Meillä on Haki-teline terassimme alla. Voin sanoa, että on todella raskasta raahata nelinkontin jokainen yksittäinen Haki-palkki pois tästä säilytyspaikasta (korkeus noin 80 cm - 1 m) ja ryömiä sisään takaisin jokaisen raskaan osan kanssa käytön jälkeen! Kuten moni tietää, jokainen yksittäinen Haki-palkki painaa paljon.
Olen siksi miettinyt jotain kätevää tapaa saada Haki-teline pois terassin alta. Yksi idea on, että Haki-palkit olisivat EUR-lavalla, johon olen asentanut kuljetuspyörät. Ajattelen sitten, että laitan markille jonkinlaisia U-kiskoja, joissa kuljetuspyörät kulkevat. Tällä tavalla ajattelen, että voin vetää koko EUR-lavan ulos, kun tarvitsen telineen, ja kun olen valmis, voin helposti pinota kaikki Haki-osat takaisin lavalle ja vetää sen takaisin terassin alle.
Haki-teline painaa jonkin verran yhteensä, mutta onhan olemassa kestäviä kuljetuspyöriä, ja niitä voi olla monta.
Mitä tulee U-kiskoihin: niiden täytyy kestää sadetta ja ulkoilmastoa, ja haluaisin myös pitää hinnan alhaisena. Olen googlaillut sopivia kiskoja, mutta en ole oikein löytänyt mitään hyvää.
Onko teillä jotain parempia ideoita? Vinkkejä U-kiskoihin, joita voisi ostaa? Onko joku ratkaissut samanlaisen ongelman toisin? Kaikki vinkit ovat tervetulleita.
Jotta välttyisi hieman kosteuden ym. aiheuttamilta ongelmilta, harkitse "ripustaa" U-kiskot sen sijaan. Ulkonemat ja muu saattavat olla liian suuri ongelma, mutta harkinnan arvoinen.
Olin käyttänyt liukuportin kiinnikkeitä. Ehdottaa voisi jula. Ne ovat hintansa arvoisia.
Olisin luultavasti myös ripustanut kaiken terassille, koska arvaan, että maa ei ole tasainen tai kuiva/puhdas liasta.
Lähde liikkeelle tyhjästä lavasta tai kahdesta ja aseta tukipuu joka kulmaan rullavaunuun.
Olisin käyttänyt liukuoven kiinnikkeitä. Ehdotan julaa. Ne ovat edullisia.
Olisin myös ripustanut kaiken terassille, sillä arvaan, että maa ei ole tasainen tai kuiva/puhdas liasta.
Lähtökohtana on tyhjä lava tai kaksi ja nouse joka kulmassa kiskoon rullavaunulle.
Maa alla on melko tasainen ja kaunis, sepelillä/soramurskeella, jonka laitoin.
En rakentaisi roikkuvaa rakennetta tässä tapauksessa. Tässä on kuitenkin kyseessä huomattavia painoja. Alkuperäinen idea kuulostaa hyvältä. Valitse vain tarpeeksi suuret pyörät, jotta ne rullaavat, vaikka alusta ei olekaan täydellinen. Ja ehkä laittaa muutama tavallinen maanlaatta rullauksen alle? Ehkä vesikourulaatat, jos haluaa vähän ohjausta?
Itse rakennan yleensä "aita" telineosista, mutta se toimii käytännössä melko huonosti, kun aina tarvitaan jokin osa, jota on käytetty aitaan. Ihanteellista olisi jotain eri "lokeroita" korkeussuunnassa.
Kiitos kommenteista! Tässä tulee kuva siitä, miltä siellä alttanin alla näyttää tänään:
Siellä pimeydessä voi nähdä rakenteen.
Tässä saatte käsityksen alustasta/sorasta. Kuten näkyy, se on melko suora/tasainen. Kuitenkin pieni kaltevuus kameraan päin. Pieni yhteenveto seuraa:
Ripustettu rakenne:
Plussat:
+ Ei tarvitse ajatella alustaa.
+ Vähemmän kitkaa/helpompi vetää ulos.
Miinukset:
- Kestääkö se painon?
- Sitä ei voi vetää ulos pidemmälle kuin kisko, eli alttanin reunalle asti.
Pyörivä rakenne:
Plussat:
+ Helpompi rakentaa
+ Kestää käytännössä kaiken painon
+ Voidaan vetää pidemmälle kuin alttanin reuna, esim. paikkaan, jossa rakenne asennetaan.
