3 761 lukukertaa ·
16 vastausta
4k lukukertaa
16 vastausta
Viikon typerin kysymys
Sivu 1 / 2
Minulla on kysymys, jota en halua ottaa esille kumppanini (rakentajan) kanssa. Rakennamme taloa ja autotallia paikallarakentamismenetelmällä, autotalli ensin. Nyt kumppanini laittaa kipsilevyjä autotalliin ja sitten tulee paneeli. Samalla tavalla hän aikoo tehdä talon ulkoseinän kanssa. Outoa mielestäni, eikö pitäisi olla PUUSEINÄ
siis oikeaa puuta seinässä paneelin lisäksi?! Kipsilevyt eivät mielestäni vaikuta kovin tukevilta, eikö ole mitään muuta vaihtoehtoa? Miten seinä oikeastaan rakennetaan? Tiedän, vähän nolo kysymys :-[ Luultavasti olen täysin väärässä ...
Se tyhmä kysymys. Se on se, jota ei kysytä 
Tämä sen sijaan on aika hyvä.
Rakas rakentajanne tekee täysin oikein. Hän asentaa ulkoseinään kestävä ulkoverhouslevy, joka on kosteudenkestävä ja joka estää tuulta pääsemästä talon ulkopuolelle ennen kuin se verhoillaan jollain tyylikkäämmällä. Teidän tapauksessanne paneelilla.
Sisäpuolella regalien väli täytetään sitten eristyksellä.
Sisäpuolelle tulee muovikerros estämään kosteuden puoli ja sitten kipsilevy tai lastulevy/levyt. Loppusilauksena maalataan tai tapetoidaan.
Tämä sen sijaan on aika hyvä.
Rakas rakentajanne tekee täysin oikein. Hän asentaa ulkoseinään kestävä ulkoverhouslevy, joka on kosteudenkestävä ja joka estää tuulta pääsemästä talon ulkopuolelle ennen kuin se verhoillaan jollain tyylikkäämmällä. Teidän tapauksessanne paneelilla.
Sisäpuolella regalien väli täytetään sitten eristyksellä.
Sisäpuolelle tulee muovikerros estämään kosteuden puoli ja sitten kipsilevy tai lastulevy/levyt. Loppusilauksena maalataan tai tapetoidaan.
Hm, milloin lakkasivat laittamasta puuta seiniin .. ? Kun lakkasivat käyttämästä hirttä vai ?
Kummallista se on mielestäni kuitenkin. Mitenkäs tämä talo pysyy pystyssä 100 vuotta kuten olen ajatellut ?
Onneksi kumppanini ei tiedä mitä typeriä kysymyksiä täällä esitän
Ja onneksi on anonyymius niin hän ei joudu häpeämään !
Kummallista se on mielestäni kuitenkin. Mitenkäs tämä talo pysyy pystyssä 100 vuotta kuten olen ajatellut ?
Onneksi kumppanini ei tiedä mitä typeriä kysymyksiä täällä esitän
Ja onneksi on anonyymius niin hän ei joudu häpeämään !
Yksi asia ihmetyttää minua Pius, ja todennäköisesti monia muitakin. Miten on mahdollista, että et kysy puolisoltasi, jos on jotain jota ihmettelet? Tarkoitan, että vaimoni pommittaa minua kysymyksillä niin paljon, etten kykene kehittämään mitään, mihin en ole ensin keksinyt hyvää perustelua! Ja luonnollisesti tämä ideoiden vaihtaminen meidän välillä on varsin antoisaa, joten se ei ole vain vaivaksi.
Hän on ikään kuin täynnä hommia rakennuksella ... Kun hän tulee illalla 12-14 tunnin kattohuovan naulaamisen jälkeen, ei ole sopiva hetki kysyä/liian paljon kyseenalaistaa. Ja lisäksi hän on sitä mieltä, että minulla on vähän outoja kysymyksiä
Ja että olen liian utelias. 
On yksinkertaisesti parasta talorauhan vuoksi kysyä täällä sen sijaan!
On yksinkertaisesti parasta talorauhan vuoksi kysyä täällä sen sijaan!
No mutta kysy sitten.
Pelkkien puuseinien käytön lopetettiin, kun alettiin laittaa eristystä tilalle. Onhan edelleen olemassa hirsitaloja, mutta yleensä niissä käytetään jonkin verran eristystä siellä sisällä.
Pelkkien puuseinien käytön lopetettiin, kun alettiin laittaa eristystä tilalle. Onhan edelleen olemassa hirsitaloja, mutta yleensä niissä käytetään jonkin verran eristystä siellä sisällä.
On olemassa muuten vaihtoehtoja paneelin alle käytettävälle ulkokipsille.
Asfaboard.
