Tulossa pian hulluksi kotona narisevan ja paukkuvan portaikon takia. Jos pitää yöllä nousta päästämään kissa ulos, herättää pian vaimon ja lapset, ja sitten se yöuni on mennyttä.

Portaikko asennettiin melko tarkalleen kolme vuotta sitten ja se on avoin U-portaikko, mikä tarkoittaa sitä, että useimmat askelmat on kiinnitetty vain yhdellä ruuvilla sisäsalpoihin, ja juuri nämä askelmat narisevat ensisijaisesti. Valitettavasti myös 80% portaikosta muodostuu näistä askelmista.

Tänään rasvauksen silikonisuihkeella jälkeen ja askelmien kiristämisen erilaisten sopivien palojen avulla sekä katkauslevyn että askelman välillä, vaihtelevalla menestyksellä, vaikuttaa nyt siltä, että siellä askelmanokka ikään kuin sulkeutuu katkauslevyä vasten (katso kuva), mistä narina syntyy. Teoriani on, että yksinäinen ruuvi sisänurkassa sallii koko askelman heilua, sillä kun seisoo askelmalla ja vuorotellen painaa kantapäätä ja varpaita, askelma narisee ja paukkuu erittäin paljon.

Olen lukenut kaikki artikkelit, joihin olen törmännyt narisevista portaista, mutta useimmiten ne koskevat toisenlaisia portaita. Olen siksi kiitollinen kaikista ehdotuksista, jotka voisivat minimoida melun.

Punainen ympyrä korostaa portaiden puisen askelman kiinnityskohtaa valkoiseen seinään, jossa on ääniongelmia.

On lisättävä, että olen jo kiristänyt kaikki ruuvit, joihin olen päässyt käsiksi, löysännyt lapsilukot ja kuten sanottu, vahvistanut ja voidellut askelmia, mihin olen päässyt käsiksi.

• Puunvärisen portaan ja valkoisen kaiteen liitoskohta, missä kirskuntaongelmia esiintyy.
Meidän portaamme on aivan samanlainen ja narisee sekin. Sanotaan, että hieno jauhe, kuten vauvantalkki tai perunajauho, tepsii siihen. Henkilökohtaisesti olen hieman epäileväinen siitä, että työntäisin orgaanista jauhetta, kuten perunajauhoa.

Kiitos vastauksista. Kyllä, olen myös kuullut sen perunajauhosta, mutta olen myös epäileväinen samasta syystä. Vauvatalkki sen sijaan oli jotain uutta, joten se voisi olla kokeilemisen arvoista, eihän se varmasti huonommaksi mene :)

Jälkiasentamaan nousuja olen sitä vastoin epäileväinen. Osin se on varmaan vaikeaa saada näyttämään hyvältä, kun se ei ole jyrsitty vangstyckena, plus että juuri ne näyttävät olevan syynä narinaan useimmissa tapauksissa, vaikka niillä tietysti voi olla tukevuutta lisäävä vaikutus.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.