Miinukset:
- Enemmän kitkaa, työläämpi vetää ulos ja sisään.
- Tarvitaan hyvä kisko, jotta pyörät eivät juutu soraan. Pyörät eivät saa pudota kiskosta.
- Kiskon tulee kestää kosteutta maasta/sateesta.
Sopivan kokoiset puhkeamattomat renkaat 100-200/kpl, esimerkiksi nukkekärryihin. Ne rullaavat melko hyvin ja vältyt ryömimästä alle korjaamaan rengasvuotoja vuosittain...
Aseta laatat, kuten yllä annettiin vinkki. Vaikka laatat liikkuisivat hieman, saat telineen ulos hieman voimalla, ja jos tilanne menee huonoksi, ilma platta ja haravoi sorat. Pieni investointi, suuri tulos.
Sopivan kokoiset puhkeamattomat renkaat 100-200/st, esimerkiksi kärryihin. Ne rullaavat melko hyvin, etkä joudu ryömimään alle ja korjaamaan puhkeamista vuosittain...
Suosittelisin "kovia" pyöriä, kuten rullateline. Nämä puhkeamattomat kumirenkaat taipuvat hieman litteiksi, kun ne seisovat pitkään kuormitettuina, mikä tekee yllättävän vaikeaksi saada ne sitten rullaamaan.
Niissä on tumma ja liukas yläpinta, joka uskon toimivan hyvin pyörien kanssa. Ajattelin, että yhdistän kaksi liuskaa, eli yhteensä 6 mm, lisäjäykkyyttä/kestävyyttä varten kiskossa. Kummankin liuskan reunaan ruuvaan kiinni 45x45 kyllästetyn säänkestävän puun. Näin muodostuu U-kisko, jonka leveys on 21 cm, jotta pyörät voivat rullata siinä. Ajattelen kiinnittää kaksi kiskoa laudoilla alapuolelle - kuten junarata. Nämä laudat myös nostavat kiskoja hieman maanpinnasta.
Ne kestävät 130 kg/kpl eikä niissä ole kumia, joka muuttuisi muodoltaan pitkään kuormitettuna.
Vaunut:
Nämä pyörät ruuvaan kiinni lavaan, mutta ajattelen "uppoasentaa" pyörät osittain lavassa, jotta kokoonpano ei ole liian korkea. Korkeus on tärkeä, jotta se ei osu parvekkeeseen. Kuitenkin pyörien täytyy ulottua niin paljon, ettei lava koske 45x45-puuhun, joten ehkä annan pyörien ulottua 6 cm?
Suunnittelemani lastin mukaan minun täytyy rakentaa 3 "vaunua", joten kiskon täytyy olla melko pitkä.
Kiitos palautteesta!
Tarkoitin laudalla vain X määrää poikkilautoja, jotka pitävät kaksi kiskoa jatkuvalla etäisyydellä toisistaan.
Kuitenkin, palautteen huomioon ottaen, minun pitäisi ehkä myös asentaa lautoja pitkin jokaista kiskoa, jolloin en itse asiassa enää tarvitse kaksinkertaista masoniittia, koska pitkittäiset laudat tukevat jokaisen kiskon jäykkyyttä.
Kiitos panoksestasi!
Se mitä tarkoitin laudalla oli ainoastaan X määrä poikkilautoja, jotka pitävät kaksi kiskoa vakioetäisyydellä toisistaan.
Kuitenkin, ottaen huomioon sinun panoksesi, aion luultavasti myös käyttää lautoja jokaisen kiskon mukaisesti, eikä minun oikeastaan tarvitse enää käyttää kaksinkertaista masoniittia, koska pitkittäiset laudat tukevat jokaista kiskon jäykkyyttä.
/Martin
Jos haluat jäykkiä kiskoja, voit laittaa 45*70 laudan maahan ja ruuvata 28*95 kummallekin puolelle.
Painettu ja öljykäsitelty on kyllä hyvä, mutta kuten sanoin, en usko, että puurakenne on erityisen kestävä jatkuvassa yhteydessä maan kanssa. Jos puuta on pakko käyttää, olen samaa mieltä @fribygg:in kanssa siitä, että se tulisi rakentaa kokonaan painekyllästetystä terassilaudasta. Se on ylivoimaisesti halvin vaihtoehto, jos ei muuta (jopa halvempaa kuin ei-imprägoitu puutavara).
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.