Minulla on rivitalo, jossa haluan poistaa kantavan seinän.

Tänään seinän pituus on 3,62 metriä, mutta aukko tulee olemaan 4,7 metriä avauksen jälkeen.

Kellarikerroksessa on betoniseinä ja kantava reunapalkki tukena. Puuseinä, joka on tarkoitus avata, on tehty puutolpista, joiden koko on 45x95 mm ja jako on 60 cm.

Tämä seinä tukee yläkerran lattiaa, jossa palkit ovat 45x195. Mahdollisesti 45x225.

Voiko laskea, minkä tyyppinen liimapuu- tai teräspalkki tarvitaan, kun tiedän, että nykyistä seinää tukee vain 45x95 mm ja jako on 60 cm?

Olen kiinnostunut lähinnä siitä, mikä palkki ja koko tarvitaan, koska haluamme, että se vie mahdollisimman vähän tilaa.

• Pohjapiirros piirtää olohuoneen, portaikon ja kylpyhuoneen tiloja sekä kantavan puuseinän, jossa on mitat ja merkinnät.
Karrock
Ei. 45*95 ei anna varsinaista vihjettä siitä, kuinka paljon kuormaa on seinällä. Ne eivät ole mitoitettu sillä tavalla.

Mutta, jos piirrät, miten koolaukset ovat yläkerran lattiarakenteissa ja mahdolliset seinät siinä, voit alkaa selvittää ristipalkin mittoja.

Mikä on huonekorkeus? Epäilen, että siitä voi tulla melko korkea palkki, jos sen on oltava liimapuuta.

Kattokorkeus on 238 cm

• Rakennuksen pohjapiirustus, jossa on merkintöjä huoneista kuten olohuone, keittiö ja kylpyhuone; seinien paksuudet ja materiaalit mainittu.
  • Kerrostasuunnitelma, jossa on kaksi makuuhuonetta, kylpyhuone, portaat ja laskettu kattokorkeus 238cm.
Tämä on jotain, jota suunnittelijan pitäisi tarkastella ollakseen täysin turvallinen..

Mutta.. tiedätkö cc-mitan lattianiskojen osalta? Koska jänneväli on "vain" 4,2 m, jos purat seinän, sinulla voi olla onnea välttää palkki, jos lattianiskat ovat 300-400 mm cc. Todennäköisesti ne ovat kuitenkin cc 600, ja silloin yläkerros notkuu ilman tukea alapuolella. Jos haluat ehdottomasti välttää palkin, joka voisi olla melko suuri, jos vapaana pituutena on 4,7 m, on vaihtoehtona lisätä ylimääräisiä lattianiskoja ja asentaa kaksi-kolme riviä poikkipuolaisia tukia jäykistämään rakennetta, mutta se merkitsee melko suurta toimenpidettä. Etkö voisi ajatella tolppaa/pienempää seinää oviaukon keskelle, niin että sinulla on kaksi pienempää aukkoa? Silloin H-palkki tuntuu silti järkevältä rakentaa, jotta se vie mahdollisimman vähän tilaa alaspäin.

G globalnorrort sanoi:
[linkki]

Kirjaudu sisään vieraana
Moelvenin laskentaohjelma liimapuupalkille

Valitettavasti mikään laskentaohjelma ei auta tässä tilanteessa. Täytyy tietää, millaiset kuormat palkkiin kohdistuvat. Se vaatii oikean kuormien laskennan, mikä on erittäin monimutkaista. Sinun täytyy valitettavasti pyytää apua suunnittelijalta.
Olen itse koulutettu suunnittelija, enkä voi mahdottomasti sanoa, millaista palkkia tarvitaan, ilman että näen kaikki rakennesuunnitelmat. Tai mahdollisesti tulla katsomaan.

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.