Ulkoportaat anopin talossa alkavat hajota, erityisesti tietyt laudat. Olen luvannut korjata ne. Pitäisikö vain vaihtaa kaikki, jotta siitä tulee hieno ja yhtenäinen porras? Muuten talo ei ole huippukunnossa, joten se voi olla vähän liioittelua...
Voiko saada jokseenkin yhtenäisen ulkonäön, jos vain vaihtaa joitakin laudoista? Niiden pitäisi olla painekyllästettyjä, arvelisin? Mutta niitä ei varmaan ole helppo maalata, ainakaan suoraan...
Vaihda vain tralli, materiaalikustannukset ovat enintään 300 kruunua ja purkamiseen ja uudelleen asettamiseen menee 2 - 3 tuntia, sinulla on myös aikaa juoda pari olutta sinä aikana (jos runko ei ole täysin laho, silloin on hieman enemmän työtä)
Vaihda vain laudoitus, materiaalikustannukset ovat korkeintaan 300 euroa ja 2-3 tunnin työ purkaa ja asentaa uudelleen. Siinä ajassa ehdit nauttia pari oluttakin (ellei runko ole myös täysin laho, silloin on vähän enemmän työtä)
Rakenne on metallia (ei näy kovin hyvin kuvissa), ja siinä ei ole mitään vikaa. Luulen, että suurin työ on pulttien irrottamisessa (luulen, että sen alla on muttereita).
Ranka on metallia (ei näy kovin hyvin kuvissa), eikä siinä ole mitään vikaa. Luulen, että suurin työ on saada pultit irti (luulen, että mutterit ovat alapuolella).
Onko terassilauta aina painekyllästetty?
Mm pultit näyttävät itse asiassa hieman hankalilta. Sinun tulisi käyttää painekyllästettyä puutavaraa, kyllä, maksaa noin 13 kr lpm. On tyyppiään halvinta puutavaraa, mitä voit löytää ja hyvin yleistä terassille.
Älä ala riidellä muttereiden kanssa, se on vain ajan hukkaa. Irrota laudat sorkkaraudalla ja leikkaa mutterit rälläkällä. Poraa uudet reiät tarvittaessa.
Muuten olen samaa mieltä: osta kestopuu, vaihda kaikki kerralla, muuten sama ongelma toistuu uudestaan ja uudestaan.
Ei näitä pultteja saa pois normaalisti 556:n käytön jälkeen, joten vinkkelihiomakone esiin. Leikkaa joku pää ja lyö irti vasaralla. Älä säästele lautojen vaihtamisessa, vaan vaihda kaikki kerralla. Anoppi saa huolehtia siitä, että tarjoillaan olutta ja illallista.
On olemassa ydinmännystä valmistettua terassilautaa, joka on tyylikkäämpää ja ympäristöystävällisempää kuin painekyllästetty. Tai rakenna valumuotti ylijäämäpuusta, heitä sekaan vähän kiveä ja raudoitusrautaa ja valaa sen sijaan betoniporras!
On olemassa sydänmännystä tehtyä terassilautaa, joka on kauniimpi ja ympäristöystävällisempi kuin painekyllästetty. Tai rakenna muottikehikko jätepuusta, heitä vähän kiviä ja harjateräksiä joukkoon ja valaa betoniporras sen sijaan!
Kun ottaa huomioon, että muu talo ei ollut kovin hyvässä kunnossa ja sain vaikutelman, että TS halusi mahdollisimman yksinkertaisen ratkaisun, niin sekä sydänpuu (jonka tilaaminen erikseen?) että valaminen tuntuvat hieman liioittelulta.
Kun otetaan huomioon, että muu talo ei ollut kovin hyvässä kunnossa ja käsitin, että TS halusi mahdollisimman yksinkertaisen ratkaisun, niin sekä sydänpuu (joka täytyy erikoistilata?) että valetut ratkaisut tuntuvat hieman liioittelulta
En kuitenkaan käyttäisi painekyllästettyä siinä tapauksessa, vaan sen sijaan käsittelemätöntä halpaa puutavaraa, joka todennäköisesti kestää (se ei kuitenkaan ole suoraan maan päällä) siihen asti, kunnes talo peruskorjataan/puretaan/hylätään.
En käyttäisi kuitenkaan painekyllästettyä, vaan sen sijaan käsittelemätöntä halpaa puutavaraa, joka todennäköisesti kestää (eihän se suoraan maassa ole) siihen asti kunnes talo peruskorjataan/revitään/hylätään.
Kun ottaa huomioon, kuinka pieni portaat ovat, hän ehkä säästää 50-100 kr, jos ostaa painamatonta puutavaraa? Jos edes sen verran