Windy tuulensuoja.
Vanhan kunnon? tuulipaperi.
Nämä ovat ne, jotka tunnen.
Onko kenelläkään muita vinkkejä/ehdotuksia?
Tietääkö joku suoria haittoja jostain vaihtoehdosta?
Hyötyjäkin voi mainita, kunhan ketju ei kasva hallitsemattomasti! ;D
//ML
Asfaboard.
Windy tuulensuoja.
Vanhan kunnon? tuulipaperi.
Nämä ovat ne, jotka tunnen.
Onko kenelläkään muita vinkkejä/ehdotuksia?
Tietääkö joku suoria haittoja jostain vaihtoehdosta?
Hyötyjäkin voi mainita, kunhan ketju ei kasva hallitsemattomasti! ;D
//ML
Jos pitää todella paljon puuseinistä, voi käyttää raakaponttia levymateriaalin sijasta. Sitten on olemassa "kovia" eristelevyjä. Luulen, että Västkustskivan on sellainen.
Etuja/haittoja?
Kipsi: ei pala.
Asfaboard: helpompi käsitellä.
Pahvi: halpa ja nopea asentaa. Herkempi kuin muut vaihtoehdot.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 viestiä
Onhan kipsillä (ja muilla levymateriaaleilla kuten asfaboard?) vielä yksi etu, eli vakaus.
Riippumatta siitä, mitä mieltä kipsistä ja sen kestävyydestä on, se on jäykkä materiaali, joka estää seinän koolauksia "painumasta".
Jos sen sijaan käyttää tuulensuojapaperia tai kangasta jne., on luotettava sisäseinien levyjen vakauteen.
Riippumatta siitä, mitä mieltä kipsistä ja sen kestävyydestä on, se on jäykkä materiaali, joka estää seinän koolauksia "painumasta".
Jos sen sijaan käyttää tuulensuojapaperia tai kangasta jne., on luotettava sisäseinien levyjen vakauteen.
En tiedä, onko tämä tyhmintä selitystä...
Mutta ensin rakennetaan puurunko. Tavallaan kuin luuranko, joka sitten päällystetään kipsillä, jotta tuuli ja vesi eivät pääse eristeeseen.
En tiedä, tarkoititko, että hän vain laittaa kipsiä ja sitten paneelin. Tai hän ei varmasti tee niin, koska sellainen talo ei olisi talo, vaan vain kasa rakennusmateriaaleja maassa. Luulen, että useimmat olettivat sinun tietävän sen, mutta en ole niin varma...
Kipsi ei kanna muuta kuin antaa sivusuunnassa tukea, kuten joku jo mainitsi.
Mutta ensin rakennetaan puurunko. Tavallaan kuin luuranko, joka sitten päällystetään kipsillä, jotta tuuli ja vesi eivät pääse eristeeseen.
En tiedä, tarkoititko, että hän vain laittaa kipsiä ja sitten paneelin. Tai hän ei varmasti tee niin, koska sellainen talo ei olisi talo, vaan vain kasa rakennusmateriaaleja maassa. Luulen, että useimmat olettivat sinun tietävän sen, mutta en ole niin varma...
Kipsi ei kanna muuta kuin antaa sivusuunnassa tukea, kuten joku jo mainitsi.
Pius sanoi:Hm, milloin lakattiin laittamasta puuta seiniin ..? Kun lakattiin käyttämästä tukkeja vai?
Omituista, mielestäni kuitenkin. Kuinka tämän talon tulisi kestää 100 vuotta, kuten olen ajatellut?
Onneksi puolisoni ei tiedä, mitä typeriä kysymyksiä esitän täällä
Ja onneksi olen anonyymi, niin hän ei joudu häpeämään!
On saatava vakaus aikaan jollain muulla tavalla. Esimerkiksi vinotuilla tai naulalevyillä vinottain. Se tekee siitäkin vakaata.
Jos Pius haluaa "raskaan, lämpöä varastoivan rungon", tulee hänen todennäköisesti rakentaa itselleen kivitalo. Hirret ovat tosin raskaita, mutta ne eivät varastoi lämpöä kovin paljon.
Tiedän talon, joka sopisi Piusin määritelmään puutalosta. Se on vanha ruutikammio, joka on rakennettu kokonaan puusta. Koko talossa ei ole yhtään naulaa; se on liitetty yhteen puutapeilla.
Mielestäni Pius vetää sanan "puutalo" merkityksen liian tiukaksi. Sen ei tarvitse tarkoittaa, että talo koostuu pelkästään puusta. Ruotsissa on muitakin samankaltaisia rakenteita. Muovivene ei koostu pelkästään muovista, nahkasohva ei koostu pelkästään nahasta! Vai talo?