Hei,

Aion rakentaa käytännössä itsenäisen seinän talomme yhteyteen. Rakenteellisesti se täytyy laskea 4 metriä korkeaksi aidaksi. Sen pituus tulee olemaan noin neljä metriä, ja aion asettaa tolpat metrin välein.

Korkeuden huomioon ottaen seinä tulee olemaan alttiina suurille tuulenvoimille. Aion käyttää rakennuspuuta tolpissa ja jokainen tolppa koostuu 3 tai 4 tukipuusta 140 x 45.

Ongelma on, miten nämä kiinnitetään betoniperustukseen (joka tulee olemaan reilusti mitoitettu).

Yhdysvaltain markkinoilla on olemassa vahvoja kiinnikkeitä, kuten kuvissa, mutta en löydä niitä Suomesta.

Tietääkö joku, tai onko kenelläkään ajatus siitä, miten kiinnikkeitä tulisi suunnitella. Puusta valmistettu tolppa betonialustalla, kiinnitetty metallisella kulmakiinnikkeellä ja ruuveilla. Pylväälle tarkoitettu metallikiinnike, jossa on kolme vaakasuoraan asennettua puupalikkaa ja neljä pystyraudoitusta betonikiinnitystä varten.

RoTe
Voihan aina palkata seppä tekemään juuri sellaisen kuin haluaa.

Kiitos ehdotuksista, mutta en ole varma, onko se tarpeeksi vahva. Lasketaan neljä metriä korkeaksi ja myrskyn voimakkuus 😬. Vaihtoehto, jota itse olen harkinnut, on 10 mm plattstål, joka nousee vähintään 500 mm tolpan ympärille ja yhtä pitkälle betoniin.

J
J Jag_kan sanoi:
Kiitos ehdotuksistanne, mutta en ole varma, että se tulee olemaan tarpeeksi vahva. Laske neljä metriä korkeaksi ja myrskytuuli 😬. Vaihtoehto, jota olen itse harkinnut, on 10 mm liteteräs, joka menee vähintään 500 mm ylös tolppaa ja yhtä pitkälle betoniin.
Jos annat seppä tekemään niin vie ne galvanointiin, muuten se ei tule kestämään.

Viimeksi muokattu:
Purre
Jos olet nyt niin huolissasi tuulikuormasta, pyydä suunnittelijaa piirtämään se?

Onko se täysin tuulenpitävä vai läpäiseekö se ilmaa? Jos se on täysin tuulenpitävä, luulen että tarvitset toisia varusteita jos aiot rakentaa 4 metrin korkeudelle.

Hei
Voin yhtyä edelliseen puhujaan siinä, että sinun kannattaa palkata suunnittelija.

Mutta vakavasti, nyt sinun täytyy kertoa, mitä aiot rakentaa!
Vihainen naapuri?
Kiipeilyseinä?
Ujo?
/Workingclasshero

Ilman että muistat erityisen paljon rakennuslaskelmista lukioajalta, sinun pitäisi saada korkeampi lujuus valamalla yksinkertaisesti sisään lämpögalvanoidut tolpat, joihin kiinnität sitten puureegelit.
Täytyyhän siitä muuten tulla erittäin vahva kiinnitys, jos sen pitää kestää tuulenkuorma 4 metriä korkeassa ja x metriä pitkässä aidassa.

Olen samaa mieltä siitä, että sinun pitäisi antaa rakennesuunnittelijan laskea koko juttu. Olisi ikävää, jos aita kaatuu ja joku loukkaantuu kaatuvasta aidasta.

Nämä yleensä kestävät aika hyvin. Kiinnitä kaikille 4 sivulle niin pysyy kunnolla, mutta 4 metriä on korkea. Sinun täytyy todennäköisesti miettiä, miten tehdä siitä tuulen läpäisevä, muuten mikään ei kestä sen tuulikuormituksen. Myös betonin täytyy olla mitoitettu niiden kuormien mukaan, joille se altistuu.
Metallinen tolppakenkä, jossa on kolme reikää, käytetään tukemaan rakenteita ja kestämään tuulikuormitusta.

• Tykkään
Jansson69
  • Laddar…

Paras vastaus

Käytä profiileja kuten u-palkki sen sijaan, että käytät litteää I- tai H-terästä, jotka toimivat myös, mutta ovat hieman hankalampia piilottaa.

Kiitos z_bumbi

Olen itse miettinyt tätä. 1000 mm pitkä UNP100 kummallekin puolelle jokaista tolppaa. 500 mm alas betoniperustukseen ja 500 mm ylös tolppaa pitkin. Pitäisi riittää, voisi ajatella.

Läpivientikierre M24 saattaa sopia hyvin tähän.

Purre
J Jag_kan sanoi:
Pitäisi riittää voisi ajatella.
Oletetaan, että betoniperustus on myös riittävän suuri, sillä muuten se antaa periksi ja koko maa siirtyy. Siitä tulee kunnon vipuvarsi, jos on 4m.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.