13 385 lukukertaa ·
20 vastausta
13k lukukertaa
20 vastausta
Portaikkoaukko, kuinka suuri
Olen remontoimassa eteisessä ja aion asentaa kellariraput. On ollut tila suorille rappusille, mutta nyt olen ostanut käytetyt U-raput, jotka aion asentaa uuteen paikkaan. Se vie aikaa ennen kuin se tehdään, mutta olen parhaillaan hahmottelemassa pohjapiirroksia ja eteiskalusteita, ja sijoitus on päätettävä niin pian kuin mahdollista. Minulla on mitat, mutta olen utelias tietämään, kuinka suuri reikä on tehtävä lattiaan, jotta se mahtuu sisään, jotain, johon toivon jonkun täällä osaavan vastata.
Korkeus: 2530mm
Leveys: 900mm
Mitta A: 1650mm
Mitta B: 2030mm
Mitta C: 1680mm

Korkeus: 2530mm
Leveys: 900mm
Mitta A: 1650mm
Mitta B: 2030mm
Mitta C: 1680mm

30cm jotain.
Jotta voit saavuttaa korotuksen ensimmäisessä nousussa, voit tehdä kynnyksen välipohjan avaukseen. Silloin saat yhteensä 110 mm lisää lattiatilaa ensimmäiseen kerrokseen, katso liitekuva. Sen sijaan sinun on tehtävä kulma kaiteeseen lattialla. :wow:
Joten ensimmäinen ehdotukseni ei sittenkään ollut niin hullumpi.
Joten ensimmäinen ehdotukseni ei sittenkään ollut niin hullumpi.
Sitten tarvitsisin kuitenkin L-portaat, sillä leveys täällä on vain 125 cm...
Luulen ymmärtäväni, mitä tarkoitat, mutta en usko, että se on hyvä.
Ehdotuksesi vaikuttaa siltä, että välipohjan aukon reuna sijoittuu kolmannen askelman yläpuolelle alhaalta päin. Olen laskenut, ja jos oletamme, että kellarisi sisäkorkeus on jossain 210 ja 240 cm välillä, että välipohja mukaan lukien kellarin kattopäällyste ja sisäänkäyntikerroksen lattianpäällyste on 25-30 cm paksu ja että portaikko jakaa tämän korkeuden tasaisesti kaikille askelmille, niin vapaa korkeus, kun seisoo tällä askelmalla, on jossain 160 ja 183 cm välillä. Tämä vapaa korkeus täytyy luultavasti olla pari dm suurempi kuin normaalipituisen henkilön pituus, jotta tämä henkilö ei tunne tarvetta taipua taaksepäin kävellessään alas portaita.
Jos portaikkoa täytyy lisäksi käyttää esimerkiksi huonekalujen kuljettamiseen kellariin, tarvitaan vielä enemmän vapaata korkeutta, koska tuontyyppisiä porrasmalleja ja sen levyisiä yleensä käytetään siten, että pitkät esineet kallistetaan enemmän tai vähemmän pystyasentoon, jotta ne mahtuvat kääntymään.
Luulen, että välipohja-aukon täytyy olla suunnilleen kuten Immobil on piirtänyt. Mahdollisesti, jos kellarin sisäkorkeus on lähellä 230-240 cm, aukon reunan voisi vetää hieman sisäänpäin eli parisenkymmentä senttiä ylimmän askelman yläpuolelle.
Ehdotuksesi vaikuttaa siltä, että välipohjan aukon reuna sijoittuu kolmannen askelman yläpuolelle alhaalta päin. Olen laskenut, ja jos oletamme, että kellarisi sisäkorkeus on jossain 210 ja 240 cm välillä, että välipohja mukaan lukien kellarin kattopäällyste ja sisäänkäyntikerroksen lattianpäällyste on 25-30 cm paksu ja että portaikko jakaa tämän korkeuden tasaisesti kaikille askelmille, niin vapaa korkeus, kun seisoo tällä askelmalla, on jossain 160 ja 183 cm välillä. Tämä vapaa korkeus täytyy luultavasti olla pari dm suurempi kuin normaalipituisen henkilön pituus, jotta tämä henkilö ei tunne tarvetta taipua taaksepäin kävellessään alas portaita.
Jos portaikkoa täytyy lisäksi käyttää esimerkiksi huonekalujen kuljettamiseen kellariin, tarvitaan vielä enemmän vapaata korkeutta, koska tuontyyppisiä porrasmalleja ja sen levyisiä yleensä käytetään siten, että pitkät esineet kallistetaan enemmän tai vähemmän pystyasentoon, jotta ne mahtuvat kääntymään.
Luulen, että välipohja-aukon täytyy olla suunnilleen kuten Immobil on piirtänyt. Mahdollisesti, jos kellarin sisäkorkeus on lähellä 230-240 cm, aukon reunan voisi vetää hieman sisäänpäin eli parisenkymmentä senttiä ylimmän askelman yläpuolelle.