12 838 lukukertaa ·
52 vastausta
13k lukukertaa
52 vastausta
Miksi käyttää ruuvinväännintä oikeastaan?
Olen aina käyttänyt ruuvinväännintä melkein kaikkeen, luonnollisesti myös terassilaudoitukseen ja laitureihin jne.
Kesällä naapuri rakensi ISOn laiturin ja hän käytti tavallista vasaraa ja nauloja.
Tulokset? No, se meni nopeasti ja oli hyvältä mitä osaan arvioida. Naulojen etu, sen lisäksi että ne ovat PALJON halvempia kuin ruuvit, on että purkaminen on huomattavasti helpompaa kun sen aika tulee - sorkkarauta ja sen jälkeen naulojen lyöminen nopeasti ulos.
Tulinkin hulluksi kun purin terassia hiljattain. Ruuvit lipesivät ja söivät teräpäät, ja lopulta oli mahdotonta irrottaa - & sitten melkein mahdotonta repiä lautoja sorkkaraudalla.
Joten, miksi ylipäätään pitäisi käyttää ruuvinväännintä?
Kesällä naapuri rakensi ISOn laiturin ja hän käytti tavallista vasaraa ja nauloja.
Tulokset? No, se meni nopeasti ja oli hyvältä mitä osaan arvioida. Naulojen etu, sen lisäksi että ne ovat PALJON halvempia kuin ruuvit, on että purkaminen on huomattavasti helpompaa kun sen aika tulee - sorkkarauta ja sen jälkeen naulojen lyöminen nopeasti ulos.
Tulinkin hulluksi kun purin terassia hiljattain. Ruuvit lipesivät ja söivät teräpäät, ja lopulta oli mahdotonta irrottaa - & sitten melkein mahdotonta repiä lautoja sorkkaraudalla.
Joten, miksi ylipäätään pitäisi käyttää ruuvinväännintä?
Oletko repinyt sukat (tai ihon) auki naulaan, joka on työntynyt esiin, kun puu liikkuu? Oletko purkanut laminaattilattian, koska alapohjan natina tekee sinut hulluksi?
Naulat ovat hyviä moniin asioihin, kuten julkisivut, listat, puupaneelit ja lintupöntöt jne jne. Mutta lattioille ja muille liikkuville asioille ruuvi on selvästi parempi.
Naulat ovat hyviä moniin asioihin, kuten julkisivut, listat, puupaneelit ja lintupöntöt jne jne. Mutta lattioille ja muille liikkuville asioille ruuvi on selvästi parempi.
Vanhempieni terassin lattia on naulattu. Se toimii, mutta kaikki naulat on lyöty alas upottajalla. Sain muutaman kruunun per lauta tehdessäni tämän poikana noin 25 vuotta sitten, eli ennen kuin akkuruuvinvääntimet olivat jokaisella. Voin vain sanoa, etten usko sen olleen erityisen aikaa säästävää verrattuna terassiruuvin käyttöön. Kunhan on kone, joka jaksaa vetää terassiruuveja 2:lla, niin se käy melko nopeasti.
Naulaan vain vanhoja puulattioita tässä talossa, sinne ei voi oikein käyttää PH2:ta.
Lisäksi täytyy sanoa, että vaihtelun vuoksi on tiettyä nautintoa työskennellä käsisahan ja vasaran kanssa sen sijaan, että käyttäisi jiirisahaa, pyörösahaa ja poraa.
Lisäksi täytyy sanoa, että vaihtelun vuoksi on tiettyä nautintoa työskennellä käsisahan ja vasaran kanssa sen sijaan, että käyttäisi jiirisahaa, pyörösahaa ja poraa.
No mutta, ehkä käytämme koneita väärin myös, kuten sinun tapauksessasi, kun parempia sopivia koneita on olemassa. Ensimmäinen akkuruuvinvääntimeni ostettiin vuonna 1986, ja se oli vihreä 7,2V Bosch. Nykyään minulla on kokoelma koneita eri käyttötarkoituksiin. Kun työskentelen purkamisessa (mutta myös kokoamisessa), käytän nykyään mutterinvääntimiä/iskeviä. Tällä koneella olisin varmasti voinut purkaa vanhan terassikantisesi ja poistaa kaikki ruuvit. Jos olisit käyttänyt ruostumatonta terassiruuveja, joissa ei ole katkaistu päitä asennuksen aikana, voisit käytännössä käyttää uudelleen vähintään 80–90 % ruuveista uuden terassin asennuksessa. Olen itse vaihtanut vähän terassilautaa laitureissamme ja se sujuu hienosti mutterinvääntimellä.
Joten mitä haluan sanoa on, että kehitys menee eteenpäin ja että oikeaa konetta tulisi käyttää tehtävään, joten esimerkissäsi terassin ruuvaamiseen sopii hyvin akkuruuvinväännin mutta ehkä vielä paremmin mutterinväännin. Jos haluat vaihtaa terassia helposti, silloin käytetään vain mutterinväännintä. Hullunkurinen nimi mutterinväännin/iskuväännin, koska useimmat nykyisin käyttävät ladattavia tavanomaisen ruuvin kiinnittämiseen. Ainoa asia, jonka vielä naulaan, on ulkoverhouspaneeli, koska mielestäni maalattu naula näyttää paremmalta ja katoaa hieman maalikerroksen kanssa verrattuna näkyvämpiin ruuveihin.
