En usko, että kosteus on suurin syyllinen (silloin seinät murenisivat sieltä täältä, ei vain alhaalta lattian vierestä), vaan että seinä imee kosteutta maasta alapuolelta. Se on hyvin yleistä. On vaikea sanoa, tuleeko maan kosteus rikkinäisestä putkesta tai onko se vain tavallista pohjavettä, joka pitää maan kosteana.

Että ohuimmat seinät ovat kärsineet eniten, voisi johtua siitä, että ne ovat ehkä eri (imevämmästä) materiaalista kuin paksut seinät?

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Emil222
  • Laddar…
Kapeat seinät ovat varmaankin betonielementtejä, raaputin pois paksun kerroksen rappausta, ja rappauksen alta paljastui pystysuuntaisia rakoja noin 40 cm välein
5ae6cc1e-1a88-53f4.jpg

Onko mitään muuta tapaa selvittää, mistä kosteus tulee? Joku kamera/mittari, joka voi verrata kosteutta lähellä viemäriputkia ja ulkoseiniä.

Olemme juuri ostaneet talon (vuodenvaihteessa), voiko saada taloudellista tukea tämän korjaamiseen? Tarkastuskertomus ei maininnut kosteudesta laatassa tai kellariseinissä.

fulingbusen sanoi:
Kapeat seinät ovat todennäköisesti betoniseinäelementtejä, kaavin ja siinä oli melko paksu kerros rappausta, ja rappauksen alta paljastui pystysuoria välejä/railoja noin 40 cm välein.
Mielestäni se näyttää kevytsoraharkoilta. Kaavi joku kymmenen senttimetriä ylemmäs niin näet, että löydät myös vaakasuuntaisia välejä. Eli ne on muurattu.

fulingbusen sanoi:
Onko olemassa jokin muu tapa selvittää, mistä kosteus tulee? Joku kamera/mittari, joka voisi verrata kosteutta viemäriputkien ja ulkoseinien lähellä.
Kyllä, sellaisia kosteusmittareita on ostettavissa/vuokrattavissa. Kuitenkin olisi hyvä omata hieman tietoa siitä, missä ja miksi niitä kannattaa mitata. Voit mahdollisesti kutsua paikalle tarkastajan, joka tekee pienen tutkimuksen, jos tunnet epävarmuutta? Tarkastajilla on yleensä mukanaan kosteusmittari.

fulingbusen sanoi:
Olemme äskettäin ostaneet talon (vuodenvaihteessa), voiko saada taloudellista tukea tämän korjaamiseksi? Tarkastusraportti ei maininnut mitään kosteudesta laatassa tai kellarin seinissä.
Epäilen, että voisit saada taloudellista tukea tähän, ellet sinulla ole mukavia vanhempia tai vastaavia?

Arvaan kuitenkin, että viittaat siihen, että tämä olisi "piilotettu vika"? Sen voi valitettavasti unohtaa...

Kosteus kellarissa ja laatoissa on hyvin yleistä vanhemmissa taloissa. Jos salaojien tekninen käyttöikä on lisäksi ohitettu (mikä vaikuttaa olevan tilanne), tämä on jotain, mitä voi odottaa. Kosteus seinissä olisi luultavasti voinut olla mitattavissa (jos olisit tehnyt sen).

Mutta kosteus kellarissa ei oikeastaan tarvitse olla niin suuri ongelma. Kunhan sinulla ei ole paljon orgaanista materiaalia siellä, missä kosteus esiintyy, se ei ala homehtua.

Se, että kosteus nousee seiniin, voi johtua monista syistä. Onko lattioissa tiivis maali? Silloin kosteus saattaa pyrkiä lähiseiniin sen sijaan, että haihtuisi laatasta (lattiasta). Poista siinä tapauksessa maali ja laita klinkkeriä tai muuta materiaalia, joka sallii kosteuden kulkea.

Voi olla jopa riittävää rapata seinät uudelleen ja laittaa hengittävää silikaattimaalia.

Mutta voi myös olla niin, että on aika tehdä salaojituksen uusiminen?

Viimeksi muokattu:
Se on vanha talo (siirretty kellarin perustalle) ja on suunnitelmia sekä vaihtaa valurautaputket että ojittaa talo uudelleen, mutta valitettavasti on myös sata muuta asiaa hoidettavana. Alkaa ymmärtää niitä, jotka varoittivat, että vanha talo on ikuisuusprojekti :)

Minulla ei ole aavistustakaan lattioiden väristä, se väri, joka siellä on, on varmaan ollut siellä pitkään ja paljon siitä on jo kulunut pois.

