Nyt olen taas käynnissä.

Lyhyt kysymys:

Mitä luulette, kuinka todennäköistä on, että kun valuivat nämä raskaat vanhat suuret puutarhalaatat, käytettiin vahvistamiseen asbestia?
Sisältää prosentin mm. kiveä.

Käytän laattoja lattiaksi kasvihuoneessa ja aloin miettiä tätä.

Huolestunut, kyllä sitä saa olla, mutta haluan kuitenkin esittää kysymyksen.

• Vanhoja kivisiä puutarhalaattoja maassa, osittain sammaleen ja kasvien peittämiä, kasvihuoneen vieressä.
  • Vanhoja betoni- tai kivipäällysteitä kasattuna päällekkäin puutarhassa, ympäröityinä vihreillä kasveilla.
Melko suuri riski, kun asbesti kiellettiin vuonna 72, siitä tuli erittäin kallista päästä eroon, ratkaisuna oli täyttää valokset sillä, erityisesti päällystyskiviä. Paljon huuhtoutuu kastelun ja auringonvalon yhteydessä.

• Haha
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Äh, se ei ollut mikään hauska vastaus… mutta kiitos vastauksesta!

QUOTE="Peterpettersson, post: 5260996, member: 304892"]Aika suuri riski, kun asbesti kiellettiin 72, siitä eroon pääseminen tuli erittäin kalliiksi, ratkaisuna oli täyttää valoksia sillä, erityisesti pihakivet.
Paljon liukenee kastelun ja auringonvalon yhteydessä.[/QUOTE]

Omogen Peterpettersson sanoi:
Aika suuri riski, kun asbesti kiellettiin 72, siitä tuli erittäin kallista päästä eroon, ratkaisuna oli täyttää valuja sillä, erityisesti pihakiviä.
Paljon liukenee kastelun ja auringonvalon yhteydessä.
Ei sillä, mutta uusien asbestimateriaalien myynti kiellettiin 1982. "Erittäin kallista" päästä eroon asbestista tuli vasta, kun uusi lainsäädäntö kaatopaikka-alueilla sulki monia kaatopaikkoja 00-luvulla.
Virhe 2 kohdassa tähän mennessä, voimmeko epäillä, että muut väitteesi ovat myös tosiasiallisesti kyseenalaisia ;) ?

TS, pohdi kohtuullisuutta siitä, että joku 40 vuotta sitten olisi seissyt sementtitehtaalla murskaamassa asbestimateriaalia pieniksi murusiksi käytettäväksi täyteaineena seoksessa, kun betonia valettiin puutarhalaattoihin. Ja jos näin olisikin, oletko itse ajatellut murskata laatat ja siten vapauttaa hyvin sidotut asbestikuidut?

• Tykkään
Workingclasshero
  • Laddar…
Kiitos vastauksesta!

En oikein ymmärrä, mitä tarkoitat, että minun pitäisi miettiä järkevyyttä? Tarkoitatko, että on järkevää, että laatoissa on asbestia, vai päinvastoin? En oikein pysy kärryillä. Olisin kiitollinen selvennyksestä.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit sanoi:
En tarkoita olla sellainen, mutta uusien asbestimateriaalien myynti kiellettiin vuonna 1982. "Todella kallista" asbestista eroon pääseminen tuli vasta kun uusi lainsäädäntö kaatopaikkojen osalta sulki monia kaatopaikkoja 2000-luvulla.
Kaksi virhettä tähän mennessä, voimmeko epäillä, että muutkin väitteesi ovat faktuaalisesti kyseenalaisia ;) ?

TS, mieti järkevyyttä siinä, että joku 40 vuotta sitten oli sementtitehtaalla ja murskasi asbestimateriaalia pieniksi murusiksi käytettäväksi täyteaineena sekoituksessa, kun valettiin puutarhalaattoja. Ja jos näin olisi, oletko itse ajatellut murskata laattoja ja näin vapauttaa hyvin sidotut asbestikuidut?

Koko Ruotsissa oli vain 3 puhdasta eterniittitehdasta, eikä tiedetä, että yksikään niistä olisi valmistanut puutarhalaattoja. Pidän epärealistisena, että tavalliset sementtitehtaat olisivat ostaneet käytettyjä asbestimateriaaleja käytettäväksi täytteenä valettaessa puutarhalaattoja.

• Tykkään
Magnus Wretborn1 ja 2 muuta
  • Laddar…
Toivon sydämestäni, että olet täysin oikeassa päättelyssäsi. Olisi todella hankalaa yrittää päästä eroon näistä... Ovat todella raskaita ja kömpelöitä...

Se, että asbesti on hyvä raudoitukseen, voisiko se olla syy siihen, että mahdollisesti on asbestia laatoissa? Vai onko betoniin sekoitettu kivi syy sille, että sitä ei ole? Eli kivi täyttää sen toiminnon, jonka asbesti mahdollisesti olisi täyttänyt raudoituksena?

Ruotsissa oli vain kolme puhdasta eterniittitehdasta, joista yhdenkään tuotantoon ei käsittääkseni kuulunut puutarhalaattoja.
Pidän epätodennäköisenä, että tavalliset sementtitehtaat olisivat ostaneet käytettyjä asbestimateriaaleja täytteeksi valmistaessaan puutarhalaattoja.

Minulla on melko paljon tietoa aiheesta, kyllä. Ammatillisella tasolla.

Asbestikuidun ominaisuudet, erityisesti sen kestävyys ja lämmönkestävyys, johtivat siihen, että sitä käytettiin materiaaleissa, joissa tällaisia ominaisuuksia tarvittiin. Palonsuojaus, katto- ja julkisivumateriaalit, eristys. Ei puutarhalaatoissa!
Jos mennään vielä syvemmälle, asbestia louhitaan kaivoksissa, lähin niistä on Venäjällä. Sitä ei siis ole helppo saada, ei edes yli 40 vuotta sitten. Soraa on kaikkialla Suomessa, myös yli 40 vuotta sitten. Mitä luulet, mitä valittiin, kun piti valaa halpa, yksinkertainen tuote kuten puutarhalaatat?

Muuten, olen tänään kastellut raparperia ja erilaisia muita kasveja. Sadevedellä, joka on kerätty eterniittikatolta.

• Tykkään
Leif i Skåne ja 3 muuta
  • Laddar…
B
Uskon, että asbestiriski täällä on lähellä 0.

Mutta jos olet huolissasi, ota asbesti-näyte ja rauhoita huolesi.

• Tykkään
Lärospånet
  • Laddar…
Toivottavasti olet täysin oikeassa oletuksessasi. Aion lähettää analyysiin, vain silloin tiedän varmasti. Ei saa olla asbestia, muuten saan puhtaan h-helvetin sen poistamisesta..

B BSOD sanoi:
Luulen, että asbestin riski täällä on lähellä 0.

Mutta jos olet huolissasi, ota asbestinäyte ja rauhoita huolesi.

Ammattitasolla? Työskenteletkö asian parissa? Tuleehan siinä hieman utelias olo.

Toivottavasti olet oikeassa viisaissa spekulaatioissasi. Kukaan ei olisi onnellisempi kuin minä, jos näin on. Näiden valtavan raskaitten ja kömpelöitten laattojen siirtäminen olisi minulle yhtä helv-ttiä...

Minulla on suhteellisen paljon tietoa aiheesta, kyllä. Ammattitasolla.

Asbestikuidun ominaisuudet, erityisesti sen kestävyys ja lämmönkestävyys, tekivät siitä käytetyn materiaalin kohteisiin, joissa tarvittiin tällaisia ominaisuuksia. Palosuojaus, katto- ja julkisivumateriaalit, eristys. Ei puutarhalaattoja!
Jos mennään vielä syvemmälle, asbestimineraalia louhitaan kaivoksissa, lähin on Venäjällä. Sitä ei siis ole helppo saada, ei edes yli 40 vuotta sitten. Soraa on kaikkialla koko Suomessa, myös yli 40 vuotta sitten. Mitä luulet, mikä valittiin kun valettiin halpaa, yksinkertaista tuotetta kuten puutarhalaatat?

Muuten kastelin raparperia ja erilaisia muita kasveja tänään. Sateenvedellä eterniittikatolta.

L
On täysin kohtuutonta, että laatat sisältäisivät asbestia.

On toki hyvä olla ennakoiva, mutta asbestitestin ottaminen näistä tarkoittaa rajan ylittämistä nojig in absurdum reilusti.

