39 706 lukukertaa ·
23 vastausta
40k lukukertaa
23 vastausta
Lastulevy vai OSB levyn taakse?
Sivu 1 / 2
Lastulevy murenee paljon enemmän kuin OSB. Vaneri voidaan varmasti katsoa olevan vielä parempi. Jotkut sanovat, että saa olla iloinen, jos ruuvi pysyy kiinni lastulevyssä. Itse laitoin OSB:n.
Olen kokeillut kaikkia kolmea vaihtoehtoa, lähinnä koska käytän sitä mitä on saatavilla (nuuka).
Käytin levyjäni rakennustelineenä ja siinä mielessä vaneri on lyömätön, OSB vähemmän kestävä ja lastulevy hengenvaarallinen. Käytin sitten levyjä sisäseinien tukimateriaalina kipsilevyn alla.
Jos aiot laittaa raskaita tavaroita seinälle, mielestäni vaneri on paras. Muuten valitsisin OSB:n. Mielestäni kaikki pitävät muotonsa hyvin, mutta kosteus ei kestä mikään levyistä, huolestun eniten formaldehyhdistä.
Byggmax ottaa 169:- vanerista.
Käytin levyjäni rakennustelineenä ja siinä mielessä vaneri on lyömätön, OSB vähemmän kestävä ja lastulevy hengenvaarallinen. Käytin sitten levyjä sisäseinien tukimateriaalina kipsilevyn alla.
Jos aiot laittaa raskaita tavaroita seinälle, mielestäni vaneri on paras. Muuten valitsisin OSB:n. Mielestäni kaikki pitävät muotonsa hyvin, mutta kosteus ei kestä mikään levyistä, huolestun eniten formaldehyhdistä.
Byggmax ottaa 169:- vanerista.
Kun olin kahden vaiheilla, mitä levymateriaalia pitäisi käyttää, tarkistin juuri formaldehydin esiintymisen. Silloin löysin netissä julkaistun raportin, jossa todettiin, että OSB:ssä on erittäin vähän formaldehydiä.
Olen tietysti hukannut raportin ja etsinyt sitä taas hetken aikaa Googlesta, mutta en ole löytänyt sitä. Sain vaikutelman, että se oli luotettava ja suhteellisen riippumaton raportti.
Olen tietysti hukannut raportin ja etsinyt sitä taas hetken aikaa Googlesta, mutta en ole löytänyt sitä. Sain vaikutelman, että se oli luotettava ja suhteellisen riippumaton raportti.
Kun rakensimme kylpyhuonetta kaksi vuotta sitten, sanoi puuseppä, että vaneri oli ainoa oikea vaihtoehto kylpyhuoneeseen, OSB ei kuulemma kestä yhtä paljon kosteutta. Mutta kun vedeneristät koko huoneen, eikö sillä pitäisi olla merkitystä!!??
Olen saanut sen käsityksen, että asia on näin:
Lastulevy on täynnä liimaa
Vaneri sisältää myös liimaa, mutta ei yhtä paljon
OSB on puristettu yhteen puun luonnollisilla sideaineilla
Ajattelen näin. Mitä enemmän liimaa, sitä suurempi mahdollisuus, että se päästää jotain epäterveellistä ainetta.
Lastulevy on myös tarpeettoman raskasta työskennellä.
Käytämme nyt vain OSB:tä remontissamme.
/Fredrik
Olen saanut sen käsityksen, että asia on näin:
Lastulevy on täynnä liimaa
Vaneri sisältää myös liimaa, mutta ei yhtä paljon
OSB on puristettu yhteen puun luonnollisilla sideaineilla
Ajattelen näin. Mitä enemmän liimaa, sitä suurempi mahdollisuus, että se päästää jotain epäterveellistä ainetta.
Lastulevy on myös tarpeettoman raskasta työskennellä.
Käytämme nyt vain OSB:tä remontissamme.
/Fredrik
Minun on vain lisättävä, että olen käyttänyt lastulevyä kipsilevyn takana koko talossa hinnan vuoksi (59kr/levy). Minulla ei ole ollut mitään ongelmia ruuvata lastulevyyn. Lisäksi olen lukenut, että nykyiset lastulevyt eivät enää sisällä formaldehydiä siinä määrin, että se voisi olla haitallista. Terveisin Tommy
Sama täällä, minulla on tosin Byggelit-levyt, jotka ovat tukevampia kuin esim. halpaversiot. Ei mitään ongelmia keittiökaappien, pyykkikaappien ym. kiinnittämisessä. Lastulevy vastaa hyvin ruuvattaessa.
Se on hölynpölyä, riippuu täysin siitä, kuinka paljon lastulevyjä on. Se on edelleen haitallista, mutta ei yhtä haitallista vain. Lisäksi uskon, että vaaditaan erittäin hyvä ilmanvaihto, jotta ne pysyvät alle raja-arvojen.tommiz sanoi:
Kokeile laittaa kokonainen lattia lastulevyistä, mopata ne kostealla ja nukkua siellä. Tulet pyörryttämään täysin, lievästi sanottuna.