Hei kaikki,
kysymys jollekin, joka työskentelee betonirakenteiden parissa. Vahingossa kaksi raudoitusrautaa, joiden halkaisija oli 20mm, leikattiin talon ovipilarin yläosassa, joka rakennettiin vuonna 1950. Raudat sijaitsivat suoraan betonin alla kantavassa seinässä. Onko jotain, joka täytyy palauttaa, voiko se johtaa halkeiluun, jos ne puuttuvat, vai oliko niiden suurin toiminto itse valussa?
20 mm on todella vahva, joten seinä kantaa luultavasti suuria voimia. Betoni on erittäin vahvaa puristusvoimille, mutta murtuu helposti vedossa. Siksi on ilmeistä, että aukko voi haljeta, jos betoni altistuu suurille voimille ylhäältä alaspäin kohti aukkoa. Armeringsjärn estää tätä ja pitää betonin koossa myös niissä heikoimmissa suunnissa.
Edit: Yksinkertainen paintpiirustus osoittamaan ne vetävät voimat, joita armeringsjärn ei enää voi vastustaa ja joissa betoni on heikko:
Olen palkannut hitsaajan, joka hitsasi betoniterästä päätyyn ja olen täyttänyt sementillä niin, että se peittää raudat. Hitsaaja tekee rakennushitsausta, mutta ei oikeastaan uskonut, että kahden raudan välillä olisi suurta eroa, en kuitenkaan uskaltanut ottaa riskejä. Halusin vain tarkistaa muilta rakennusalalla työskenteleviltä, kuulostaako tämä järkevältä.
20 mm on todella vahva, joten seinä kantaa todennäköisesti suuria voimia. Betoni on erittäin vahvaa puristusvoimille, mutta murtuu helposti vetovoimissa. Tästä syystä on ilmeinen riski, että aukko halkeaa, jos betoni altistuu suurille voimalle ylhäältä alaspäin aukkoa kohti. Armerausraudat estävät tätä ja pitävät betonin yhdessä myös heikoimmissa suunnissa.
Edit: Yksinkertainen paint-piirros osoittamaan vetovoimia, joita armerausraudat eivät enää pysty kestämään ja joissa betoni on heikko.
Otin yhteyttä rakennusreksijaan, joka hitsasi kaksi armerausrautaa päästä päähän ja olen laittanut sementtiä ja peittänyt raudat. Kuitenkin täytyy olla enemmän armerausrautoja tasaisin välein, jotka pitävät betonin yhdessä. Ymmärtääkseni rakentaminen on yleensä hyvin ylimitoitettua, voima pitäisi jakautua muille armerausraudoille?
Hei,
20 mm harjateräs on yleensä erittäin karkea ovenkarmiin, joten todennäköisesti näillä teräksillä on jotain muuta tekemistä. Vaikea sanoa, mihin ne voivat olla tarkoitettuja näkemättä ympäristöä, mutta yksi esimerkki on alla. Jos ylhäältä tulee suuri keskittynyt kuorma pilarista, tarvitaan enemmän raudoitusta oven yläpuolelle.
Joka tapauksessa teräkset on nyt hitsattu yhteen, joten kantavuus on palautettu eikä lisätoimenpiteitä tarvita.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.