11 595 lukukertaa ·
18 vastausta
12k lukukertaa
18 vastausta
Täyttää ruuvinreiät keittiön oviin
Hei,
Meillä on useita keittiökaapin ovia 70-luvulta, joissa saranatapin saranat ovat menneet rikki. Olemme saaneet apua ruuvien poraamisessa irti ovista, mutta nyt reiät ovat liian suuria saranoiden kiinnittämiseen (katso kuva). Mietin parasta ratkaisua tähän, joka kestäisi mahdollisimman hyvin.
Puusepän vinkki oli käyttää puukittiä, täyttää reikä ja porata sitten uusi reikä saranalle. Kestääkö se, ja jos kyllä, olemmeko ostaneet oikean tyyppisen kitin (kuva)?
Itse ovet ovat painavampia kuin modernit Ikea-mallit, koska ne ovat massiivipuuta, joten paino ei ole merkityksetön, ja ne roikkuvat vain kahden ruuvin (sarana) varassa.
Meillä on useita keittiökaapin ovia 70-luvulta, joissa saranatapin saranat ovat menneet rikki. Olemme saaneet apua ruuvien poraamisessa irti ovista, mutta nyt reiät ovat liian suuria saranoiden kiinnittämiseen (katso kuva). Mietin parasta ratkaisua tähän, joka kestäisi mahdollisimman hyvin.
Puusepän vinkki oli käyttää puukittiä, täyttää reikä ja porata sitten uusi reikä saranalle. Kestääkö se, ja jos kyllä, olemmeko ostaneet oikean tyyppisen kitin (kuva)?
Itse ovet ovat painavampia kuin modernit Ikea-mallit, koska ne ovat massiivipuuta, joten paino ei ole merkityksetön, ja ne roikkuvat vain kahden ruuvin (sarana) varassa.
Tuohon en ainakaan minä luottaisi.E EJW sanoi:Hei,
Meillä on useita keittiön ovia 70-luvulta, joiden saranat ovat menneet rikki. Saimme apua poraamaan pois ruuvit, jotka olivat kiinni ovissa, mutta nyt reiät ovat liian suuria saranoiden kiinnittämiseen (katso kuva). Mietin parasta ratkaisua tähän, joka kestäisi mahdollisimman hyvin.
Puusepän vinkki oli käyttää puukittiä, täyttää reikä ja sitten porata uusi reikä saranoille. Pysyykö se, ja jos kyllä, olemmeko ostaneet oikean tyyppistä kittiä (kuva)?
Itse ovet ovat painavampia kuin modernit Ikea-versiot, koska ne ovat massiivipuuta, joten paino ei ole merkityksetön, ja ne roikkuvat vain kahdella ruuvilla (sarana).
Saranat ovat 6 mm ruuveilla, mutta minulla on myös ne 7 mm, jotka linkkaat, ja valitettavasti ainakin yksi reikistä on liian suuri myös niille.T tergo sanoi:
Toimisiko jokin tällainen vai ajattelitko tavallista epoksiliimaa? Ei haittaa, jos emme enää koskaan saa noita saranoita pois luukusta, kunhan se pysyy turvallisesti paikallaan.AXS sanoi:
https://www.clasohlson.com/se/Repair-Putty-Universal-Loctite/p/34-9016
Mutta sillä voit myös täyttää ja sitten porata.E EJW sanoi:Saranat ovat 6 mm ruuveilla, mutta minulla on myös 7 mm ruuveja, joihin linkkaat ja valitettavasti ainakin yksi reikä on liian iso niillekin.
Voisiko jokin tällainen toimia vai ajatteletko tavallista epoksiliimaa? Ei ole ongelma, jos emme koskaan saa noita saranoita irti luukusta, kunhan se pysyy tukevasti.
[linkki]
Vaikea tietää mikä toimii parhaiten, voit kokeilla yhdellä ja katsoa miltä se tuntuu.
Olet saanut muutamia hyviä vinkkejä. Olisin täyttänyt sen puutapilla. On mahdollista tasoittaa ja porata, jos ostat kaksikomponenttikitin, se toimii. Mutta sinun täytyy kierteyttää reikä ruuville sopivalla tulpalla, muuten se ei pysy.
Puutappi ja liima, miksi tehdä siitä monimutkaista?
Jäsen
· Sverige
· 5 651 viestiä
Tein samanlaista tänään, piti kiinnittää keittiötuuletin vanhojen lastulevykaappien runkoon. Kierteen saaminen kunnolla kiinni oli todella vaikeaa. Ratkaisuksi tuli juuri tämä: ensin porata 5 mm poralla, sitten 10 mm poralla mahdollisimman keskelle, laittaa 10 mm puutappi, joka liimataan puuliimalla. Odota liiman kuivumista joitakin tunteja. Esiporaa ja upota hieman, mihin ruuvit tulevat, ohjausta varten. Lopputulos oli täydellinen, erittäin kestävä kiinnitys.
Ovien kohdalla voit käyttää ohuempia puutappeja, mutta tämä on erittäin hyvä menetelmä. Jos ovet ovat ohuita, on vielä tärkeämpää esiporata sopivalla mitoituksella, muuten on olemassa halkeamisvaara.
Ovien kohdalla voit käyttää ohuempia puutappeja, mutta tämä on erittäin hyvä menetelmä. Jos ovet ovat ohuita, on vielä tärkeämpää esiporata sopivalla mitoituksella, muuten on olemassa halkeamisvaara.
Jos ei luota tavallisten puutappien päätypuihin, laita vähän puuliimaa ennen kuin ruuvi menee reikään. Liima tekee uudet kierteet paljon kestävämmiksi eikä sitoudu metalliin. Jos ruuvi on silti jumissa, lämmitä varovasti juotoskolvilla, niin liima sulaa.
Oletan, että jos puhutaan puuruuveista, tarkoitetaan juuri sitä eikä tappeja. Puuruuvi leikataan niin, että kuidut menevät poikittain. Tappi leikataan niin, että kuidut menevät pitkittäin. Kun täytetään reikä puuruuveilla, kierretään ruuvi sisään, ei mitään syykalvoa siinä. Vaihtoehtoisesti puhumme muovisista tapeista. Niissäkään ei ole syykalvoa. Jos ts löytää sopivan muovitapin, se toimii myös.Z z_bumbi sanoi: