55 571 lukukertaa ·
17 vastausta
56k lukukertaa
17 vastausta
Ohut sisäseinä ilman reikiä lattiaan?
Hei!
Olen etsimässä tapaa pystyttää ohut väliseinä ilman että tarvitsee naulata/ruuvata lattiaan (parketti). Se on "tilapäinen seinä" jotta saan jaettua isomman huoneen, sillä tarvitsen huoneen huoneeseen. Seinät ja katto eivät ole ongelma, jos niihin tulee jälkiä.
Toivomuksena on myös saada asennettua "ikkuna" (lasilevy) valon sisääntuloa varten.
Äänen eristys ei ole korkeimmalla prioriteetilla.
"Päikköseinä"?
Kaikki ehdotukset otetaan kiitollisina vastaan!
Olen etsimässä tapaa pystyttää ohut väliseinä ilman että tarvitsee naulata/ruuvata lattiaan (parketti). Se on "tilapäinen seinä" jotta saan jaettua isomman huoneen, sillä tarvitsen huoneen huoneeseen. Seinät ja katto eivät ole ongelma, jos niihin tulee jälkiä.
Toivomuksena on myös saada asennettua "ikkuna" (lasilevy) valon sisääntuloa varten.
Äänen eristys ei ole korkeimmalla prioriteetilla.
"Päikköseinä"?
Kaikki ehdotukset otetaan kiitollisina vastaan!
Kiinnitä kattokisko ja seinäkiskot, kiinnitä pohjakisko kulmaraudalla seinäkiskoihin. Sitten vain asennat ne kiskot jotka tarvitset, vino ruuvaa ne alas pohjakiskoon niin ettet vahingoita lattiaa, vaihtoehtoisesti aseta ne kulmaraudalla, lisää levymateriaali, tasoita ja tapetoi................valmis.
edit: seinäkiskoilla tarkoitin Mikael_L:n suosittelemalla menetelmällä, jos olin ehkä epäselvä:blushing:
edit: seinäkiskoilla tarkoitin Mikael_L:n suosittelemalla menetelmällä, jos olin ehkä epäselvä:blushing:
Viimeksi muokattu:
Lattian ja lattiapalkin (syll) väliin laittaisin kaksipuolista teippiä, sellaista, jossa on muutaman mm paksu vaahtomuoviydin. Ajattele kiinnitystyynyjä. En kuitenkaan oikein tiedä, mistä sellaista ostaa.
Sitten laittaisin pystysuorat palkit jännitykseen, niin että vaahtomuovi painuu yhteen. Ja jos ei tehdä vahinkoa seinille, vetäisin ruuvit keskelle ja alareunaan palkista, joka on seinää vasten. Kyllä, mahdollisesti enemmän ruuveja sitten, mutta ainakin minimissään.
muokkaus:
Muuten olen samaa mieltä kuin Ola78.
Sitten laittaisin pystysuorat palkit jännitykseen, niin että vaahtomuovi painuu yhteen. Ja jos ei tehdä vahinkoa seinille, vetäisin ruuvit keskelle ja alareunaan palkista, joka on seinää vasten. Kyllä, mahdollisesti enemmän ruuveja sitten, mutta ainakin minimissään.
muokkaus:
Muuten olen samaa mieltä kuin Ola78.
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta!
Miten pystytään pystysuorat tukipuut kiinnittämään jännitykseen? Vähän liian pitkiksi ja pakotetaan paikalleen?
Yksi lisänäkökulma, jota en ajatellut kirjoittaessani tätä, on se, että kyseessä on nurkka, jonka aion erottaa huoneesta. Se tarkoittaa, että siitä tulee "ulkokulma", mutta ehkä se kuitenkin toimii, koska voin kiinnittää tukipuut kattoon/seiniin ja "jännittää" pystysuorilla…?
Toimiiko 45mm tukipuut vai täytyykö olla 70mm? Minulla on erittäin pienet marginaalit, jotta sänky mahtuu tilaan, haluan vain tarkistaa vaihtoehtoni.
Kiitos, että olette kiinnostuneita!
Miten pystytään pystysuorat tukipuut kiinnittämään jännitykseen? Vähän liian pitkiksi ja pakotetaan paikalleen?
