Hei, jos aikoo rakentaa uutta tänään, mitä olisi suositeltavaa pukea talo panelin alle, ajattelen silloin, että rakennat itse, pystytät rungon, sitten verhoilet talon jollain säänkestävällä materiaalilla, kuten Utegip, vaihtoehtoisesti länsirannikon levy.

Mitkä ovat molempien materiaalien edut/haitat keskenään?

Ajattelen, että rakennat itse niin, että pystytät rungon, sitten verhoilet talon täysin tällä materiaalilla ja sitten sahaat aukot ikkunoille/oville, kun on aika kunkin paikan kohdalla, jotta voi olla mahdollisimman tehokas aloittaessa säänkestävän suojauksen talolle.

Millaisia ajatuksia, kokemuksia teillä on tästä?

Kyse on osittain mieltymyksistä ja mausta.

Pidän ulkokipsistä, minulla ei ole kokemusta länsirannikon levystä.

• Tykkään
Nygge72
  • Laddar…
Ei ole helppoa verrata, koska niillä on suurelta osin eri tarkoitukset.
Eristäminen kontra levytystoiminta esim.
Pienet talot rakennetaan usein ilmastolevyllä, jotta ei tarvita niin vahvaa runkorakennetta.
Asennus ja jälkityöt ovat helpompia ulkogyproksella.

• Tykkään
Rickard. ja 1 muu
  • Laddar…
Jos haluaa alhaisen hinnan ja klassisen ongelmattoman mtrl:än, pidän Örnpapp:ia ylivoimaisena. Jos haluaa jotain vieläkin helpommin käsiteltävää, Windy on paljon kätevämpi kuin utegips.

• Tykkään
Nygge72
  • Laddar…
Käytimme ulkokipsiä, kun rakentaminen jatkui talvella.

• Tykkään
Nygge72
  • Laddar…
F fribygg sanoi:
Jos haluaa alhaisen hinnan ja klassisen ongelmattoman mtrl:n, pidän Örnpappia ylivoimaisena. Jos haluaa jotain vielä helpompaa käsitellä, Windy on paljon kätevämpi kuin ulkogyproc.
Voin kuvitella, että se on näin, mutta kun ajattelin tehdä suurimman osan itse, haluan sen olevan mahdollisimman säänkestävä heti alussa, ja sillä tavalla levy vaikuttaa helpommalta. Mutta ehkä ajattelen väärin. Vai asennetaanko Windy suoraan runkoon, sitten eristetään sisältäpäin niin, että eristys on Windyä vastaan?

N Nygge72 sanoi:
Niin voin kuvitella, mutta kun ajattelin selvitä tekemällä suurimman osan itse, haluan, että se on kerralla mahdollisimman säänkestävä, ja siksi jokin levy materiaali tuntuu vähemmän työvaiheilta. Mutta ehkä ajattelen väärin. Vai asetetaanko Windy suoraan rungolle, ja sitten eristetään sisältä siten, että eristys menee sitä vasten?
Kyllä vain, jos saat apua pitämään rullaa, kerroksenkorkuinen Windy on luultavasti nopein ja yksinkertaisin tapa saada säänkestävää.

GNU- ulkokipsi on raskas ja hankala kantaa ja käsitellä.

• Tykkään
Nygge72
  • Laddar…
N Nygge72 sanoi:
Vai laitetaanko Windy suoraan runkoon, sitten eristetään sisältäpäin, jolloin eriste on sitä vasten?
Jos sinulla on ulkoinen ristirimoitus, sinun tulisi eristää se kerros ulkopuolelta riippumatta siitä käytätkö Windy, Örnpapp, asfaboard tai GNU.

