Miten tehdään teräsprofiilien kanssa ikkunan ympäri?
Voiko joku selittää?
 
Ei kenelläkään kuvia tai kokemuksia?
 
En ole asentanut ikkunoita, joissa olen käyttänyt teräsprofiileja, mutta luulen, että niitä on yhdistettävä puuprofiilien kanssa. Teräs ei ole kovin hyvä ruuvattavaan.

Miten saat ikkunat sinne, missä on teräsprofiileja? Teräsprofiileja käytetään yleensä sisäseinissä, ja ikkunoita ulkoseinissä.
 
Olen rakentamassa uutta taloa ja olen muurannut ylös rinnetalon osan. Aion kiinnittää 95:n teräsrangan ympäriinsä eristämistä + putkien vetoa varten. Mietin, miten tehdään ikkunoiden kohdalla. Ikkunoita ei kiinnitetä teräsrangoihin!
 
Kun vaihdoin puurungot teräsrunkoihin kellarissani (pois orgaaninen), minulla oli useita ikkunoita. Ratkaisuni, jonka sain käsityöläiseltäni, oli rakentaa ikkunoiden ympärille (jotka ovat lecaväggissä) 'kortlingar' teräsrungoilla.

Eli, ikkunan vasemmalle ja oikealle puolelle asetettiin teräsrunkokehys. Se asetettiin 45 mm liian oikealle/vasemmalle ikkunasta. Lisäteräsrunkoja leikattiin, noin 30 cm pidemmiksi kuin aukko pystysuorien teräsrunkojen välillä. Noin 15 cm sisäänpäin kummastakin sivusta, ne leikattiin sivulta (HUOM! älä poista mitään) ja taivutettiin niin, että muodostui U (hyvin pitkällä pohjalla).

Tämä sovitettiin aukkoon ja 'pujotettiin' pystysuorien teräsrunkojen päälle. Myös tässä se asetettiin 45 mm liian alas/ylös suhteessa ikkunaan.

Sitten asetin 45x70 mm puurungot aukkoon, jotta ikkuna-aukko voidaan ruuvata kiinni.

Toivottavasti ymmärrät mitä tarkoitan, ja että tämä vastaa sitä, mitä kysyt.
 
Olisi todella mielenkiintoista nähdä kuvia tästä!
Jotta voi yhdistää sen käsityksiinsä, kun kuvailet sitä.
Onko sinulla kuvia?
 
Pienen etsinnän jälkeen löysin seuraavan. Kuvan laatu ei ole maailman paras, mutta mutta :D

Kuten näet ensimmäisestä kuvasta, minulla on pystysuorat (seisovat) teräsprofiilit, jotka ovat siis ikkunoiden molemmilla puolilla (2 minun tapauksessani). Ne ovat punaiset viivat.

Sitten minulla on vaakasuorat profiilit, jotka on merkitty sinisellä. Kuten näet, osa profiilista jatkuu alas/ylös pystysuoraan profiiliin, se on siis se osa, jonka olen 'pukenut' pystyprofiiliin.

Tämä näkyy vielä selvemmin kuvassa numero 2, jossa olen sinisellä merkinnyt, mistä olen leikannut ja sitten taivuttanut profiilia.

Toivottavasti nyt selviää, miten olen tehnyt.
 
  • Rakennustyömaa ikkunan ympärillä, pystysuorat teräsprofiilit merkitty punaisella, vaaka profiilit sinisellä. Sähköjohdot näkyvissä profiilien välissä.
  • Pystysuorat teräsprofiilit ikkunan kummallakin puolella, sinisellä merkityt vaakasuorat profiilit. Rakenteessa vihreä pistorasia ja kaapeli.
  • Tykkään
Higgsino
  • Laddar…
Kiitos kuvista!

Sinä vain kiinnität puureet metallilevyyn, vai mitä?
Kiinnitätkö vain teräsprofiilit kiskoon, et leca-seinään?
 
robban sanoi:
Kiinnitätkö vain puurimat peltiin silloin?
Kyllä.

robban sanoi:
Kiinnitätkö vain teräsrimat kiskoon, et lecaväggeniin?
Tämä pitää myös paikkansa. Lecaväggenin ja teräsrimien välillä minulla on tässä tapauksessa lisäksi 45 mm:n ilmarako (pidin vanhan puuriman 'katossa'). Ylhäällä oleva kisko on siis kiinnitetty vanhaan puurimaan, ja alhaalla oleva kisko on ruuvattu betoniin (lodattuani sen ylhäällä olevan kiskon suuntaisesti).
 
Tuleeko siitä vakaa?

Asetan sääntöni muutaman cm leca-seinän ulkopuolelle, ja siinä ajattelin, että siitä voisi tulla vähän epävakaa, ikkunan kohdalla.
Mutta sinun menetelmälläsi sen pitäisi toimia, kun olet taivuttanut pellin alas ja kiinnittänyt sen sääntöön, joka ulottuu aina kattoon asti?

Tarvitaanko puurunkorunko? Mitä syvennysmateriaalia sinulla on?
 
En ole huomannut mitään eroa muihin, tavallisiin ristikkoseiniini verrattuna.

Puu on siinä, jotta voin ruuvata ikkunan pieleen kiinni, joka on yksinkertainen MDF-levy. Jos olisi ollut oikea ruuvi, se olisi ehkä onnistunut ilman puuta, mutta tämä tuntui paremmalta.
 
Kyllä, siitä tulee varmasti vakaampi näin!
Ehkä asennan jonkin "för smyg" päästäkseni ikkunan tasolle ja sitten MDF sen päälle! Joten ehkä se onnistuu ilman puusääntöä silloin!

Kiinnittikö vain smygen puuhun? vai käytitkö myös proppuja ja kiinnittitkö lecatin kanssa?
 
Laitoin 12 mm vanerilevyn, jonka naulasin kiinni 4 tuuman takaa smyygiin lecaa-aukossa, jotta olisi jotain mihin ruuvata. Tulpat ja ruuvit olisivat varmasti myös toimineet.
 
Mutta silloin voisit vain kiinnittää playwooden puusääntöön, silloin et kiinnittänyt mitään leca:an?
 
Ei, ymmärrät väärin. Laitoin siis vanerilevyn Lecan eteen. Kun otimme ikkunalle aukon, niin leikkaukset eivät olleet suoria ja siistejä, joten oli tärkeää tukea, jotta se oli tasainen. Onneksi on masonit :D

Kun se oli tasainen, ajettiin 4" naula lecan läpi taakse. Kun sitten smyygi asennettiin, ruuvattiin se osittain vaneriin (lähinnä ikkunaa) mutta myös puusääntöön, joka oli teräksisen 'kortlingen' päällä (lähinnä huonetta).
 
  • Pöydälle asetettuja työkaluja kuten vatupassi, ruuvimeisseli ja kynä ikkunan edessä betoniseinän edistyessä.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.