7 299 lukukertaa ·
8 vastausta
7k lukukertaa
8 vastausta
Väistö rakaseinässä, oikea ajatus?
Jäsen
· Stockholms Län
· 702 viestiä
Hei!
Aion asentaa parvekkeen oven (kaksilehtisen) olemassa olevaan lauta-seinään.
Seinä koostuu pystysuorista ponttilautaista, noin 50 mm paksuista, ja olen piirtänyt aukon, joka on 15x21 ja jonka yläpuolella on 220x45 palkki, joka ulottuu 20 cm/sivulle.
Kaksi kattotuolia lepää siinä, missä aukko tulee olemaan.
Ajatuksena on tukea sisäpuolelta lattian ja katon välissä ja yksinkertaisesti sahata T-muotoinen aukko.
Mutta itse palkki, asetetaanko se vain paikoilleen vai täytyykö se kiinnittää esimerkiksi sivusuuntaisia voimia vastaan? Sen päällä lepää joukko ponttilautojen pätkiä, ja pelkään, että ne alkavat työntyä ulospäin.
Yksi idea on asettaa ulkopuolelle vielä suurempi palkki, joka ruuvi-liimataan ponttilaudoista, jotka ovat yläpalkin päällä, itse kantavan palkin kanssa.
Tai miten yleensä tehdään?
Aion asentaa parvekkeen oven (kaksilehtisen) olemassa olevaan lauta-seinään.
Seinä koostuu pystysuorista ponttilautaista, noin 50 mm paksuista, ja olen piirtänyt aukon, joka on 15x21 ja jonka yläpuolella on 220x45 palkki, joka ulottuu 20 cm/sivulle.
Kaksi kattotuolia lepää siinä, missä aukko tulee olemaan.
Ajatuksena on tukea sisäpuolelta lattian ja katon välissä ja yksinkertaisesti sahata T-muotoinen aukko.
Mutta itse palkki, asetetaanko se vain paikoilleen vai täytyykö se kiinnittää esimerkiksi sivusuuntaisia voimia vastaan? Sen päällä lepää joukko ponttilautojen pätkiä, ja pelkään, että ne alkavat työntyä ulospäin.
Yksi idea on asettaa ulkopuolelle vielä suurempi palkki, joka ruuvi-liimataan ponttilaudoista, jotka ovat yläpalkin päällä, itse kantavan palkin kanssa.
Tai miten yleensä tehdään?
En tiedä, miten yleensä tehdään, mutta kun tein saman operaation lautarakenteisessa talossa, tein niin, että purin seinän lautoihin asti sisältäpäin, sen jälkeen ruuviliimasin 220x45 palkin, joka oli niin pitkä, että se oli kiinnitetty kahteen seisovaan lautaan kummallakin puolella oviaukkoa. Kun liima oli kuivunut, sahasin oviaukon auki.
Jäsen
· Stockholms Län
· 702 viestiä
Rakennusohjeiden mitoitusapurin mukaan riittää 45x195, joten mitoitsin vähän isommaksi, mutta toisaalta ei ole isompi vaiva upottaa 42x225 liimapuupalkki sen sijaan.
Gabbe1: palkki ei siis ole upotettu lankkurunkoon, vaan voimat otetaan liimasaumasta ja ruuveista. Se on kyllä melkein puhdasta leikkausta ja vähän puristusvoimia liimassa, mutta olin ajatellut upottamista.
Mutta pitääkö upotettu palkki varmistaa sivusuunnassa jollain tavalla vai riittävätkö jotkut viistoruuvit?
Gabbe1: palkki ei siis ole upotettu lankkurunkoon, vaan voimat otetaan liimasaumasta ja ruuveista. Se on kyllä melkein puhdasta leikkausta ja vähän puristusvoimia liimassa, mutta olin ajatellut upottamista.
Mutta pitääkö upotettu palkki varmistaa sivusuunnassa jollain tavalla vai riittävätkö jotkut viistoruuvit?
Mitoitusapu varmasti pitää paikkansa, minä menen vain mututuntumalla ja kokemuksella, että muutaman vuoden kuluttua tavalliset reglar yleensä taipuvat hieman, ellei mitoiteta todella suuriksi (melkein oman painon takia). Liimapuulla sitä ongelmaa ei ole.
Voit laittaa naulalevyt kannatuspaikkojen sisä- ja ulkopuolelle, jotta varmistat liimapuupalkin runkoseinässä. Näin estät rankaseinän vedon tai painumisen.Barnrikehuset sanoi:Rakennuskuvausten mitoitusohjeiden mukaan 45x195 riittää, joten mitoitin hieman suuremmaksi, mutta toisaalta ei ole kovin suuri vaiva asentaa 42x225 liimapuupalkkia sen sijaan.
Gabbe1: palkki ei siis ole upotettu rankarakenteeseen, vaan liimapinta ja ruuvit ottavat voimat vastaan. Se on melkein pelkkää leikkausvoimaa ja vähän puristusvoimia liimassa, mutta olin ajatellut upottaa sen.
Mutta täytyykö upotettu palkki jotenkin varmistaa sivuilta vai riittääkö muutama vinoon ruuvattu ruuvi?
Jäsen
· Stockholms Län
· 702 viestiä
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Klyva syllen i stående plankvägg. Innervägg.
Fönster & Dörrar -
Halkaiseva pystysuora lankkuseinä
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Håltagning i stående plankvägg
Lösvirke & Timmerhus -
Reparera syll för stående plankvägg, metod?
Byggnadsvård -
Kantata pystysuora ponttilautaseinä terassiovea varten
Rakennusfysiikka