Olen pitkään suunnitellut valaa betonisia keittiötasoja, mutta matkan varrella olen huomannut, että on olemassa vaihtoehtoja, jotka saattavat tehdä prosessista hieman vähemmän hankalaa. Se, mihin olen kiinnittänyt huomiota, on "tasoittaa" betonilla sen sijaan, että valaisin sen kokonaan. Menetelmä voisi olla esimerkiksi seuraava:
1. Sahaa ja liimaa OSB-levyt haluttuun kokoon ja paksuuteen.
2. Jyrsitä reikä mahdolliselle tiskialtaalle/levylle
3. Tasoita lasikuitukangas mahdollisille saumoille tai koko levylle; tämä estää betonia halkeilemasta, kun puu liikkuu.
4. Levitä primeri, jotta betoni tarttuu.
5. Tasoita betoni päälle. Toista 1-2 kertaa 12h+ välein.
6. Käsittele jälkikäteen haluamallasi tavalla. Omalta osaltani luultavasti Steinfix 100:lla, ilman hiomista tai vahausta.

Olen ajatellut tehdä miniatyyrikokoisen levyn aluksi. Jos jollain on vinkkejä, niksejä tai varoituksia, ne ovat tervetulleita!

Kaikkea hyvää! /HSV

Ajattelen, että jossain pitäisi laittaa kerros muovia. Mitä ja minne, siitä olen epävarma. Onko jollakulla ehdotuksia?

Viimeksi muokattu:
Epäileväinen sen suhteen, voiko betonia tasoittaa sillä tavalla ja saada kestävä lopputulos?

HSV1 sanoi:
Olen pitkään suunnitellut keittiön työtasojen valamista betonista, mutta matkan varrella olen ymmärtänyt, että on olemassa vaihtoehtoja, jotka saattavat tehdä prosessista hieman vähemmän hankalaa.
Rehellisesti sanottuna mielestäni sinun kitkausmenetelmäsi vaikutti hankalammalta kuin tavallinen valaminen. Lisäksi lujuus ja viimeistely ovat asioita, joista epäilen, että saat menetelmäsi avulla.

Mutta olisi silti hauskaa nähdä "prototyypin" tulos sekä joitakin kuvia kokeilusta. :thumbup:

K
Mielenkiintoinen järjestely, mutta onko se todella helpompaa tai parempaa kuin valaa työtasot?

/Krille

Voi kuvitella, että sillä tavalla säästää hieman painoa!
Kuulostaa mielenkiintoiselta... Eikö sitä tarvitse vahvistaa jollain tavalla, kuten lasikuidulla tai jollain sellaisella?

vectrex sanoi:
Epäilen, että betonin tasoittaminen tällä tavalla tuottaisi kestävän tuloksen?
Minäkin epäilen; mutta olen utelias. Olen ottamassa selvää kuinka seoksen pitäisi olla; koska hienobetonin sekoittaminen tavallisella valutavalla ei tietenkään ole ajankohtaista tässä. Sain idean ensisijaisesti tältä kaverilta: http://www.unt.se/blogg/blogg.aspx?blogg=485369
Vieritä alas, niin näet hänen tuloksensa.

eviljava sanoi:
Rehellisesti sanottuna minusta sinun tasoitusmenetelmäsi vaikutti hankalammalta kuin tavalliseen tapaan valaminen. Tämän lisäksi kestävyys ja viimeistely ovat asioita, joista epäilen, että saat ne menetelmälläsi.
Joo, myönnän, että tämä on edelleen hankalaa. Ajattelen, että se voi helpottaa siten, että sinulla on koko ajan mahdollisuus mitata/korjata/työstää levyä paikan päällä keittiössä ja rungolla; ja että kaiken kaikkiaan se on nopeampi prosessi.

Krille4 sanoi:
Mielenkiintoinen ratkaisu, mutta onko se todella helpompaa tai parempaa kuin työtasojen valaminen?

/Krille
Se jää nähtäväksi, onko se helpompaa. Parempaa se ei varmasti ole; mutta toivottavasti riittävän hyvää.

JoakimJohansson sanoi:
Voin kuvitella, että tällä tavalla säästyy hieman painoa!
Kuulostaa mielenkiintoiselta... Eikö sitä pitäisi vahvistaa jollakin tavalla, esimerkiksi lasikuidulla tai jollain?
Mitä olen lukenut, on vain vahvistettu saumoja. Mutta minusta kuulostaa myös järkevältä vahvistaa koko.

Mutta olen hieman huolissani siitä, kuinka puu toimii yhdessä betonin kanssa. Tuntuu siltä, että täytyy olla suojaava kerros kosteudelta? Voisiko olla jokin muu perusmateriaali, jolla työskennellä sen sijaan että käyttäisi OSB:tä?

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Krille4
  • Laddar…
Voisit tehdä levyn vaaka-asenteisena julkisivuna. Silloin rakennat rungon solumuovilevyistä, jotka liimaat saumoista polyuretaaniliimalla. Sitten levität kerroksen 8 mm A-luokiteltua lasikuitulaastia, johon myös vahvistat keskelle lasikuituverkolla/julkisivuverkolla. Finjalla on hyvä laasti:
http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/5585032-1.pdf#view=fit

Levy voidaan sitten tasoittaa betonitasoitteella tai pintakäsitellä suoraan riippuen siitä, minkä ulkonäön haluat.

Lasikuitulaastia käytetään yleisesti betonilevyjen valmistuksessa Yhdysvalloissa, missä sitä ruiskutetaan muottiin; menetelmää kutsutaan GFRC:ksi, jos haluat googlata siitä hieman.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
HSV1
  • Laddar…
Kiitos vinkistä, tutustun siihen tarkemmin!

Päivitän ketjua, kun projekti käynnistyy!

Kyllä, se on se, mitä kaveri blogissa on käyttänyt. Kuitenkin se ei ole oikein ajankohtaista siihen hintaan! Sen sijaan ei pitäisi olla mahdotonta kokeilla esimerkiksi kalkkisementti C:llä?

Luulen, että se maksaa noin 300 kr/m2. Ei tule niin kalliiksi, jos sinulla on vain työtaso. Parempi, että se on hyvä ja maksaa hieman enemmän kuin että se on halpa ja halkeilee:)

Googlaa hieman Perfectinosta tai béton ciréstä, niin löydät paljon tietoa.

Tässä näet muun muassa kuinka joustava Claystone on:
http://www.youtube.com/watch?v=R-R2bJctNyQ

Viimeksi muokattu:
Muista, että joustava materiaali ei voi koskaan olla kova. Tällaiset kalkkipinnoitteet ovat hyviä koristeluun, mutta suhteellisen herkkiä pöytäpintoina. Jos pudotat raskaan padan tai vedät valurautaisen paistinpannun hieman vinosti niiden päällä, pinta voi sekä painua että naarmuuntua. Sama koskee, jos pudotetaan teräviä veitsiä. Kovuudeltaan se on verrattavissa puiseen työtasoon.

Tätä vahvistaa jossain määrin mielestäni se, että puristuslujuutta ei ole mainittu kummankaan jälleenmyyjän tai tuottajan verkkosivuilla, mikä tekee sen vertailun betoniin mahdottomaksi. Mutta koska se ei sisällä sementtiä, se on luultavasti verrattavissa Kalkbruk E:hen, jolla on puristuslujuus noin 1 MPa, kun taas hienobetoni on 40 MPa.

Se vaatii myös huolellista pintakäsittelyä ja ylläpitoa, sillä muuten vesi voi päästä ohuen kalkkikerroksen läpi ja saada MDF:n tai lastulevyn paisumaan ja vahingoittamaan työtasoa.

Luulen, että pintaa voi käsitellä mm. Osmo kovavahaöljyllä

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.