20 211 lukukertaa ·
35 vastausta
20k lukukertaa
35 vastausta
Hitsaako oma portaikko h-palkista?
Voiko tehdä oman ullakkotikkaat/ullakkorappuset, mitä luulette? Olen itse nähnyt teräksestä valmistettuja portaita teräspalkista, ajattelin tehdä itse. Minkälainen hitsi tarvitsee olla, toimiiko mig-hitsi tähän? Miten portaat suunnitellaan, pitää pohtia itse. Täytyy huomioida, millainen kulma niiden tulee olla jne. Miten ratkaisen itse portaat, mutta luultavasti haluan hitsata ohuemman teräslevyn palkkiin askelmaksi, sitten kiinnitän tammilevyn teräslevyyn ulkonäön vuoksi.
Mitä mieltä olette? liian vaikeaa? Toimiiko mig-hitsi? Vai tarvitseeko olla kaasuhitsi? Mitä h-palkki muuten maksaa? :-D
Mitä mieltä olette? liian vaikeaa? Toimiiko mig-hitsi? Vai tarvitseeko olla kaasuhitsi? Mitä h-palkki muuten maksaa? :-D
Kaasuhitsaus ei ole ehkä ensimmäinen valinta, Mig/mag löytyy yleensä useimmilta läheltä,
Muuten olisin ottanut "pinnsvetsin".
Mutta koska kysyt, oletan että olet kokematon, ja silloin migen on helpompi käsitellä
(Oikeastaan se on useimmiten Mag).
Palkki on todella kallis, mutta tarkista paikalliselta romukauppiaaltasi...
Muuten olisin ottanut "pinnsvetsin".
Mutta koska kysyt, oletan että olet kokematon, ja silloin migen on helpompi käsitellä
(Oikeastaan se on useimmiten Mag).
Palkki on todella kallis, mutta tarkista paikalliselta romukauppiaaltasi...
Rakensimme jotain samankaltaista meillä, puikkohitsillä. Teräsmateriaali maksoi noin 7-8000, jos muistan oikein, kulmien taivutuksella askelmia ja palkkeja varten. Käytimme suorakulmaista reikäprofiilia 100x200 mm, vaakasuunnassa. Teräskulmiin kiinnitimme tammiaskelmat ruuveilla. Siitä tuli tukeva ja hyvä. On mahdollista tehdä itse, mutta täytyy ajatella huolellisesti etukäteen.
Jäsen
· västra götaland
· 1 017 viestiä
olen rakentanut samanlaisen kesämökille.
Silloin askelmat eivät olleet lovettu tolpan päälle, vaan ne lepäsivät yhtä leveän latan päällä kuin etureunan palkki.
Muista, että jopa vahva palkki voi vääntyä hitsauksessa.
Silloin askelmat eivät olleet lovettu tolpan päälle, vaan ne lepäsivät yhtä leveän latan päällä kuin etureunan palkki.
Muista, että jopa vahva palkki voi vääntyä hitsauksessa.
MIG/MAG-hitsa tai puikkohitsa on luultavasti ensisijainen valinta.
Muista, että MAGin virranvoimakkuuden täytyy vastata materiaalin paksuutta.
Yksinkertaisemmat harrastehitsaajat toimivat usein hyvin ainakin 2-3 mm levyllä, joskus 4 mm myös, sitten on suuri riski kylmähitsaamisesta.
Muista, että MAGin virranvoimakkuuden täytyy vastata materiaalin paksuutta.
Yksinkertaisemmat harrastehitsaajat toimivat usein hyvin ainakin 2-3 mm levyllä, joskus 4 mm myös, sitten on suuri riski kylmähitsaamisesta.
Okei, kiitos vastauksesta, siis vahva hitsaus palkille, montako wattia puhumme?