Olen soittanut yritykselle, jonka toivon voisivat tulla ja todeta, ovatko putket huonoja vai eivät www.söderlundhs.se

Aion raaputtaa lisää ohutta seinää vain huvin vuoksi :)

Mutta mietin myös laattaa, mikä on yleinen paksuus 50-60-luvulta? Voiko se olla niin ohut, että kaikki kosteus tulee alhaalta? Onko tyhmää porata reikä nähdäkseni kuinka paksu se on? Onko muita tapoja nähdä paksuus kuin porata reikä? Jos minun on nyt pakko purkaa kellarin lattia vaihtaakseni viemäriputkia, voi olla yhtä hyvä valaa paksumpi laatta ja eristää tulevaa kellarin lämmitystä varten.

fulingbusen sanoi:
Mutta mietin myös levyä, mikä on yleinen paksuus 50-60-luvulta? Voiko se olla niin ohut, että kaikki kosteus tulee alhaalta? Onko tyhmää porata reikä nähdäkseen, kuinka paksu se on? Onko olemassa muita tapoja nähdä paksuus kuin poraamalla reikiä?
Jos minun nyt täytyy piikata ylös kellarin lattia vaihtaakseni viemäriputkia, ehkä kannattaa valaa paksumpi levy ja eristää tulevaa kellarin lämmitystä varten.
Minusta sinun pitäisi olettaa, että 50-luvun talon levyssä on kosteutta. Se ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita ongelmia, kunhan kosteus pääsee tuuletumaan pois.

Gjutjärnsbrunnsin vaihto ja samalla koko levyn purkaminen ja uuden valaminen on vähän kuin sanoisi: Ajattelin vaihtaa auton hihnan, mutta sitten ajattelin, että voi olla yhtä hyvä poistaa koko moottori ja asettaa uusi tehtaalla tuotettu moottori. ;)

Saat tietysti vähemmän kosteutta ja mahdollisuuden käyttää vesilämmitteistä lattialämmitystä uudella eristetyllä levyllä. Mutta se todennäköisesti maksaa melko paljon, jos hankit siihen ulkopuolista apua. Jos teet sen itse, se tulee halvemmaksi, mutta valmistaudu raskaaseen työhön.

Olen varmaan käyttänyt rahaa uuteen salaojaan sekä kellarin seinien eristykseen (ulkopuolelta).

Mitä tulee putssläppetiin, se ei välttämättä ole lattian kosteus, joka on varsinainen ongelma. Tietenkin kosteus tulee sieltä, mutta käyttämällä hengittävää maalia kosteus tuulettuu pois. Ongelmia syntyy, kun kosteus jää seinämateriaaliin, jolloin putsi-/maalisläpp uppstår.

Viimeksi muokattu:
Samaa mieltä eviljava:n kanssa. Jos et ole suunnitellut muuttaa kellaritiloja asuintilaksi, vaan pidät ne edelleen vain varastona, pesutuvana, pannuhuoneena, työpajana jne. alhaalla, sinulla ei oikeastaan ole tarvetta rikkoa koko laattaa ja valaa uutta. Toki, se on varmasti hieman karkea ja kostea ympäristö, mutta se ei ole ongelma niin kauan kuin ajattelet rakentaa kellariin vain epäorgaanisista materiaaleista ja et sulje kosteutta tiukan maalin taakse vaan annat lattian ja seinien hengittää.

• Tykkään
Gelbergos
  • Laddar…
Ok, tuhannet kiitokset kaikista vastauksista.

Suunnitelmana mielessä on nyt ensin ottaa apua joltakin, joka voi varmistaa, että viemäriputket eivät vuoda. Jos vuotoja ei löydy, yritän poistaa vanhan maalin ja korvata sen silikaattimaalilla, ja tulevaisuudessa peitän vanhan "autotallin" kaivon ja vaihdan kaikki valurautaiset osat (putket ja kaivot), kuivatan alueen ja lisäeristän seinät (isodrän/pordrän). Jos haluamme asua kellarissa, käytämme rapattuja seiniä ja sellaista matalaprofiilista lämmöneristävää lattialämmitystä (valmiit levyt). Kuulostaako järkevältä?

Olen nyt tukkinut talon kellarissa olevat venttiilit ja suunnittelen pitäväni ne suljettuina niin kauan kuin käytän ilmankuivainta. Toimiiko, jos pidän ne suljettuna ympäri vuoden, kunhan ilma ei seiso paikallaan ja ilmankosteus ei ylitä 70% (ilmankuivain asetettu 65%) Mitsubishi EVX2 tai mikä se nyt onkaan?

