2 032 lukukertaa ·
5 vastausta
2k lukukertaa
5 vastausta
Välipohja pyörätelineen katolle
Ajattelin rakentaa pyörävaraston autokatos-tyyliin - neljä pylvästä ja katto. Kysymykseni koskevat mitoitusta.
Rakennelma tulee mittaamaan 2500*2500 (korkeus 2200). Minulla on ylimääräisiä 70*70 pylväitä, joita ajattelin käyttää katon tukemiseen. Mietin myös, voiko 70*70 pylvästä käyttää kattoruoteena? Aion asentaa raakalautaa ja sen päälle kattolaatoituksen.
Löytämäni laskentaesimerkit koskevat 45mm ruoteita, ja 45*70 tuntuu liian heikolta, jopa kevyempään rakenteeseen.
Onko joku, jolla on arvio siitä, kestäisikö 70*70 pylväs ruoteena 2500mm vapaalla pituudella ja cc60? Vai tuleeko se taipumaan?
/Erik
Rakennelma tulee mittaamaan 2500*2500 (korkeus 2200). Minulla on ylimääräisiä 70*70 pylväitä, joita ajattelin käyttää katon tukemiseen. Mietin myös, voiko 70*70 pylvästä käyttää kattoruoteena? Aion asentaa raakalautaa ja sen päälle kattolaatoituksen.
Löytämäni laskentaesimerkit koskevat 45mm ruoteita, ja 45*70 tuntuu liian heikolta, jopa kevyempään rakenteeseen.
Onko joku, jolla on arvio siitä, kestäisikö 70*70 pylväs ruoteena 2500mm vapaalla pituudella ja cc60? Vai tuleeko se taipumaan?
/Erik
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kyllä, se tulee taipumaan melkoisesti keskeltä. Useita cm. Jos kuitenkin liimaat ja ruuvaat ne yhteen korkeussuunnassa, se toimii oikein hyvin. Muuten minimidimensio on todennäköisesti 45x145 C 24. Valitsisin itse 45x170 C 24.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kuten sanottu, se on polkupyöräteline. Riski alimitoituksesta on, että se näyttää melko pian rumalta. Muuten tällaisen rakennelman pitäisi pysyä siistin näköisenä pitkään.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Lattian jatkos sisäkattoon
Rakennusfysiikka -
Förvandla sadeltak till mansardtak och behålla befintligt mellanbjälklag?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Finns en mening med vindavledare för bjälklagsisolering utan taktfotsventilation?
Ventilation -
Inför lösull i takbjälklaget
Isolering -
Reiän tekeminen kattopalkkiin, heikentäminen?
Rakennusfysiikka