Joten te, jotka olette tehneet portaita, te näytätte tehneen tämän ratkaisun kuten minun kuvani? älykästä itse asiassa, helpompaa tehdä kuin minun ratkaisu, kunhan tammilevy on tarpeeksi vahva. Miten ratkaisitte palkin ala- ja yläosat?
Joten te, jotka olette tehneet portaita, te näytätte tehneen tämän ratkaisun kuten minun kuvani? älykästä itse asiassa, helpompaa tehdä kuin minun ratkaisu, kunhan tammilevy on tarpeeksi vahva. Miten ratkaisitte palkin ala- ja yläosat?
Jäsen
· västra götaland
· 1 017 viestiä
levyt voivat olla melkein yhtä suuria kuin valmis askelma, joten ekskivan ei tarvitse kantaa niin paljon.
Alhaalla leikkasin palkin vinoon ja asetin levyn, jossa on reikä lattiaan kiinnittämistä varten, ja ylhäällä kallistin palkin niin, että se oli vaakasuorassa seinää vasten, ja sitten levyn, jossa on reikä seinään kiinnittämistä varten.
Alhaalla leikkasin palkin vinoon ja asetin levyn, jossa on reikä lattiaan kiinnittämistä varten, ja ylhäällä kallistin palkin niin, että se oli vaakasuorassa seinää vasten, ja sitten levyn, jossa on reikä seinään kiinnittämistä varten.
250A pitäisi riittää ...Mäster sanoi:
Kerran hitsasin 6mm 250A Kemppi MAG:lla. Voin sanoa, että täyttä läpimenemistä ei ollut mitään ongelmaa saada.
Se oli ihanaa verrattuna omaan Luna micromig 100A:han (ja silloin luulen, että speksi on lähes viritetty)
Olen hitsannut jonkin verran metriä hitsiä vanhalla ESAB smashweld 150A:lla, luulen, että se olisi selvinnyt 5-6 mm materiaalista.
Mutta joka tapauksessa, on mahdollista mennä suurempaan profiiliin pienemmällä materiaalipaksuudella. Silloin on helpompi hitsata heikommalla hitsauskoneella, helpompi ja halvempi palkki.
Tarkoitat kai "pystysuorassa" seinää vasten (ylhäällä)?blackadder sanoi:levyt voivat olla melkein yhtä suuria kuin valmis askelma, joten eklevyn ei tarvitse kantaa niin paljon.
Alhaalla leikkasin palkin vinoon ja kiinnitin levyn, jossa on reikä lattiaan kiinnittämistä varten, ja ylhäällä kallistin palkin niin, että se oli vaakasuorassa seinää vasten, ja sitten levy reiällinen seinään kiinnittämistä varten.
pitäisi miettiä muita ratkaisuja myös kuten sanot, päästä hintaan ja hitsiin alas, mietin myös voisinko käyttää puista palkkia sen sijaan, mutta en tiedä onko sopivia saatavilla, niin ettei tarvitsisi hitsausongelmaa. En tiedä edes selviääkö yksivaiheinen kotona 250A hitsistä?? Tosin liimapuupalkki maksaa varmaan omaisuuden myös.Mikael_L sanoi:250A pitäisi riittää ...
Kerran hitsasin 6mm 250A Kemppi MAG:llä. Voin sanoa, että täysi läpimeno ei ollut mitään ongelmaa.
Se oli ihanaa verrattuna omaan Luna micromig 100A (ja luulen, että speksi on melkein ylikellotettu)
Olen hitsannut jonkin verran metrejä vanhalla ESAB smashweld 150A:lla, ja luulen, että se selviäisi jopa 5-6 mm materiaalista.
Mutta joka tapauksessa, on mahdollisuus valita isompaa profiilia pienemmällä materiaalipaksuudella. Silloin on helpompi hitsata heikommalla hitsillä, kevyemmällä ja halvemmalla palkilla.
Oletan, että asut omakotitalossa, koska harkitset hitsaamista kotona, ja silloin sinun pitäisi voida liittää hitsi liesipistorasiaan...
