan seinän, se melkein työntyy itsestään ulos.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 viestiä
En ole mikään ammattilainen. Mutta kokemukseni mukaan on lähes mahdotonta ruuvata levyjä irti. Ruuvit ovat piilossa kipsin alla, ja JOS löytää ruuvit, urat ovat täynnä kipsiä.
Kipsin repimisestä tulee pölyistä riippumatta siitä, miten toimit. Varmista, että sinulla on hengityssuojain. Purkupöly ei ole koskaan terveellistä. Ja hanki teollisuuspölynimuri (osta halpa tai vuokraa).
Maski pitäisi olla myös silloin, kun käsittelet eristystä, ilmassa liikkuu pieniä kuitupaloja.
Kipsin repimisestä tulee pölyistä riippumatta siitä, miten toimit. Varmista, että sinulla on hengityssuojain. Purkupöly ei ole koskaan terveellistä. Ja hanki teollisuuspölynimuri (osta halpa tai vuokraa).
Maski pitäisi olla myös silloin, kun käsittelet eristystä, ilmassa liikkuu pieniä kuitupaloja.
Besserwisser
· östergötland
· 2 668 viestiä
On olemassa myös vuokrattavia pölynsieppareita (kuten kosteanpoistaja, mutta pölylle).
Talon omistaja
· Bollnäs
· 44 viestiä
Se oli monimutkaisempaa kuin luulin. En ole koskaan tehnyt tällaista, en tiedä miksi teen sen nyt, mutta tulen niin vihaiseksi nähdessäni, että tehtiin huonoa työtä 31 vuotta sitten. Kaikki alkoi siitä, että minun piti laittaa televisio seinälle, mutta se ei ollut mahdollista, kun seinä ei ollut tasainen. Sitten oli kirvesmies täällä ja laittoi uusia levyjä oikein leikattulla eristyksellä. Siitä tuli niin hyvä!
Pitäisikö olla hengitysmaski, joka saa sinut näyttämään siltä kuin tulisit ulkoavaruudesta? Tällaisia oli varastossa Ruotsissa, mutta ne tuhottiin joskus 90-luvulla, kun mikään katastrofi ei voinut kohdata meitä?
Pitäisikö olla hengitysmaski, joka saa sinut näyttämään siltä kuin tulisit ulkoavaruudesta? Tällaisia oli varastossa Ruotsissa, mutta ne tuhottiin joskus 90-luvulla, kun mikään katastrofi ei voinut kohdata meitä?