Faija rakensi viime kesänä terassin painekyllästetystä puusta. "Talven" jälkeen Hallandissa se näyttää tältä, jälkikäsittelyä ei ole tehty. Mitä ihmettä on tapahtunut?

Altan, joka on valmistettu painekyllästetystä puusta ja on vaurioitunut talven jälkeen. Puun pinnassa on halkeamia ja kulumia.

Puiset terassilaudat, jotka ovat kuluneet ja vaurioituneet talven jälkeen, ei jälkikäsittelyä.

Painekyllästetystä puusta tehty terassi, jossa näkyy kulumista ja vaurioita talven jälkeen ilman jälkikäsittelyä.

• Tykkään
Villafix ja 1 muu
  • Laddar…
Pese pois vain saippualla, tulee sitten loistava.

• Tykkään
MB77
  • Laddar…
Ok, kiitos!

• Tykkään
epw ja 1 muu
  • Laddar…
Kyllä vain, näyttää kummalliselta!
En tiedä olenko nähnyt mitään vastaavaa, en Hallandissa tai muuallakaan.

Se näyttää siltä kuin se olisi hajoamassa.
Ja painekyllästetty puu ei yleensä "roisku niin paljon", että seinästä tulee valkolaikukas?

Oletteko mahdollisesti korkeapainepesseet terassin?

Mitä puuta se on ja mistä se on ostettu?

Kyllä, se on kummallista. Se ei ole käsitelty tai pesty millään tavalla, ellei lasketa mukaan sadetta.
En tiedä tarkalleen, mitä puuta se on, mutta se on ostettu tarkoitusta varten paikallisesta toimipisteestä suuresta ja vakiintuneesta ketjusta.

Siltä näyttää meidän laiturilla kesämökillä joskus keväällä. Mutta se on 10-15 vuotta vanha.

Hyvin kummallista, jos tämä on vain yhden talven jälkeen :eek:

Se näyttää siltä kuin fliskritning ("fiberludd") (http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=6368). Tralli näyttää epätavallisen harmaalta ollakseen puolen vuoden ikäinen, joten luulen, että se on Organowood. Voisiko se olla se, mitä hän on ostanut, myydään K-rauta ja XL-byggissä?

Lautojen väli näyttää tiukalta, ja olen tehnyt saman virheen oman Organowoodtrallini kanssa, joka toimitetaan epätavallisen kuivana ja joka on asennettava suurella välyksellä (vähintään 4 mm).

Fliskritningistä en tiedä, kuinka suuri ongelma se on, mutta valmistajan mukaan sitä pitäisi/voisi vähentää käsittelemällä ns. lika-ja-vesiä hylkivällä käsittelyllä, katso kotisivut. http://www.organowood.com/index.php/faq-v3.html

• Tykkään
Leif i Skåne ja 3 muuta
  • Laddar…
Callmenobody sanoi:
Faija rakensi terassin viime kesänä painekyllästetystä puusta. "Talven" jälkeen Hallandissa tämä on lopputulos, mitään jälkikäsittelyä ei ole tehty. Mitä ihmettä on tapahtunut?

[kuva]
Tuo ei ole painekyllästettyä puuta. Se on Organowood. Täsmälleen sama tapahtui meidän 175 m2 kokoiselle Organowood-terassille. Meillä on myös tuttuja, joilla on sama ongelma heidän Organowood-terassinsa kanssa. Superhuono. Älkää ostako Organowood-lautaa, jos ette halua, että terassinne näyttää tältä vuoden kuluttua....

• Tykkään
  • Surullinen
Emma Sofia ja 5 muuta
  • Laddar…
Se, mitä näkyy, on kemiallinen hajoaminen, puun defibrillaatio. Pinnan puukuidut irtoavat toisistaan. Tätä esiintyy usein, kun tavallista saltia on käytetty jonkin tuotteen (skinka, fisk) suolaamiseen puutalossa. Tässä täytyy olla Organowoodin kemikaalit, jotka ovat johtaneet hajoamiseen. Yritys sanookin "jäljittelevänsä puun luonnollista fossiloitumisprosessia". Ei ole tavoittelemisen arvoista, sillä jokainen puun fossiloituminen johtaa puun voimakkaaseen hajoamiseen.

• Tykkään
Villafix
  • Laddar…
On ollut esillä radiossa muun muassa: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2778&artikel=6693142

"Kaunis terassi, jossa voi juoda aamukahvinsa, ottaa aurinkoa ja lukea, ehkä grillata tai nauttia lasillisen viiniä. Se on monien omakotitaloasujien unelma ja syy rakentaa talon jatke puusta. Mutta kuten tiedetään, unelmat eivät aina toteudu. Olle Lundberg Östersundista on yksi monista kuuntelijoista, jotka ovat ottaneet yhteyttä Plånboken-ohjelmaan saatuaan ongelmia ympäristöluokitellun Organowood-terassilaudan kanssa, jota valmistaja kuvailee sekä kestäväksi että helppohoitoiseksi. Jotain, mikä ei lainkaan pidä paikkaansa useiden tyytymättömien kuluttajien mukaan. Jens Hamlin Organowoodilta on mukana studiossa."