Viimeksi muokattu:
fulingbusen sanoi:
Suunnitelma päässäni on nyt ensin pyytää jonkun tarkistamaan, etteivät viemäriputket vuoda. Jos he eivät näe vuotoa, yritän poistaa vanhan maalin ja korvata sen silikaattimaalilla, ja sitten tulevaisuudessa peitän vanhan "autotallin" kaivon ja vaihdan kaikki valurautaiset (putket ja kaivot), teen salaojituksen ja lisäeristän seinät (isodrän/pordrän). Jos haluamme asua kellarissa, käytämme rapattuja seiniä ja sellaisia matalaprofiilisia lämpöeristettyjä lattialämmitysjärjestelmiä (valmiita levyjä). Kuulostaako järkevältä?
Kyllä, se vaikuttaa järkevältä.

fulingbusen sanoi:
Olen nyt tukkonut venttiilit kellarissa ja suunnittelen pitäväni ne suljettuina niin kauan kuin käytän ilmanpoistinta. Toimiiko venttiilien pitäminen suljettuna ympäri vuoden niin kauan kuin ilma ei pysähdy ja ilmankosteus ei ylitä 70 % (ilmanpoistin on asetettu 65 %:iin) Mitsubishi EVX2 tai mikä ikinä sen nimi onkaan
Hmmm... sinun täytyy saada raitista ilmaa jostain. On mahdollista, että venttiilit voidaan sulkea, kun on kosteinta (joulu, elo, syys), mutta sen jälkeen ne pitäisi avata. Toisaalta taas venttiileissä ei ole juurikaan vetoa kesäaikaan (painovoimainen ilmanvaihto).

Lähden nyt liikkeelle omasta talostani (painovoimainen ilmanvaihto) ja siellä kaikki tuloilmaventtiilit ovat kellarissa ja poistoilmaventtiilit (paitsi liesituuletin) yläkerrassa. Näin saadaan tasainen veto koko taloon ja sisääntuleva ilma "esilämmitetään" kellarissa, joten se ei ole jäätävää, kun se saavuttaa asuintilat. Jos sulkisin omat venttiilini kellarissa, saisin todennäköisesti huomattavasti huonomman ilmanvaihdon koko talossa.

fulingbusen sanoi:
Suunnitelmani tällä hetkellä on ensiksi pyytää apua joltakin, joka voi tarkistaa, että viemäriputket eivät vuoda.
Erittäin hyvä. Kun hän on kuitenkin paikalla, voit pyytää häntä piirtämään viemärilinjan siihen piirustukseen, jonka sinulla on. On hyvä tietää, missä ne kulkevat. Samalla voit kysyä häneltä, onko tämä viemäri "itse" vai onko se yhdistetty talon muihin osiin. Jos pahimmassa tapauksessa ilmenee vuoto, kysy häneltä sitten mahdollisuudesta tiivistää putket linerilla ja onko hänellä vinkkejä, kuka voisi tehdä tämän.

fulingbusen sanoi:
Jos he eivät löydä mitään vuotoa, minun täytyy yrittää poistaa vanha maali ja korvata se silikaattimaalilla ja tulevaisuudessa täyttää vanhan autotallin kaivo sekä vaihtaa kaikki valurautaiset osat (putket ja kaivot), salaojittaa ja lisäeristää seinät (Isodrän/Pordrän).
Sanoisin, että vanhan maalin poistaminen ja salaojitus ovat samalla prioriteettitasolla, eli numero 1. Sitten ehkä sinun täytyy myös rapata jotkut seinät uudelleen? Maalaus ei ole välttämätöntä tehdä heti, ja rappauksen pitäisi olla kuiva, kun teet tämän.

fulingbusen sanoi:
Olen nyt tukkinut venttiilit kellarissa ja suunnittelen pitäväni ne suljettuina niin kauan kun käytän ilmanpuhdistinta. Toimiiko, että ne ovat suljettuina ympäri vuoden niin kauan kun ilma ei pysähdy ja ilman kosteus ei ylitä 70% (ilmankuivain on asetettu 65%) Mitsubishi EVX2 tai mikä se sitten onkaan
Minulle tuli mieleen asia tämän yhteydessä. Onko kellari kylmä tai epätasaisesti lämmin? Siinä tapauksessa se toimii kuin klassinen tuuletettu rossipohja, eli erittäin kostea niissä tiloissa, jotka ovat kylmiä. Jos näin on, sinun tulisi pitää venttiilit kiinni ja yrittää järjestää tasaisempi lämmönjakautuminen.

Viimeksi muokattu:
Tämä alkaa olla yleinen ketju talostani (mikä minulle on täysin ok) :)

Talo on puurakenteinen, ohutta hirttä puuverhoilulla.