Joten mitä haluan sanoa on, että kehitys menee eteenpäin ja että oikeaa konetta tulisi käyttää tehtävään, joten esimerkissäsi terassin ruuvaamiseen sopii hyvin akkuruuvinväännin mutta ehkä vielä paremmin mutterinväännin. Jos haluat vaihtaa terassia helposti, silloin käytetään vain mutterinväännintä. Hullunkurinen nimi mutterinväännin/iskuväännin, koska useimmat nykyisin käyttävät ladattavia tavanomaisen ruuvin kiinnittämiseen. Ainoa asia, jonka vielä naulaan, on ulkoverhouspaneeli, koska mielestäni maalattu naula näyttää paremmalta ja katoaa hieman maalikerroksen kanssa verrattuna näkyvämpiin ruuveihin.
Kun rakensin terassin viime syksynä, ajattelin naulata pickalla, mutta ei ollut nauloja, jotka kestävät suolavettä kuten lähistöllä olevan altaan vettä. Niinpä käytin A4 ruuveja, jotka soveltuvat siihen ympäristöön.
Ajatukseni oli myös, että lankut voi nostaa helpommin nyt, mutta jos ruuvaan ruuvin ulos, osoittautuu, että puu on kuivunut pään päälle ja syntyy suuria tikkuja, kun ruuvin ottaa ulos.
Ajatukseni oli myös, että lankut voi nostaa helpommin nyt, mutta jos ruuvaan ruuvin ulos, osoittautuu, että puu on kuivunut pään päälle ja syntyy suuria tikkuja, kun ruuvin ottaa ulos.
Minulle on tullut mieleen, että jos ruuvaa kannan laudasta matalalla nopeudella mutterinvääntimellä, tulee vähemmän vahinkoa trallissa kuin tavallisella ruuvinvääntimellä, joka "käynnistyy" suuremmalla nopeudella jaksaakseen vetää ruuvin irti.TrollMann sanoi:Kun rakensin terassin syksyllä, ajattelin naulata pickalla, mutta ei ollut nauloja, jotka kestävät suolavettä kuten altaassa olimme. Siksi käytettiin A4 ruuvia, joka kestää sen ympäristön.
Ajatukseni oli myös, että lautoja voisi nostaa helpommin nyt, mutta jos ruuvaan ruuvin ulos, osoittautuu, että puu on kuivunut yli kannan ja kun ruuvin vetää ulos, tulee suuria lastuja.
Ehkä offtopic. Useimmissa tapauksissa voi kääntää trallilautaa, jos on purkanut sen ja se on lastuuntunut, ja sitten haluaa ruuvata takaisin, väriero tulee, mutta muutaman vuoden kuluttua se tasaantuu. Joten sen ei tarvitse olla mitään ongelmaa.
Aloitin kasaamaan lintulaatikkoa jokin aika sitten, mutta minulla ei ollut oikean kokoisia itseporautuvia ruuveja kotona. Puu ei halkeile yhtä helposti kuin naulojen kanssa... mutta sen jälkeen, kun olin kironnut, että materiaali kimposi takaisin ja pois paikaltaan joka lyönnillä ja sain pari taivutettua naulanpäätä, esiporasin ja ruuvasin kaiken yhteen. Naulapyssy/viimeistelynaulain on mielestäni parempi kuin vasara. Lisäksi on olemassa sarjanauloja ruostumattomasta A4-laadun teräksestä. Meillä on sitä julkisivussamme... en muista merkkiä nyt, mutta voin katsoa, jos joku on kiinnostunut.
Hauska nähdä vastauksia. Näyttää siltä, etten saa kannatusta vasara & naula -menetelmällepinebar sanoi:
Pinebarille ja muille haluan vastata, että ajattelin pääasiassa terassin rakentamista ja en ole itse asiassa koskaan ollut tilanteessa, jossa alla oleva sääntö "ei vastaa" tämän tyyppisessä rakenteessa. On selvää, että ruuvinvääntimellä on useita etuja, kuten tässä on huomautettu, mutta juuri terassin rakentamisen osalta en ole vielä täysin vakuuttunut...
Viimeksi muokattu:
Ja nykyään näyttää siltä, että monet rakentajat (myös itse rakentavat) siirtyvät mutterinvääntimiin, jotka rasittavat huomattavasti vähemmän ranteita ja kyynärpäitä.jokomoko sanoi:Hauska nähdä vastaukset. Näyttää siltä, ettei minun "hammmare & spik"-menetelmä saa kannatusta
Pinebarille ja muille haluan vastata, että lähinnä keskityn terassirakennuksiin, enkä ole oikeastaan ollut tilanteessa, että alusrakenne "ei vastaisi" tämän tyyppisessä rakenteessa. On selvää, että porakoneella on useita etuja, kuten täällä on huomautettu, mutta juuri terassirakennuksiin en ole vielä täysin vakuuttunut...![]()
Sitten minun, tietämättömän, täytyy kysyä – miten talonrakentajat ennen tekivät, kun ei ollut ruuvinvääntimiä? Taloni on 130 vuotta vanha ja seisoo vankasti edelleen, vaikka rungossa ei ole yhtäkään ruuvia!