3-vaihe 16 A riittää useimmille "tallihitseille"
Tietysti voi käyttää pienempää hitsiä kuin 250 A, vaikka se vie hieman enemmän aikaa ja vaatii hieman enemmän harjoittelua/tietoa
180 A hitsi on myös riittävä, ja se on aika yleinen koko monissa talleissa, jos sinulla on joku kaveri, jolta lainata...
3-vaihe 16 A riittää useimmille "tallihitseille"
Tietysti voi käyttää pienempää hitsiä kuin 250 A, vaikka se vie hieman enemmän aikaa ja vaatii hieman enemmän harjoittelua/tietoa
180 A hitsi on myös riittävä, ja se on aika yleinen koko monissa talleissa, jos sinulla on joku kaveri, jolta lainata...
100-130, ehkä 150A on varmaan voimakkain mitä voit löytää joka toimii yksivaiheisena.
Lisäksi epäilen hieman A-lukua jos väitetään että yksivaiheinen selviytyy 150A, onhan olemassa myös myyntiargumentteja ....
Liimapuupalkki on varmaan luonnollinen puuvaihtoehto, jotain noin 56x270 - 66x315 pitäisi kai riittää?
edit: Liimapuupalkin täytyy tietenkin olla pystyasennossa, joten se ei ole yhtä siro portaikkorakennelma kuin teräspalkilla.
Lisäksi epäilen hieman A-lukua jos väitetään että yksivaiheinen selviytyy 150A, onhan olemassa myös myyntiargumentteja ....
Liimapuupalkki on varmaan luonnollinen puuvaihtoehto, jotain noin 56x270 - 66x315 pitäisi kai riittää?
edit: Liimapuupalkin täytyy tietenkin olla pystyasennossa, joten se ei ole yhtä siro portaikkorakennelma kuin teräspalkilla.
Viimeksi muokattu:
Ei, asun asunnossa, mutta kai hitsaaminen onnistuu myös asunnossa suoraan paikan päällä :-D muuten minulla on verstas kellarissa, mutta en usko, että noin pitkän palkin kanssa siitä voi päästä ulos kellarista, samat käytävät ja tiukat käännökset, kuin labyrintti siellä alhaalla.
Mutta liimapuupalkki voi olla myös siisti? Miten se on ruma, jos se on pystyasennossa? Ja olen vähän epävarma, mitä tarkoitat pystyasennolla. Portaistani tulee melko jyrkät, melkein kuin parvitikkaat, no, jotain parvitikkaiden ja portaiden väliltä. Kuten ensimmäisessä kuvassani suurin piirtein. Muuten, 56cm? 66cm? ovatko ne niin leveitä? Eikö ole kapeampia? 270 voi olla liian lyhyt joka tapauksessa, 315 on parempi, mutta 66 leveä... ehkä se on mitä tarkoitit sillä, ettei se ole yhtä hieno. 66cm saattaa toimia silti, mutta se varmasti painaa paljon ja maksaa maltaita.
Onko teräspalkki halvempi kuin liimapuupalkki?
Mutta liimapuupalkki voi olla myös siisti? Miten se on ruma, jos se on pystyasennossa? Ja olen vähän epävarma, mitä tarkoitat pystyasennolla. Portaistani tulee melko jyrkät, melkein kuin parvitikkaat, no, jotain parvitikkaiden ja portaiden väliltä. Kuten ensimmäisessä kuvassani suurin piirtein. Muuten, 56cm? 66cm? ovatko ne niin leveitä? Eikö ole kapeampia? 270 voi olla liian lyhyt joka tapauksessa, 315 on parempi, mutta 66 leveä... ehkä se on mitä tarkoitit sillä, ettei se ole yhtä hieno. 66cm saattaa toimia silti, mutta se varmasti painaa paljon ja maksaa maltaita.
Onko teräspalkki halvempi kuin liimapuupalkki?