4 166 lukukertaa ·
6 vastausta
4k lukukertaa
6 vastausta
Vanhanajan tervapaperi vs aluskatemateriaali
Remontoija
· Skåne/Blekinge
· 2 880 viestiä
Hei kaikki!
Olen vaihtamassa kattoa ja huomaan, että taloni tiilien alla oleva huopa on aivan erilaista kuin nykypäivän aluskatteet. Talo on vuodelta 51, ja olen täysin varma, että se on alkuperäinen katto, joka on ollut tähän asti. Kysymykseni on, että onko tämän vanhan tyyppisen aluskatteen valmistus lopetettu? Olen melko varma, ettei se hajoa auringon, sään ja tuulen vaikutuksesta kuten nykyaikainen. Epäilen yksinkertaisesti, että kyseessä on oikea tervahuopa, sillä eihän heillä ollut 1951 muovipohjaisia tuotteita?
Olen vaihtamassa kattoa ja huomaan, että taloni tiilien alla oleva huopa on aivan erilaista kuin nykypäivän aluskatteet. Talo on vuodelta 51, ja olen täysin varma, että se on alkuperäinen katto, joka on ollut tähän asti. Kysymykseni on, että onko tämän vanhan tyyppisen aluskatteen valmistus lopetettu? Olen melko varma, ettei se hajoa auringon, sään ja tuulen vaikutuksesta kuten nykyaikainen. Epäilen yksinkertaisesti, että kyseessä on oikea tervahuopa, sillä eihän heillä ollut 1951 muovipohjaisia tuotteita?
Terva ei juurikaan tarjoa etuja bitumiin (ei muoviin) nähden, paitsi mahdollisesti paremman ylläpidettävyyden osalta. Bitumikattolevyt alkoivat myydä Trebolit ja mataki myöhään 1910-luvulla tai aikaisin 1920-luvulla, ja 1950-luvulla tuskin monessa prosentissa kattopinnoista käytettiin tervahuopaa, mutta se on mahdollista.
Kummallakaan ei ole niitä uskomattomia ominaisuuksia, joita kuvailet.
Remontoija
· Skåne/Blekinge
· 2 880 viestiä
En ajatellut bitumia! Täysin oikeassa. Se on todennäköisesti bitumipaperi, kyllä.Rickard.ag sanoi:
Terva ei ole juurikaan etuja bitumiin (ei muovi) verrattuna, paitsi mahdollisesti se, että sitä oli helpompi ylläpitää. Bitumipaperia alkoivat myydä Trebolit ja Mataki myöhään 1910-luvun alussa ja 1950-luvulla ei voinut olla montaa prosenttia katoista, joissa olisi ollut tervapaperi, mutta se on mahdollista.
Tarkoitatko, että bitumi ei ole kestävä auringon, sään ja tuulen suhteen?
Remontoija
· Skåne/Blekinge
· 2 880 viestiä
On olemassa myös jotain, jota kutsutaan asfaltpahviksi. Voiko tämä olla se, mitä minulla on aluskatteena?
Bitumi on sideaine asfaltissa, asfalttipahvi = bitumipahvi = tavallinen aluskate.Cancerman_777 sanoi:
Voisiko olla "oikea huopakatto", jota on uudelleenkäytetty aluskatteena? Se on melko yleistä ja selittäisi osan asioista.
Viimeksi muokattu:
Remontoija
· Skåne/Blekinge
· 2 880 viestiä
Aha! Joten ei ole juurikaan eroa 50-luvun ja nykypäivän aluskatteen välillä?Rickard.ag sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi