12 241 lukukertaa ·
18 vastausta
12k lukukertaa
18 vastausta
Kipsilevyä kellarissa
Sivu 1 / 2
Työskentelen täyttä häkää uuden kellarissa olevan kodinhoitohuoneen suunnittelun parissa.
Paljon rappausta on pudonnut seiniltä, ja olen yrittänyt korjata tätä, koska haluan sileän pinnan laatoitusta varten. Nyt tunnen, etten hallitse tätä, en halua, että laatat irtoavat tulevaisuudessa.
Yksi ajatus tuli mieleeni: asentaa teräsrungot ja laittaa märkien tilojen kipsilevyä, esimerkiksi Byggmaxilta. Tämä antaisi minulle sekä sileän pinnan laatoitusta varten että asennustilan taakse. En tietenkään aio eristää mitään.
Onko tässä rakenteessa mitään riskejä?
Paljon rappausta on pudonnut seiniltä, ja olen yrittänyt korjata tätä, koska haluan sileän pinnan laatoitusta varten. Nyt tunnen, etten hallitse tätä, en halua, että laatat irtoavat tulevaisuudessa.
Yksi ajatus tuli mieleeni: asentaa teräsrungot ja laittaa märkien tilojen kipsilevyä, esimerkiksi Byggmaxilta. Tämä antaisi minulle sekä sileän pinnan laatoitusta varten että asennustilan taakse. En tietenkään aio eristää mitään.
Onko tässä rakenteessa mitään riskejä?
Jos salaojitus on syynä rappauksen irtoamiseen, on melko suuri riski..
Kokeilisin ehkä laatoittaa perustusmurat ja rapatut pinnat, jos sinulla on mahdollisuus joka kerta.
Kokeilisin ehkä laatoittaa perustusmurat ja rapatut pinnat, jos sinulla on mahdollisuus joka kerta.
Sinun ei tarvitse putsata itse. Ei tule kalliimmaksi palkata taitava käsityöläinen, joka siistii sen, ja sitten voit maalata itse. Materiaalien ja työn kustannukset siihen, mitä kuvailet, ovat iso projekti ja kuitenkin vuokraat varmaan uuninasettajan, ellet ole itse kokenut?
Olen nähnyt molemmat ratkaisutyypit. Itse päätimme laittaa teräsprofiilit ja märkätilakipsilevyt pesuhuoneeseen, joka on kellarissa. Tarkistimme ratkaisun erittäin huolellisesti, ja on joitakin asioita, jotka on tärkeä ottaa huomioon, jotta se toimii. Palaan siihen myöhemmin.
Halusimme korkeamman standardin pesuhuoneeseemme kuin maalattu rappaus. Keraamisten laattojen laittaminen rapattuun seinään ei tuntunut ajankohtaiselta, koska meidän olisi todennäköisesti pitänyt hioa ja poistaa kaikki vanha, kalkkipohjainen rappaus ja rapata uudelleen vahvemmalla rappauksella. Kalkkipohjainen rappaus on hyvä, mutta jos se saa vähänkin liikaa kosteutta, en usko, että se kantaa laatoitusta hyvin. En ole rappauksen asiantuntija, mutta tunteeni on, että rappaus ei ole optimaalinen alusta laatoille.
Lisäksi märkätilakipsilevyjen asentaminen tuo mukanaan positiivisen vaikutuksen, koska se lisää tilan mukavuutta eikä siitä tule kuin bongorumpu.
Valitsimme laittaa klinkkerin lattialle ja asettaa teräsprofiilit ja kipsilevyt ulkoseinille. Teimme kipsilevyistä myöhemmin märkätiloja maalaamalla ne märkätilatapetilla. Lopputulos oli raikas ja sen voi myös maalata uudelleen tulevaisuudessa, jos tarpeen. Laatoista voi tulla tylsiä ajan mittaan. Lattialle laitoimme harmaata klinkkeriä, jota voi kutsua marmorimaiseksi, eli ne eivät ole tasaisen harmaita vaan niissä on hieman erilaisia sävyjä harmaassa, mikä tekee niistä hillittyjä mutta hienostuneita ja helposti puhdistettavia.
Halusimme rakentaa pesuhuoneen niin, että se toimii 20-30 vuotta ja voidaan helposti uudistaa ilman, että täytyy repiä kaikki ulos ja tehdä uudelleen. Mahdollisuus maalata märkätilatapetti uudelleen tuntuu hyvältä. Valitsimme valkoisen märkätilamaalin, harmaan lattian ja kalusteet saivat tuoda väripilkun. Valitsimme esimerkiksi työpöydän levyksi sellaisen, joka tuo hyvän kontrastin muihin pintoihin nähden.
Kun puhutaan sisäpuolisesta rungosta, monet varoittavat siitä. Sisäisesti rakennekerrostetut kellarit ovat aiheuttaneet kosteus- ja hajuhaittoja monille. Tämä johtuu pitkälti vääristä materiaalivalinnoista ja rakenteesta.
