10 977 lukukertaa ·
13 vastausta
11k lukukertaa
13 vastausta
Vaihtoehto kokonaan betonista valetulle työtasolle, onko kokemuksia?
Olen pitkään suunnitellut valaa betonisia keittiötasoja, mutta matkan varrella olen huomannut, että on olemassa vaihtoehtoja, jotka saattavat tehdä prosessista hieman vähemmän hankalaa. Se, mihin olen kiinnittänyt huomiota, on "tasoittaa" betonilla sen sijaan, että valaisin sen kokonaan. Menetelmä voisi olla esimerkiksi seuraava:
1. Sahaa ja liimaa OSB-levyt haluttuun kokoon ja paksuuteen.
2. Jyrsitä reikä mahdolliselle tiskialtaalle/levylle
3. Tasoita lasikuitukangas mahdollisille saumoille tai koko levylle; tämä estää betonia halkeilemasta, kun puu liikkuu.
4. Levitä primeri, jotta betoni tarttuu.
5. Tasoita betoni päälle. Toista 1-2 kertaa 12h+ välein.
6. Käsittele jälkikäteen haluamallasi tavalla. Omalta osaltani luultavasti Steinfix 100:lla, ilman hiomista tai vahausta.
Olen ajatellut tehdä miniatyyrikokoisen levyn aluksi. Jos jollain on vinkkejä, niksejä tai varoituksia, ne ovat tervetulleita!
Kaikkea hyvää! /HSV
1. Sahaa ja liimaa OSB-levyt haluttuun kokoon ja paksuuteen.
2. Jyrsitä reikä mahdolliselle tiskialtaalle/levylle
3. Tasoita lasikuitukangas mahdollisille saumoille tai koko levylle; tämä estää betonia halkeilemasta, kun puu liikkuu.
4. Levitä primeri, jotta betoni tarttuu.
5. Tasoita betoni päälle. Toista 1-2 kertaa 12h+ välein.
6. Käsittele jälkikäteen haluamallasi tavalla. Omalta osaltani luultavasti Steinfix 100:lla, ilman hiomista tai vahausta.
Olen ajatellut tehdä miniatyyrikokoisen levyn aluksi. Jos jollain on vinkkejä, niksejä tai varoituksia, ne ovat tervetulleita!
Kaikkea hyvää! /HSV
Rehellisesti sanottuna mielestäni sinun kitkausmenetelmäsi vaikutti hankalammalta kuin tavallinen valaminen. Lisäksi lujuus ja viimeistely ovat asioita, joista epäilen, että saat menetelmäsi avulla.HSV1 sanoi:
Mutta olisi silti hauskaa nähdä "prototyypin" tulos sekä joitakin kuvia kokeilusta.
Jäsen
· Östergötland
· 450 viestiä
Voi kuvitella, että sillä tavalla säästää hieman painoa!
Kuulostaa mielenkiintoiselta... Eikö sitä tarvitse vahvistaa jollain tavalla, kuten lasikuidulla tai jollain sellaisella?
Kuulostaa mielenkiintoiselta... Eikö sitä tarvitse vahvistaa jollain tavalla, kuten lasikuidulla tai jollain sellaisella?
Minäkin epäilen; mutta olen utelias. Olen ottamassa selvää kuinka seoksen pitäisi olla; koska hienobetonin sekoittaminen tavallisella valutavalla ei tietenkään ole ajankohtaista tässä. Sain idean ensisijaisesti tältä kaverilta: http://www.unt.se/blogg/blogg.aspx?blogg=485369vectrex sanoi:
Vieritä alas, niin näet hänen tuloksensa.
Joo, myönnän, että tämä on edelleen hankalaa. Ajattelen, että se voi helpottaa siten, että sinulla on koko ajan mahdollisuus mitata/korjata/työstää levyä paikan päällä keittiössä ja rungolla; ja että kaiken kaikkiaan se on nopeampi prosessi.eviljava sanoi:
Se jää nähtäväksi, onko se helpompaa. Parempaa se ei varmasti ole; mutta toivottavasti riittävän hyvää.Krille4 sanoi:
Mitä olen lukenut, on vain vahvistettu saumoja. Mutta minusta kuulostaa myös järkevältä vahvistaa koko.JoakimJohansson sanoi:
Mutta olen hieman huolissani siitä, kuinka puu toimii yhdessä betonin kanssa. Tuntuu siltä, että täytyy olla suojaava kerros kosteudelta? Voisiko olla jokin muu perusmateriaali, jolla työskennellä sen sijaan että käyttäisi OSB:tä?