Lämmitän paljon takkaa talvella ja on kylpyhuonetuuletin, muuten se on luonnontuulettuvuus. Aukot/pelti yläosassa kaikissa ikkunoissa, jotka ovat aina auki, tuuletusritilät kellarissa ja ruokakomerossa. Kellarissa ei ole lämmitystä talvella ja se on suljettu, mutta minulla on vanha parvekeovi autotalliin, josta vetää jonkin verran (tahattomasti). Viime talvena veti paljon kellarista ylös taloon/eteiseen portaikon raoista, suurimmat raot olen nyt tiivistänyt lateksikitillä. Oletan, että vetää edelleen jonkin verran kellarin oven ja portaiden kautta, mutta en ole ajatellut, että tämä on hyvä. Olen jopa harkinnut portaiden eristämistä, koska sähkölasku talvella ei ole mukava yhdistelmäkattilalla käytettäessä sähköllä. Kesän aikana olen täydentänyt ilmalämpöpumpulla ja varannut 5 kuutiota polttopuita takkaan.

Ehdin julkaista yllä olevan ennen kuin luin Raceman's viestin.

Hyvä vinkki koskien viemäriputkien lisäämistä piirustukseen, se täytyy muistaa.

Vastasyntyneen, 3,5-vuotiaan ja erilaisten matkojen jne. työn kanssa en ehdi kuivattaa ennen talvea. Mutta sitten yritän tehdä sen keväällä ja yrittää korjata kellarin seinien pintakerroksen talven aikana.

Se on lämmittämätön kellari, panann on siellä alhaalla ja osa pattereista vuotaa hieman termostaatin kautta, mutta +5 astetta ehkä tammikuussa. Haluaisin siirtyä lämmittämään sitä, kun olen kuivattanut ja tehnyt kellarista asuttavamman.

fulingbusen sanoi:
Se on lämmittämätön kellari, panann on siellä alhaalla ja osa elementeistä vuotaa vähän termostaatin kautta, mutta +5 astetta voi ehkä olla tammikuussa. Haluaisin siirtyä lämmittämään sen, kun olen tyhjentänyt sen ja tehnyt kellarista asuttavamman.
Jos nyt on niin kuin sanot, niin haluaisin väittää, että todennäköisyys on suuri sille, että lämpötila laskee nollaan tai jopa sen alle joina kylminä talviöinä. Kun tämä tapahtuu, kostea betoni jäätyy/murenee. Jos kellari on paljon kylmempi kuin ympäristö jopa kesällä (ja sinulla on tavallinen "venttiili-ventilaatio"), niin juuri silloin kellarista tulee kosteinta.

Hankin sääaseman pitääkseni silmällä lämpötilaa nyt talvella. Ainoa suuntaa-antava merkki viime talvesta on se, että vaatteet kuivuivat hyvin ja pystyin ripustamaan pyykkiä kalsareissani ilman, että jäädyin :)

Mielestäni nyt kesän jälkeen seinät ovat rapautuneet enemmän.

Mutta jos pidän +5 vyötärön korkeudella vähintään nyt talvella ja käytän ilmankuivainta (jos se toimii talvella?) niin, että ilma kiertää. Riittääkö tämä "ilmanvaihto" kellarille, ja yläkerran asumistila ottaa ilmaa ikkunatuuletusventtiileistä?

Nostan aiheen uudelleen ja palaan hieman takaisin. Seinät ovat edelleen samassa kunnossa ja nyt ajattelimme tehdä vanhasta autotallista ylimääräisen huoneen vieraille tai lasten leikkihuoneen.

Koska rappaus vaikuttaa huokoiselta, näyttää siltä, että meidän pitäisi käyttää kalkkirappausta. Mietin seinien pesemistä painepesurilla saadakseni ne puhtaiksi, irrottamalla löysän rappauksen ja kostuttamalla pinnan, jotta uusi rappaus tarttuu. Pitäisikö minun myös raaputtaa pois tai karhentaa pinta niiden alueiden ympäriltä, joita aion parantaa?

Mielestäni kuulostaa hieman äärimmäiseltä käyttää painepesuria irtonaisen rappauksen poistamiseen. Minne kaikki vesi menee?

Vaikka sinulla olisi lattiakaivo huoneessa, paljon rappaus/hiekkaa kulkeutuu mukana. Tätä et todennäköisesti halua viemäriin?

Siitä tulee tarpeeksi sotkuista, vaikka teet sen perinteisellä tavalla.

Henkilökohtaisesti käyttäisin vasaraa ja talttaa ja vain naputtelisin kaiken irtonaisen pois. Sitten kostuttaisin ja rappaisin tavalliseen tapaan, juuri ennen kuin rapataan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.