Hei kaikki!

Olen vaihtamassa kattoa ja huomaan, että taloni tiilien alla oleva huopa on aivan erilaista kuin nykypäivän aluskatteet. Talo on vuodelta 51, ja olen täysin varma, että se on alkuperäinen katto, joka on ollut tähän asti. Kysymykseni on, että onko tämän vanhan tyyppisen aluskatteen valmistus lopetettu? Olen melko varma, ettei se hajoa auringon, sään ja tuulen vaikutuksesta kuten nykyaikainen. Epäilen yksinkertaisesti, että kyseessä on oikea tervahuopa, sillä eihän heillä ollut 1951 muovipohjaisia tuotteita?

Rickard.
Terva ei juurikaan tarjoa etuja bitumiin (ei muoviin) nähden, paitsi mahdollisesti paremman ylläpidettävyyden osalta. Bitumikattolevyt alkoivat myydä Trebolit ja mataki myöhään 1910-luvulla tai aikaisin 1920-luvulla, ja 1950-luvulla tuskin monessa prosentissa kattopinnoista käytettiin tervahuopaa, mutta se on mahdollista.

Kummallakaan ei ole niitä uskomattomia ominaisuuksia, joita kuvailet.

Rickard. Rickard.ag sanoi:
Terva ei ole juurikaan etuja bitumiin (ei muovi) verrattuna, paitsi mahdollisesti se, että sitä oli helpompi ylläpitää. Bitumipaperia alkoivat myydä Trebolit ja Mataki myöhään 1910-luvun alussa ja 1950-luvulla ei voinut olla montaa prosenttia katoista, joissa olisi ollut tervapaperi, mutta se on mahdollista.

Kummallakaan ei ole niitä uskomattomia ominaisuuksia, joita kuvailet.
En ajatellut bitumia! Täysin oikeassa. Se on todennäköisesti bitumipaperi, kyllä.

Tarkoitatko, että bitumi ei ole kestävä auringon, sään ja tuulen suhteen?

On olemassa myös jotain, jota kutsutaan asfaltpahviksi. Voiko tämä olla se, mitä minulla on aluskatteena?

Rickard.
Cancerman_777 Cancerman_777 sanoi:
On olemassa myös jotain, jota kutsutaan asfalttipahviksi. Voisiko tämä olla se, mikä minulla on aluskatteena?
Bitumi on sideaine asfaltissa, asfalttipahvi = bitumipahvi = tavallinen aluskate.

Voisiko olla "oikea huopakatto", jota on uudelleenkäytetty aluskatteena? Se on melko yleistä ja selittäisi osan asioista.

Viimeksi muokattu:
Rickard. Rickard.ag sanoi:
Bitumi on sideaine asfaltissa, asfaltpaperi = bitumipaperi = tavallinen aluskate.

Voisiko kyseessä olla "oikea huopakatto", joka on uudelleenkäytetty alustana? On aika yleistä ja selittäisi joitakin asioita.
Aha! Joten ei ole juurikaan eroa 50-luvun ja nykypäivän aluskatteen välillä?

Rickard.
Cancerman_777 Cancerman_777 sanoi:
Aha! Så det är mer eller mindre ingen skillnad på underlagspapp från 50-talet och dagens?
Oi tämä pitäisi oikeastaan jonkun muun vastata, mutta 50-luvulla ehkä käytettiin YAL ja se on varmasti kaikin tavoin huonompi kuin jopa halvin, joka on kaupassa nykyään.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.