@SågspånPappspikEternit on jo antanut viisaita ja hyviä vastauksia, joiden pitäisi olla riittäviä.

• Tykkään
Workingclasshero ja 1 muu
  • Laddar…
Toivottavasti olet oikeassa! Ei kukaan olisi onnellisempi kuin minä, jos niin olisi.

Mutta, näitkö Peterpetterssonin kommentin? Ensimmäinen ketjussa. Hän vaikutti uskovan päinvastoin... korkea todennäköisyys, hänen mukaansa.
Toivottavasti hän on väärässä ja te muut oikeassa.

QUOTE="Lärospånet, post: 5261424, member: 173362"]On täysin kohtuutonta, että levyt sisältäisivät asbestia.

On toki hyvä olla kaukonäköinen, mutta asbestinäytteiden ottaminen näistä ylittää huolehtimisen rajan reippaasti absurdiksi asti.

@SahapuruPaperinaulaEterniitti on jo antanut viisaita ja hyviä vastauksia, joiden pitäisi riittää.[/QUOTE]

S Slottsfrun sanoi:
Ammattitaso? Työskenteletkö asian parissa? Tulee hieman utelias olo.

Kyllä, toivottavasti olet oikeassa viisaisissa spekulaatioissasi. Kukaan ei olisi onnellisempi kuin minä, jos näin on. Näiden valtavan raskaiden ja kömpelöiden laattojen poistaminen olisi minulle todellinen hel**tti...
Kyllä, vaikka asbesti on ollut kielletty yli 40 vuotta, on vielä monia ammattiryhmiä, jotka joutuvat käsittelemään sitä. Asbestin terveysriskeistä on hyvin paljon tutkimusta ja faktaa, ja yhtä paljon tietoa siitä, miten suojautua altistukselta, ja se on melko yksinkertaista; varmista, ettet hengitä liikaa asbestikuituja elinaikanasi. Periaatteessa kaikki, jotka kuolevat, ovat ihmisiä, jotka altistuvat työelämässä ja laiminlyövät suojavarusteiden käyttöä.

Mitä tulee sinun puutarhalaattoihisi, en ymmärrä, mikä ongelma on? Ne ovat kasvihuoneessasi ja käyt joskus niiden päällä. Anna niiden olla! Laatoilla kävely tai niiden kastelu, riippumatta siitä, mistä materiaalista ne on tehty, ei ole terveydelle vaarallista.
Mitä sinun ei tulisi tehdä, jos huolehdit terveydestäsi, on työstää tai murskata niitä ilman suojavarusteita. Kivi- ja sorapohjaiset materiaalit sisältävät usein kvartsipartikkeleita, jotka vapautuvat työstön aikana. Kvartsipölylle altistuminen on haitallista keuhkoille ja voi johtaa silikoosiin, aiemmin kutsuttuun kivipölykeuhkotaudiksi, jos altistuminen on liian suurta (ammatillisessa) ympäristössä.
Suojautuminen kvartsin (mutta myös asbestin) terveydelle haitalliselta pölyltä tarkoittaa P3-tyypin puolinaamariin suodatinta, mieluiten yhdessä veden kanssa pölyn vähentämiseksi.

Tässä nykyaikaisessa yhteiskunnassa emme voi millään välttää kaikkia terveydelle haitallisia aineita, mutta voimme etsiä tietoa ja oppia, miten käsitellä olemassa olevia riskejä ja suojautua niin pitkälle kuin mahdollista.
Olet esittänyt kysymyksen, käytä nyt vastauksia etsiäksesi lisää tietoa. Mielikuvitus voi yhdistää kaikki mahdolliset vaarat ja riskit, usein ne ovat paljon pelottavampia kuin todellisuus. Kun sinulla on tietoa, pelko katoaa, usein pelkäämme eniten sitä, mitä emme ymmärrä!
Onnea!

• Tykkään
Maria T ja 1 muu
  • Laddar…
Älä pelkää PeterPettersonsin kommenttia, ironia ja sarkasmi eivät ole helppoja hahmottaa kirjoitettuna.

Käytännössä sinulla on luultavasti suurempi syy huoleen esim. muovisista matlådor:ista kuin puutarhakivistä.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
SågspånPappspikEternit ja 2 muuta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.