P
Kuten minä sen näen, on kaksi eri levyä niiden erilaisilla toiminnoilla.
GNU ulkokipsi antaa säätä kestävän talon, mutta se myös vakauttaa rungon.
Västkustskivan käytetään pääasiassa sen kylmäsiltan katkaisevien ominaisuuksien vuoksi, mutta se ei anna vakautta rungolle.
Usein, kun olemme asentaneet västkustskivor, se on jonkin muun tyyppisen levyn päällä, joka on rungossa, esim. tuulensuojalevy cemberit tai vastaava.

• Tykkään
Nygge72
  • Laddar…
Rejäl sanoi:
Kuten näen sen, ne ovat kaksi erilaista levyä eri toiminnoilla..
GNU ulkokipsi tekee talosta säänkestävän mutta myös vakauttaa rungon.
Västkustlevyjä käytetään pääasiassa niiden kylmäsiltaystävällisten ominaisuuksien vuoksi, mutta ne eivät tuo vakautta rungolle..
Usein kun olemme asentaneet västkustlevyjä, ne ovat jonkin muun levytypen päällä, joka on kiinnitetty runkoon esim. Cemberit tuulensuojalevy tai vastaava..
Pidätkö @Rejäl GNU:ta edullisena verrattuna siihen, että ulkopuolelle laitetaan Windy ja sisäpuolelle ristirekisteröity asennuskerros levymateriaaleineen?

• Tykkään
Nygge72
  • Laddar…
P
F fribygg sanoi:
Pidätkö GNU:ta parempana kuin asentaa Windy ulkopuolelle ja sisäinen ristipäällysteinen asennuskerros levymateriaalilla
En ole GNU:n kannattaja. Mutta mielestäni talon vakauttamiseen tulisi käyttää jotain levyä, erityisesti jos rakentaa huvilan.

• Tykkään
Nygge72
  • Laddar…
Rejäl sanoi:
En, minä ole mikään GNU:n kannattaja. Mutta mielestäni taloon tulisi laittaa jokin levy, joka vakauttaa rakenteen, erityisesti jos rakentaa omakotitaloa..
Tietysti, useimmat varmaan asentavat vaakasuoran asennuskerroksen sisäpuolelle ja sen päälle kaksi levyä.

F fribygg sanoi:
Totta kai, useimmat asentavat vaakasuuntaisen asennuskerroksen sisäpuolelle ja kaksinkertaiset levyt siihen.
Joo hyvä g kai osb/kipsi vakauttaa sisältä muuten ajattelen

P
F fribygg sanoi:
Toki kyllä, useimmat asentavat vaaka-asennuskerroksen sisäpuolelle ja kaksoislevyt sen päälle.
Kyllä, mutta se on myöhäisessä rakennusvaiheessa ennen kuin se on paikoillaan, talo altistuu suurille voimille jo esimerkiksi ehjäpaneloinnissa, kun pari puolikuntoista ja pyöreää kaveria kävelee katolla 😊 sekä sääolosuhteet..
Asennamme yhden levyn rungon ulkopuolelle ennen kattotuolien asentamista, ja se toimii runkokiinnityksenä ja sääsuojana..
Mutta tietysti, mahdollisimman yksinkertaisesti, hyvä tuulensuojus on riittävä..

• Tykkään
fribygg
  • Laddar…
Rejäl sanoi:
Joo, mutta se asennetaan rakennukseen vasta myöhäisessä vaiheessa, talo altistuu suurille voimille jo esimerkiksi raakaponttauksen aikana, kun muutama pyöreä setä tallustaa katolla😊 sekä sääolosuhteet..
Laitamme levyn rungon ulkopuolelle ennen kattoristikoiden asentamista, ja se toimii atom runkotukena ja säänsuojana..
Mutta toki helpoimmalla tavalla hyvä tuulensuojakangas riittää..
Minulle on ollut nopeampaa ja halvempaa järjestää vakaus hyvin kiristetyillä reikänauhoilla ennen Örnpappen tai Windy, GNU toki on kestävä, jos runko tulee seisomaan ilman julkisivua pidempään, mutta se on raskasta ja aikaavievää ja melko paljon kalliimpaa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.