Hei,

Olen parhaillaan remontoimassa asunto-osaketta 50-luvun lopulta. Olen antanut piikata auki kylpyhuoneen lattian sekä osan keittiön lattiasta vaihtokelpoisten viemäriputkien vuoksi. Nyt mietin täyttämistä ja mitä materiaaleja tulisi käyttää. Rakenne näyttää tältä:

Alimpana on valettu raudoitettu betoni (välipohja), jota en ole needed viilata, joten se on ehjä. Sen päällä on noin 10 cm jotain, joka näyttää rappauslaastilta tai jokin sementti/hiekkasekoitus, joka on ehkä jopa löysempi. Siinä oli helppo piikata ja kun palan piikkasi irti, se oli melko helppo murtaa pienemmiksi paloiksi. Juuri tässä sekoituksessa viemäriputket ovat (putkien alapuoli on hieman upotettu betoniin, mutta ne voitiin ottaa pois ilman piikkausta).

Keittiössä on päällä ohuempi (noin 2 cm) kerros jotain, joka näyttää betonilta, asetettu suurena levynä, jossa on kartonkiväli seinien vieressä - ehkä lämpöliikkeiden hallitsemiseksi. Kylpyhuoneessa on sen sijaan bitumimatto, jonka päällä on laatoitus paksussa sementti- tai kiinnityskerroksessa.

Kun nyt täytän lattiat, haluan tehdä ne niin samanlaisiksi kuin mahdollista, erityisesti mitä tulee betonin päällä olevaan 10 cm laastiin. Haluaisin, että uudet putket asettuvat materiaaliin, joka sallii mahdollisten tulevien putkien paljastamisen yhtä sujuvasti kuin nyt. Eli en halua käyttää kovaa betonia, vaan jotain materiaalia, joka sopii hyvin rakentaen noin 10 cm ja jonka päälle voidaan levittää ohut betonikerros tai tasoitemassa ennen lattianpäällysteen asentamista.

Toivon, että tässä erinomaisessa foorumissa on joku, jolla on kokemusta tämän tyyppisistä lattiarakenteista ja joka voi antaa vinkkejä hyvistä materiaaleista, joita pitäisi käyttää.

Liitän kuvan kylpyhuoneesta, joka näyttää betonilevyn, laastikerroksen ja bitumimaton. Se voi antaa lisätietoa.

Badrummets golvkonstruktion visar uppbrutet lager putsbruk eller cement/sandblandning med synlig betongunderlag och bitummatta på sidan.

Ystävällisin terveisin
Håkan

Tarkista EPSCement ja heidän kuvauksensa. Vastaako tarpeesi tässä tasoituksella päällä?

Hei myrstack,

kiitos vinkistä. Kävin katsomassa kuvauksia EPSCementistä. Ja se vaikuttaa olevan moderni tapa rakentaa kerros betonin päälle. Lisäksi se näyttää antavan hieman lisäaskeleristystä, ja siitä saattaa alakerran naapuri arvostaa. Aion lukea lisää – mutta kuten sanottu, se vaikuttaa lupaavalta.

Yst.
Håkan

BirgitS
Mitä hallitus sanoo?
Onhan nämä osat loppujen lopuksi yhdistyksen vastuualueeseen kuuluvia, joiden kanssa olet tekemisissä.

Olen tarkistanut sekä hallitukselta että isännöitsijältä, he ovat hyväksyneet työn, mutta heillä ei ollut tietoa materiaalista. Heillä ei myöskään ollut mitään rakennuspiirustuksia, jotka voisivat tarjota tietoa, vaan he ohjasivat kaupunkisuunnittelulautakuntaan. Ja sieltä olen hakenut kaiken saatavilla olevan, mutta ei sielläkään ollut mitään tietoa. Siksi ajattelin, että joku täällä olisi kokenut tällaisen tyyppisen rakenteen kanssa ja tietäisi, mitä tulisi käyttää.
Ystävällisin terveisin
Håkan

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
Hei taas,
Olen etsinyt lisää siitä, miten ennen rakennettiin lattioita betonipalkkien päälle, mutta en ole löytänyt kovin hyvää tietoa. EPSCement-vinkki vaikuttaa hyvältä, mutta pohdin samalla, onko sillä samat ominaisuudet kuin olemassa olevalla täytemassalla.

Löysin mahdollisen vaihtoehdon weberilta, nimeltään dolomiittimurska.
Uppbyggnad med Weber dolomitkross (se.weber)
weber dolomitkross 3-5mm (se.weber)
Kuvauksen mukaan sitä voidaan käyttää "lattiarakenteiden rakentamiseen pääasiassa märkätiloissa tai muissa pienissä tiloissa". Tämä kuulostaa juuri siltä, mitä etsin. Se, mikä vaikuttaa erilaiselta, on että se ei kiinnity yhteen kuten nykyinen laastimainen täyte.

Myös weberillä on jotain EPSCementin kaltaista, he kutsuvat sitä kevyttaytemassaksi.
Installationsgolv med lättviktsfyllning | Weber Saint-Gobain Sweden AB (se.weber)
Mutta minulla on vähän sama huoli, että ominaisuudet eroavat nykyisestä materiaalista.

Vinkkejä ja ajatuksia otetaan mielellään vastaan.

Ystävällisin terveisin,
Håkan

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.