On mahdollista maalata märkätilamaalilla ilman tapettia, mutta silloin se ei kestä samalla tavalla kosteutta.
Kun kyse on rakenteesta ja materiaalivalinnoista, jaan mielelläni kokemuksiani, jos se on kiinnostavaa.
On tärkeää tehdä se oikein ja valita oikeat materiaalit. Esimerkiksi on olemassa useita erilaisia märkätilalevyjä, ja kaikki eivät minun mielestäni sovi tähän rakenteeseen, vaan ne sopivat paremmin perinteiseen kylpyhuoneeseen, joka ei sijaitse kellarissa.
Voi myös käyttää kipsilevyä ja laatoittaa, mutta kun tutkin tätä asiaa, havaitsin, että seinän rakenne on tärkeä riippumatta siitä, valitako laatat, maalatun märkätilatapetin tai maalatun märkätilan.
Laatoituksen tai maalatun märkätilan etu on se, että pinnat kestävät vettä ja niitä on siksi helpompi pitää puhtaina.
Voin kuvata, miten valitsimme rakentaa seinän toisessa viestissä.
Halusimme korkeamman standardin pesuhuoneeseemme kuin maalattu rappaus. Keraamisten laattojen laittaminen rapattuun seinään ei tuntunut ajankohtaiselta, koska meidän olisi todennäköisesti pitänyt hioa ja poistaa kaikki vanha, kalkkipohjainen rappaus ja rapata uudelleen vahvemmalla rappauksella. Kalkkipohjainen rappaus on hyvä, mutta jos se saa vähänkin liikaa kosteutta, en usko, että se kantaa laatoitusta hyvin. En ole rappauksen asiantuntija, mutta tunteeni on, että rappaus ei ole optimaalinen alusta laatoille.
Lisäksi märkätilakipsilevyjen asentaminen tuo mukanaan positiivisen vaikutuksen, koska se lisää tilan mukavuutta eikä siitä tule kuin bongorumpu.
Valitsimme laittaa klinkkerin lattialle ja asettaa teräsprofiilit ja kipsilevyt ulkoseinille. Teimme kipsilevyistä myöhemmin märkätiloja maalaamalla ne märkätilatapetilla. Lopputulos oli raikas ja sen voi myös maalata uudelleen tulevaisuudessa, jos tarpeen. Laatoista voi tulla tylsiä ajan mittaan. Lattialle laitoimme harmaata klinkkeriä, jota voi kutsua marmorimaiseksi, eli ne eivät ole tasaisen harmaita vaan niissä on hieman erilaisia sävyjä harmaassa, mikä tekee niistä hillittyjä mutta hienostuneita ja helposti puhdistettavia.
Halusimme rakentaa pesuhuoneen niin, että se toimii 20-30 vuotta ja voidaan helposti uudistaa ilman, että täytyy repiä kaikki ulos ja tehdä uudelleen. Mahdollisuus maalata märkätilatapetti uudelleen tuntuu hyvältä. Valitsimme valkoisen märkätilamaalin, harmaan lattian ja kalusteet saivat tuoda väripilkun. Valitsimme esimerkiksi työpöydän levyksi sellaisen, joka tuo hyvän kontrastin muihin pintoihin nähden.
Kun puhutaan sisäpuolisesta rungosta, monet varoittavat siitä. Sisäisesti rakennekerrostetut kellarit ovat aiheuttaneet kosteus- ja hajuhaittoja monille. Tämä johtuu pitkälti vääristä materiaalivalinnoista ja rakenteesta.
On mahdollista maalata märkätilamaalilla ilman tapettia, mutta silloin se ei kestä samalla tavalla kosteutta.
Kun kyse on rakenteesta ja materiaalivalinnoista, jaan mielelläni kokemuksiani, jos se on kiinnostavaa.
On tärkeää tehdä se oikein ja valita oikeat materiaalit. Esimerkiksi on olemassa useita erilaisia märkätilalevyjä, ja kaikki eivät minun mielestäni sovi tähän rakenteeseen, vaan ne sopivat paremmin perinteiseen kylpyhuoneeseen, joka ei sijaitse kellarissa.
Voi myös käyttää kipsilevyä ja laatoittaa, mutta kun tutkin tätä asiaa, havaitsin, että seinän rakenne on tärkeä riippumatta siitä, valitako laatat, maalatun märkätilatapetin tai maalatun märkätilan.
Laatoituksen tai maalatun märkätilan etu on se, että pinnat kestävät vettä ja niitä on siksi helpompi pitää puhtaina.
Voin kuvata, miten valitsimme rakentaa seinän toisessa viestissä.