Yksi lisänäkökulma, jota en ajatellut kirjoittaessani tätä, on se, että kyseessä on nurkka, jonka aion erottaa huoneesta. Se tarkoittaa, että siitä tulee "ulkokulma", mutta ehkä se kuitenkin toimii, koska voin kiinnittää tukipuut kattoon/seiniin ja "jännittää" pystysuorilla…?
Toimiiko 45mm tukipuut vai täytyykö olla 70mm? Minulla on erittäin pienet marginaalit, jotta sänky mahtuu tilaan, haluan vain tarkistaa vaihtoehtoni.
Kiitos, että olette kiinnostuneita!
se luultavasti paranee vielä kulman kanssa. Silloin seinä tukee itseään molempiin suuntiin. Ainoa on se pieni "läppä" joka saattaa olla heiluva, on seinä jossa on oviaukko, ellei saa hyvää jännitettä lähimpään palkkiin. Tai jos voit elää pienen kynnyksen kanssa.
45:sten pitäisi riittää, koska sinulla tulee joka tapauksessa olemaan levyt päällä. MUTTA käyttäisin 70x45 ja laittaisin ne pitkittäin ulospäin, ainakin ne, jotka pitää asettaa jännitteeseen. 45x45 voi olla heikko.
45:sten pitäisi riittää, koska sinulla tulee joka tapauksessa olemaan levyt päällä. MUTTA käyttäisin 70x45 ja laittaisin ne pitkittäin ulospäin, ainakin ne, jotka pitää asettaa jännitteeseen. 45x45 voi olla heikko.
En tiedä ymmärränkö aivan kuinka ajattelet jakaa huoneen, ehkä voisit lisätä pienen kuvan? Mitä tulee pystysuoriin koolinkeihin, leikkaa ne muutaman mm pidemmiksi kuin niiden pitäisi olla, niin saat ne jännitykseen. Rungon mitan pitäisi olla 45*70, 45*45 saattaa olla liian hutera.
Ok, se ei ainakaan kuulosta siltä, että tässä pitäisi olla mitään ongelmaa korjata tämä. Ei pitäisi viedä liikaa aikaa pois lukien pintakerros jne.
45*70 ja 45 mm leveä seinä siis? Kuulostaa hyvältä tavalta saada hieman parempi vakaus ilman, että seinästä tulee leveämpi. Fiksua!
Ola78: Periaatteessa voi sanoa, että minun pitäisi tehdä pienempi neliömäinen huone suuremman huoneen yhteen kulmaan. Tuliko se nyt helpommin ymmärrettäväksi?
45*70 ja 45 mm leveä seinä siis? Kuulostaa hyvältä tavalta saada hieman parempi vakaus ilman, että seinästä tulee leveämpi. Fiksua!
Ola78: Periaatteessa voi sanoa, että minun pitäisi tehdä pienempi neliömäinen huone suuremman huoneen yhteen kulmaan. Tuliko se nyt helpommin ymmärrettäväksi?
Viimeksi muokattu:
Joo. Jos kyse on siitä joustavasta teipistä, jota ehdotin, niin ehkä millimetri ekstraa on hyvä, muuten luultavasti hieman vähemmän. Sähkö sahalle/jiirisahalle pääsy on hyvä ja sitten hio kymmenenosa kerrallaan, kunnes tuntuu sopivan jäykältä, että voi kopauttaa sisään; todella paljon väkivaltaa ei tarvitse käyttää.Svae sanoi:
Sitten kuiva/märkä puu voi olla ongelma. On etu, jos ostat puut ja annat niiden maata muutaman viikon sisällä, jos voit. Puu kuivuu vähemmän kuitujen suuntaisesti.
Pitäisi toimia. Ole hieman tarkempi säännön kiinnittämisessä kulmaan, ja tässä on hyvä, että se on hieman korkeampi jännityksellä kuin muut. Tässä on muuten vähintään kaksi puuta, jotta saa jotain kiinnittää levyt. Ota esimerkiksi 120 mm ja 45 mm ja ruuvaa yhteen L-muodossa.