• Tykkään
fredpro ja 1 muu
  • Laddar…
C Callmenobody sanoi:
Faijani rakensi terassin viime kesänä painekyllästetystä puusta. "Talven" jälkeen Hallandissa se näyttää tältä, käsittelyä ei ole tehty. Mitä ihmettä on tapahtunut?

[kuva]
.
Tuo on Organowood. Minulla on 180m2 sellaista. Näyttää samalta joka vuosi. Olen raaputtanut, harjannut, huuhdellut jne. joka vuosi tuskastumiseen asti. Nykyään käytän kuitenkin korkeapainepesuria altainpesu-suuttimeen kytkettynä, ja silloin terassi tulee taas siistiksi, vaikka 180 m2 tekeminen viekin monta tuntia. Se on pakko tehdä joka kevät. Olen omistanut puuterassin 4-5 vuotta.

Älä osta organowood....

• Tykkään
kari rahja ja 1 muu
  • Laddar…
V Lintott8888 sanoi:
Tuo ei ole kyllästetty puu. Se on Organowood. Täsmälleen sama asia on tapahtunut meidän 175 m2 suuruiselle Organowood terassille. Meillä on myös tuttuja, joilla on sama ongelma heidän Organowood terassinsa kanssa. Todella huonoa. Älkää ostako Organowood laudetta, ellette halua, että terassinne näyttää tältä vuoden kuluttua....
V Lintott8888 sanoi:
Tuo on Organowood. Minulla on 180m2 sellaista. Näyttää samanlaiselta joka vuosi. Olen raapinut, harjannut, huuhtonut jne joka vuosi harmikseni. Nykyään käytän kuitenkin korkeapainepesuria liitettynä terassinpesusuuttimeen ja silloin terassi on taas hieno, vaikka sen tekeminen 180 m2:lle vie monta tuntia. Se on tehtävä joka kevät uudelleen. Terassi on ollut minulla 4-5 vuotta.

Älkää ostako organowood....
Jos se vielä kasvaa, onhan se hyvä kauppa? ;) :crysmile:

• Tykkään
john.h
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson sanoi:
Om det fortfarande växer så är det väl en bra affär? ;) :crysmile:
Hyvin huono kauppa valitettavasti. Maksoin 25,000 enemmän kuin mitä tavallinen painettu olisi maksanut vain siksi, että halusin minimoida riskin, että painetun myrkyt päätyisivät salaattiviljelyymme terassin alle... Kallis salaatti... Pahinta on kuitenkin kaikki ylimääräinen työ joka vuosi. On myös aikaavievempää asentaa organowood, koska ne ovat kuivia ja vaikeita suoristaa ja ne on asennettava oikeilla välimatkoilla. Toivotaan, että paperimassajojä puusta loppuu joskus...

• Tykkään
fredpro
  • Laddar…
Minulla on puhdas ydinmänty terassillani ja sekin "nukkaa" hieman talven jälkeen, mutta ei niin että roiskuisi sateella :) mutta se ei häiritse minua, se on todella vain pinnalla, harjaan vähän harjalla ja se näyttää taas hyvältä.

Juuri Organowood on tunnettu siitä, että se harmaantuu nopeasti ja muuttuu melko nukkaiseksi, mutta on vaikea uskoa, että se lyhentää merkittävästi käyttöikää. Jos seuraa heidän ohjeitaan, terassin pitäisi olla hoidettu säännöllisesti ja erityisesti alussa. Monet vain asentavat sen ja ajattelevat, että se hoitaa itsensä, mikä ei ole täysin totta.

Kaikki puu hajoaa, myös "kuollut tai käsitelty" puu, puu on pohjimmiltaan elävä materiaali, mikä on sen viehätys.

"Paperimassa" Organowoodilla ei ole mitään, mitä voisi helposti sivuuttaa. Se näyttää todella ällöttävältä ja likaiselta. Jos sataa ja paikkoja märkivät, siitä tulee liukas mössö. Tämä mössö tukkii raot tehokkaasti, mikä heikentää vedenpoistoa ja ilmanvaihtoa ja voi luultavasti vaikuttaa kestävyyteen, jos rakoja ei huuhdella säännöllisesti. Kyse ei ole pienistä määristä.

Käsittely heidän ohjeittensa mukaan ei auta. Tein sen 3 vuoden ajan, eikä se auttanut lainkaan. Sen sijaan Organowood teki hyvän tilin aineella, koska se oli kallista kuin mikä.

Älä missään nimessä osta Organowoodia. Se on puhdasta huijausta. Kukaan ei halua jatkuvaa paperimassaa puuterassilleen.

• Tykkään
Pippi Viktualia ja 2 muuta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.