Kerron mielelläni. Voisitko tarkistaa muutamia asioita ensin, niin huomioni ja vinkkini olisivat ehkä parempia.simpa81 sanoi:
Joina vuosina sisäpuolelle on joskus laitettu jotain nimeltä träullit ulkoseinien eristeeksi, joka sitten rapattiin ja maalattiin. Tiedän, että sisäpuolinen eristys on tabu nykyajan "asiantuntijoiden" mukaan, mutta näissä taloissa träullit on ollut olemassa 55-70 vuotta, mikä on mielestäni aika hyvä testi. Asiantuntijat halusivat poistaa träullitin meillä ja kysyin miksi?. No sisäpuolinen eristys on väärin, oli vastaus. Johon sanoin, että träullit on ollut tässä talossa yli 65 vuotta ilman vaurioita tai vahinkojen aiheuttamista. Tämä keskustelu oli tuttujen ihmisten kanssa, joten en voinut olla kysymättä, kuinka hyvin nykyratkaisut on testattu. Esim. miten nykyaikaiset viemäröintijärjestelmät on testattu? Veimme keskustelun syrjään melko nopeasti ja kuten ymmärrät, träullit on edelleen paikallaan ja arvioni on, että se pysyy paikallaan myös 50-70 vuoden kuluttua, ellei joku uusi omistaja noudata asiantuntijoiden neuvoja ja poista sitä.
Träullit on sementillä kyllästettyä puulastua, joka on muotoiltu levyiksi. Ne kestävät kosteuden vaihteluita ja mikrobien kasvua, kuten hometta, ei esiinny niin kauan kuin ei lisätä orgaanista materiaalia.
Minulle on hyvä tietää, miltä ulkoseinät näyttävät ja onko kyseessä pelkästään rappaus vai onko siellä träullit.
Yleensä löytyy porausreikiä, jotka voi katsoa tai sitten voi tehdä reiän. Kalkkirappaukseen ei tarvita poravasaraa ja sitten näet onko siellä träullit tai päädyt betoniseinään.
On myös mielenkiintoista tietää, mistä kellarin seinät on rakennettu. Vanhassa kellaritalossa voi olla muurattu betoniharkolla. Jossain vaiheessa seinät valetusta betonista, ja sitten on myös käytetty esimerkiksi lekaharkkoja.
Mikä on talon rakennusvuosi?
Tiedätkö, onko esim. ulkoseinän sisäpuolella träullit? (tai voitko tarkistaa. Talon iällä on merkitystä.
Jotta tämä toimisi hyvin, olemme valinneet tehdä erilaisia ratkaisuja kellarin eri huoneisiin, mutta samalla ne ovat osa kokonaisratkaisua, joka saa koko kellarin voimaan hyvin ja pitämään hyvän standardin.
Voisitko tehdä käsin piirretyn luonnoksen kellarista? Ei tarvitse olla täydellinen, mutta luonnos riittää hyvin. Hyvä, jos voit merkitä, missä on ilmanvaihdon aukot, ikkunat, ovet, portaat ja muiden huoneiden toiminnot tai tulevat halutut toiminnot.
Yritän kerätä yllä olevat kysymykset tähän:
Talon rakennusvuosi?
Mistä kellarin seinät on rakennettu?
Onko kellarissa savupiippu, esimerkiksi vanhasta pannusta?
Onko sisäpuolista eristystä träullitin muodossa rappauksen takana?
Voitko tehdä käsin piirretyn luonnoksen kellarista kuvatun mukaisesti?
Jos haluat ladata muutamia kuvia kellarista? Mielellään enemmän, mutta ainakin erityisesti huoneesta, joka pitäisi sisustaa pesutuvaksi.
Valitettavasti minulla ei ole kuvia tällä hetkellä.
Kellarin muurit koostuvat betoghålsten. Huone on talon laajennusosa. Talo rakennettiin -49, mutta tämä osa lisättiin autotalliksi noin -55. Seinät ovat rapattuja, rappaus on hyvin mureneva, joten en usko, että se kantaa laattoja.
Ulkopuolella on tehty salaojitus ja siellä on joku esihistoriallinen platonmatta.
Tässä osassa kellaria ei ole savupiippua. Ei sisäpuolista eristystä.
Kellarin muurit koostuvat betoghålsten. Huone on talon laajennusosa. Talo rakennettiin -49, mutta tämä osa lisättiin autotalliksi noin -55. Seinät ovat rapattuja, rappaus on hyvin mureneva, joten en usko, että se kantaa laattoja.
Ulkopuolella on tehty salaojitus ja siellä on joku esihistoriallinen platonmatta.
Tässä osassa kellaria ei ole savupiippua. Ei sisäpuolista eristystä.
Ok, piirros kellarin pohjaratkaisusta ikkunoiden, ovien, ilmanvaihtoventtiilien ym. kanssa helpottaisi. Kun aloin yrittää löytää melko turvallisia ratkaisuja korkeamman tason saavuttamiseksi kellarissa, oli välttämätöntä nähdä kokonaisuus eikä ottaa huonetta huone kerrallaan.
Hyvää Uutta Vuotta
Hyvää Uutta Vuotta
Päivitys: olen alkanut asentaa teräskiskoja nyt. Olen kysynyt vähän rakennusinsinööreiltä, ja he antavat peukutuksen tälle. Aion asentaa jonkinlaisen venttiilin jokaiselle seinälle, jotta ilma kipsilevyn takana voi kiertää.