Toimii. Seinämä tulee olemaan suhteellisen heikko seinä. Mutta vaikka puut olisivat leveämpiä, ne istuvat huonosti lattialla jne. Sinun on hyväksyttävä, ettei siitä tule täysimittaista seinää.
Kaksi sähkörasiaa vastakkain eri puolilla, eivät mahdu 45x45 mm seinään.
En ole varma, että saat teipin irti jälkiä jättämättä, kun sinun täytyy poistaa seinä uudelleen. Sellainen teippi voi pysyä aika tiukasti kiinni ja pahimmassa tapauksessa "yhdistyä" parketin lakkapinnan kanssa. Kyllä, se voi toimia, mutta en uskaltaisi, jos on tärkeää, että parketti ei vahingoitu.Mikael_L sanoi:
En käyttäisi teippiä. Jos kiristät alaosan hammarbandet koolauksilla, se pysyy kuin piru kuitenkin. Muista vain, että eniten kiristävä koolaus tulisi olla ulkokulmassa. tässä L-profiili 120x45 ja 45x45 oli erittäin hyvä ajatus.
Aloittelijalle, hammarband = ristikappale? Tässä tapauksessa vaakasuora ristikappale?
Olin miettinyt hieman enkä uskonut, että näin "yksinkertainen" ratkaisu toimisi, mutta nyt olen vakuuttunut. Tämä tarkoittaa myös, että sisäoven ja jonkinlaisen ikkunan asentaminen ei myöskään ole ongelma, koska minulla on puurunkoja (luulin hetken, että metallirungot olivat este...).
Jos jätän teipin pois, pitäisikö minun silti käyttää jonkinlaista vaahtomuovia (esimerkiksi sitä, mitä käytetään laminaattilattian asentamisessa)? Ajattelin, että se suojaisi lattiaa hieman, mutta ei tekisi alustaa "liukkaaksi" rungoille.
Seuraava kysymys: Toimiiko ovenkarmi, kun seinä on niin kapea? Kuinka paksu on ovenkarmi, onko niitä eri kokoisia?
Olin miettinyt hieman enkä uskonut, että näin "yksinkertainen" ratkaisu toimisi, mutta nyt olen vakuuttunut. Tämä tarkoittaa myös, että sisäoven ja jonkinlaisen ikkunan asentaminen ei myöskään ole ongelma, koska minulla on puurunkoja (luulin hetken, että metallirungot olivat este...).
Jos jätän teipin pois, pitäisikö minun silti käyttää jonkinlaista vaahtomuovia (esimerkiksi sitä, mitä käytetään laminaattilattian asentamisessa)? Ajattelin, että se suojaisi lattiaa hieman, mutta ei tekisi alustaa "liukkaaksi" rungoille.
Seuraava kysymys: Toimiiko ovenkarmi, kun seinä on niin kapea? Kuinka paksu on ovenkarmi, onko niitä eri kokoisia?
Hammarband on seinän ylävaakasuora sääntö ja alapuolella sitä kutsutaan syll.Svae sanoi:Noviisille, hammarband = regel? Tässä tapauksessa vaakasuora sääntö?
Jos en käytä teippiä, pitäisikö minun silti käyttää jonkinlaista vaahtomuovia (esimerkiksi sellaista, jota käytetään laminaattilattian asennuksessa)? Ajattelen, että se suojaisi lattiaa hieman, mutta ei kuitenkaan tekisi alustasta "liukasta" säännöille.
Seuraava kysymys: Toimiiko ovenkarmi, kun seinä on niin kapea? Kuinka paksu ovenkarmi on, onko niitä erilaisia?
Ei ole haitaksi asettaa jotain väliin suojatakseen lattiaa, joten laita sellaista vaahtoa, jota käytetään laminaattilattian kanssa tai vaihtoehtoisesti laita harmaa pahvinauha.
On varmasti vaikeaa saada ovenkarmia, jos sinulla on vain 45 mm seinä + kipsilevy molemmin puolin, siitä tulee vain 71 mm yhteensä ja muistaakseni karmi on yleensä 95 mm, mikä vastaa 70 mm sääntöseinää + kipsi.
Talon omistaja
· Västernorrland
· 2 532 viestiä
On olemassa 63mm ja 93mm karmit!