Hei!

Ostin talon vuodelta 1962, jonka on rakentanut Hultsfredshus. Sekä sisä- että ulkoseinät on rakennettu kuitulevystä, joka koostuu tretexistä. Sisäpuolen pintakerros on tretex-levy, joka on tapetoitu. Olemme poistaneet tämän tretex-levyn ja päässeet kuitulevyyn. Kuitulevyt on päällystetty tuulensuojapaperilla. Kysymys on, onko tretex-levyn tarkoitus enemmän kuin vain olla sisäpuolen pintakerros. Vai onko mahdollista, että sen pitäisi myös eristää. Miksi valitaan tretex?

Olin ajatellut tehdä uria sähköä ja dataa varten ja sitten päällystää seinät kipsillä. Mahdollisesti päällystän seinän OSB:llä ja sitten kipsikerroksella. Onko riskiä huonommasta eristyksestä, jos vaihdan tretex-levyn kipsiin tai OSB:hen ja kipsiin?

/Magnus

Ei, asenna osb ja kipsi sinä.

Luinkin jostain, että yksi tretex vastaa 3 kpl 13 mm kipsilevyä eristystehossa. Voisihan se olla järkevää. Kysymys on, jos jätän tretex-levyn jäljelle muissa huoneissa ja laitan kipsin päälle. Sähköjen kanssa voisi olla mahdollista hoitaa se ulommainen levy paikallaan.

Voiko olla jotain haittaa lisäeristää tämän rakenteen sisäpuolelle? Sama kuin kuvassa, mutta tiili ulkopuolella. Tärkeää on kai olla rikkomatta muovia ja antaa seinän hengittää. Vai olenko täysin hakoteillä?

Leikkauskuva seinärakenteesta, jossa näkyy eri materiaalikerrokset kuten puukuitulevy, ilmaraot, pystysuorat ja vaakasuorat paneelit, sekä selitykset.

Jos lisäeristät sisäpuolelta esim. 45 mm, älä käytä muovia, jotta et saa kaksoishöyrynsulkua. Jos aiot lisäeristää enemmän, sinun on purettava olemassa oleva höyrynsulku ja poistettava se ennen lisäeristystä. Minulla on samanlaiset seinät kotona ja koen ne hyvin eristäviksi, eriste on siellä missä pitää, eli se on tiiviisti koolinkien vastassa eikä painu kasaan.

Okei. Joten et ollut lisäeristänyt tai purkanut tretexiä. Ymmärränkö oikein, että se kelpaa hyvin ja voi laittaa kipsilevy pinnaksi?

Lisäeristys on yleensä hyvä asia, mutta koen, kuten sanottu, että seinät ovat hyvät. Ulkoseiniin olin asentanut OSB-levyn ja kipsin juuri siitä syystä, että kuitulevyyn on hankalaa kiinnittää asioita.

Miten on laita, että diffuusiotiivis pahvi sisäpuolella. Olen jossain kohdassa repinyt pois tretexlevyn. Pahvi on vahingoittunut. Pitäisikö laittaa uusi muovi päälle ennen kuin laitan OSB:tä ja kipsiä?

Mitä tulee kylpyhuoneeseen. Siellä ei ole pahvia eikä sellaista halutakaan. Kosteussuoja riittää. Eihän kannata olla kaksinkertaista höyrysulkua.

• Tykkään
laguna20
  • Laddar…
M Mr Lorentz sanoi:
Miten on laita diffusionkestävän kartongin kanssa sisäpuolella. Olen joissakin paikoissa repinyt pois kolmeleijonalevyn. Kartonki on vaurioitunut. Pitäisikö laittaa uusi muovi päälle ennen kuin laitan OSB:n ja kipsin?

Mitä tulee kylpyhuoneeseen. Siellä ei ole kartonkia, eikä sitä haluta myöskään. Kosteussuoja riittää. Ei pitäisi olla kaksoishöyrynsulkua.
Mietin sitä myös.. jos on paikoittain kartonki, joka puuttuu

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.