Aion noin kuukauden kuluttua alkaa rakentaa autotallia. Mietin nyt, miten runko pitäisi sekata. Näin naapurini rakentajan säätelevän päätyseinää pitkille rimoille, jotka menivät kattotuolien yli, ja hän myöhemmin leikkasi ne samassa kulmassa kattotuolin kanssa. Kattotuoli on sitten päätyseinän sisällä. Mietin tehdä jotain samanlaista. Se näytti todella kätevältä, kun he nostivat kattotuolit ylös, kun se oli vain kattotuolin työntäminen rimoja vasten päätyseinälle.
Olen tehnyt mallin Sketchupissa tätä varten, katso kuvat alla. Mitä mieltä olette tämän tekemisestä? Onko olemassa joitain haittoja, joita en ajattele? Ja miltä näyttävät rakenteelliset ratkaisut autotallin oven ympärillä?
Rakennan niin, että kattotuolit ovat suoraan pystysuoran pystyn yläpuolella. Tarvitaanko sisäänrakennettua/pystyttyä kurkihirttä, jos se on se mitä tarkoitat?
Aivan oikein, jos ne ovat pystytuilla, niin se toimii hienosti. Kirjoitin hieman nopeammin kuin katsoin.
Mutta mitä tulee sääntöjen vetämiseen päätyihin katonippujen kanssa, onko joku rakentanut niin aiemmin ja voisi antaa käytännön vinkkejä?
Ajattelin naulata seinät pitkille sivuille makuulle ja sitten nostaa koko rakenteen ylös. Kuitenkin en voi tehdä niin päädyn kanssa, vaan siellä minun pitää ruuvata sääntö alas alajuoksuun ja tukea se huolella, koska minulla ei ole vaakatasoista tukipalkkia, joka pitää kiinni säännöistä sivusuunnassa.
Joten vinkkejä, videoita tai kuvia siitä, miten käytännössä toimia päätyjen kanssa, otetaan mieluusti vastaan
Mutta mitä tulee kattoristikoiden kanssa tasaisten päätyjen tekemiseen, onko joku tehnyt niin aiemmin ja voi antaa käytännön vinkkejä?
Ajattelin naulata seinät pitkille puolille makuuasennossa ja sitten nostaa ne ylös. En voi kuitenkaan tehdä niin päädyille, vaan siellä minun täytyy skrånaulata sääntö kiinni perustukseen ja tukea tämä huolellisesti, koska minulla ei ole mitään pystysuuntaista tukea pitämään paneelia sivusuunnassa.
Joten vinkkejä, videoita tai kuvia siitä, miten päätypanelit käytännössä tehdään, otetaan mielellään vastaan
Voisitko vain ruuvata säännön ulkopuolelle tilapäisesti, kun nostat seinän, jonka sitten poistat, kun kattoristikko on kiinnitetty?
Voitko vain ruuvata säännön kiinni reglen päälle väliaikaisesti, kun nostat seinää, ja purkaa sen sitten, kun kattotuoli on kiinnitetty?
Joo, se on hyvä idea! Sitten voin nostaa päätyjä samalla tavalla. Sitten voin vain poistaa sen myöhemmin, kun kattotuoli on ruuvattu kaikkiin regleihin.
Minulla on tapana rakentaa juuri niin kuin olet piirtänyt, eli pystytolpat päädyissä ulottuvat kahden uloimman kattoristikon ulkopuolelle. Se on kätevää, menee nopeasti ja tulee tukevaksi.
Esimerkki viimeisimmästä rakennuksesta, tosin siinä oli kattokaaret katon sijasta, mutta periaate on sama.
Minulla on tapana rakentaa juuri kuten olet piirtänyt, eli päätyseinien pystyrangat nousevat ulos kahden uloimman kattotuolin ulkopuolelle. Se on kätevää, menee nopeasti ja on tukevaa.
Esimerkki viimeisimmästä rakennuksesta, itse asiassa siellä oli kattopalkkeja kattotuolien sijaan, mutta periaate on sama.
[kuva]
Tyylikästä! Aion tehdä tuolla tavalla, näen siinä vain etuja.
Aloitan luultavasti pystyttämällä molemmat päätyseinät asettamalla väliaikaisen säännön ulkopuolelle, jonka poistan kun kattotuolit ovat paikallaan. Sen jälkeen pystytän pitkät sivut. Sitten annan päätyseinän peruspuun mennä koko matkan betonille ja pitkien sivujen peruspuiden sijaita päätyjen sisäpuolella. Katso alla oleva kuva, kuinka ajattelen kulman.
Kattotuolit on helppo asentaa, kun seinät on tuettu hyvin, vain nostamalla ne ylös ja sitten kääntämällä ja kiinnittämällä uloimmat päätyseinään. Sitten tietää, että ne ovat oikeassa paikassa ja todennäköisesti seisovat suorassa.
En näe suoraan etua tehdä niin verrattuna siihen, että olisi vain tavallinen seinä vasapalkilla. Se olisi korkeintaan JOS on ajateltu pitää lämmin/eristetty ullakko tai auki harjassa niin, että seinäeristystä voisi jatkaa ihan ylös asti. Tai ehkäisyä varten se pienen kylmäsillan, jonka vasapalkki antaa.
Mutta kuten aiemmin mainittu, voi erittäin hyvin ruuvata muutaman väliaikaisen koolingin seinän ulkopuolelle, jos haluaa jotain estämään kattoristikon kaatumisen ulos. Rakensin modulitallin, jossa päätykolmiot tulivat valmispaneloituina ja silloin niistä tuli melko monta kiloa raahattavaksi ylös, ja jotka haluttiin sitten varmistaa kunnolla ennen kiinnittämistä.
En näen suoraa hyötyä tehdä niin verrattuna siihen, että olisi vain tavallinen seinä, jossa on hammarband. Se voisi olla JOS on tarkoitus pitää lämmin/eristetty ullakko tai avoin nock, niin että haluaa jatkaa seinäeristystä ylös asti. Tai ehkäistäkseen pienen kylmäsillan, jonka hammarband aiheuttaa.
Mutta kuten aiemmin sanottu, voi aivan mainiosti ruuvata joitakin väliaikaisia tukipuita seinän päälle, jos haluaa jotain joka estää kattotuolin kaatumisen ulos. Rakensin modulitallin, jossa päätykolmiot tulivat valmiiksi paneloituina ja ne olivat aika painavia nostettavaksi, joten ne piti varmistaa kunnolla ennen kiinnitystä
Olet täysin oikeassa, että on yhtä hyvä pystyttää "tavallinen" seinä hammarbandilla ja sitten ruuvata tukipuut sen päälle kattotuolin tueksi asentamisen aikana.
Yksi asia, joka tuli mieleeni, kun kirjoitit, on se, että siitä tulee avoin ullakolta alas koolausten välissä oleviin koloihin, koska siinä ei ole hammarbandia. Ajattelen puhaltaa ullakon eristykseksi lösullilla, jolloin eristys pääsee koolausten väleihin. Minun on varmistettava, että seinät on eristetty ja suljettu höyrynsulkumuovilla ennen kuin katon eristys tehdään.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.