Viimeksi muokattu:
Voisit tehdä levyn vaaka-asenteisena julkisivuna. Silloin rakennat rungon solumuovilevyistä, jotka liimaat saumoista polyuretaaniliimalla. Sitten levität kerroksen 8 mm A-luokiteltua lasikuitulaastia, johon myös vahvistat keskelle lasikuituverkolla/julkisivuverkolla. Finjalla on hyvä laasti:
http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/5585032-1.pdf#view=fit
Levy voidaan sitten tasoittaa betonitasoitteella tai pintakäsitellä suoraan riippuen siitä, minkä ulkonäön haluat.
Lasikuitulaastia käytetään yleisesti betonilevyjen valmistuksessa Yhdysvalloissa, missä sitä ruiskutetaan muottiin; menetelmää kutsutaan GFRC:ksi, jos haluat googlata siitä hieman.
http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/5585032-1.pdf#view=fit
Levy voidaan sitten tasoittaa betonitasoitteella tai pintakäsitellä suoraan riippuen siitä, minkä ulkonäön haluat.
Lasikuitulaastia käytetään yleisesti betonilevyjen valmistuksessa Yhdysvalloissa, missä sitä ruiskutetaan muottiin; menetelmää kutsutaan GFRC:ksi, jos haluat googlata siitä hieman.
Viimeksi muokattu:
http://www.decomaterial.se/web/start
Siellä on materiaalit. Katso kuvagalleriaan. Ei ongelmia olla puulevyjä.
Siellä on materiaalit. Katso kuvagalleriaan. Ei ongelmia olla puulevyjä.
Luulen, että se maksaa noin 300 kr/m2. Ei tule niin kalliiksi, jos sinulla on vain työtaso. Parempi, että se on hyvä ja maksaa hieman enemmän kuin että se on halpa ja halkeilee
Googlaa hieman Perfectinosta tai béton ciréstä, niin löydät paljon tietoa.
Tässä näet muun muassa kuinka joustava Claystone on:
http://www.youtube.com/watch?v=R-R2bJctNyQ
Googlaa hieman Perfectinosta tai béton ciréstä, niin löydät paljon tietoa.
Tässä näet muun muassa kuinka joustava Claystone on:
http://www.youtube.com/watch?v=R-R2bJctNyQ
Viimeksi muokattu:
Muista, että joustava materiaali ei voi koskaan olla kova. Tällaiset kalkkipinnoitteet ovat hyviä koristeluun, mutta suhteellisen herkkiä pöytäpintoina. Jos pudotat raskaan padan tai vedät valurautaisen paistinpannun hieman vinosti niiden päällä, pinta voi sekä painua että naarmuuntua. Sama koskee, jos pudotetaan teräviä veitsiä. Kovuudeltaan se on verrattavissa puiseen työtasoon.
Tätä vahvistaa jossain määrin mielestäni se, että puristuslujuutta ei ole mainittu kummankaan jälleenmyyjän tai tuottajan verkkosivuilla, mikä tekee sen vertailun betoniin mahdottomaksi. Mutta koska se ei sisällä sementtiä, se on luultavasti verrattavissa Kalkbruk E:hen, jolla on puristuslujuus noin 1 MPa, kun taas hienobetoni on 40 MPa.
Se vaatii myös huolellista pintakäsittelyä ja ylläpitoa, sillä muuten vesi voi päästä ohuen kalkkikerroksen läpi ja saada MDF:n tai lastulevyn paisumaan ja vahingoittamaan työtasoa.
Tätä vahvistaa jossain määrin mielestäni se, että puristuslujuutta ei ole mainittu kummankaan jälleenmyyjän tai tuottajan verkkosivuilla, mikä tekee sen vertailun betoniin mahdottomaksi. Mutta koska se ei sisällä sementtiä, se on luultavasti verrattavissa Kalkbruk E:hen, jolla on puristuslujuus noin 1 MPa, kun taas hienobetoni on 40 MPa.
Se vaatii myös huolellista pintakäsittelyä ja ylläpitoa, sillä muuten vesi voi päästä ohuen kalkkikerroksen läpi ja saada MDF:n tai lastulevyn paisumaan ja vahingoittamaan työtasoa.
Luulen, että pintaa voi käsitellä mm. Osmo kovavahaöljyllä
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Fasadtvätt - alternativ till målartvätt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Alternativ till kemikalier för rengöring av trall och välj rätt skruv
Fritidshus -
Alternativ till Decra - Lättviktstak
Tak & Vind -
Platonmatta - Är Biltemas marktäckväv ett alternativ till Ventitex?
Golv -
Hjälp med att välja 3 alternativ till köksö
Kök