15 982 lukukertaa ·
22 vastausta
16k lukukertaa
22 vastausta
Ruuvipaalut hiekkapohjassa vai halvin mahdollinen kelluntalohko kelluvalle laiturille?
Toimivatko ruuvipaalut, kuten https://www.byggmax.se/skruvpåle-pro-p6191022, hiekkaiseen pohjaan kiinnitettävänä laiturina? Kuinka syvälle hiekkaiseen pohjaan täytyy mennä? Kuinka tiiviisti paalut pitäisi olla, esimerkiksi 2x4 metrin laituriin?
Vaihtoehtoisesti, miten edullisia kelluntalohkoja/ponttooneja voi löytää, jos ei halua murenevaa solumuovia, muita ehdotuksia kuin https://mobil.blocket.se/annons/flera platser/flytblock_flytponton_flytbrygga_flotte/65127588
Vaihtoehtoisesti, miten edullisia kelluntalohkoja/ponttooneja voi löytää, jos ei halua murenevaa solumuovia, muita ehdotuksia kuin https://mobil.blocket.se/annons/flera platser/flytblock_flytponton_flytbrygga_flotte/65127588
Styrofoam markisolering XPS
Paras valinta ponttonilaitureille, mutta varmista, että saat niin suuren pinta-alan kuin mahdollista eikä korkeuden kelluvuus.
Omista laituri, joka on ollut 30 vuotta samalla materiaalilla.
Paino 18 kg/m3
Imeytyy 0,02% vettä
Joten nostovoima on 980 kg/m3
Paras valinta ponttonilaitureille, mutta varmista, että saat niin suuren pinta-alan kuin mahdollista eikä korkeuden kelluvuus.
Omista laituri, joka on ollut 30 vuotta samalla materiaalilla.
Paino 18 kg/m3
Imeytyy 0,02% vettä
Joten nostovoima on 980 kg/m3
Mureneeko se ollenkaan?T Trollskidan sanoi:
Silti haluaisi kuitenkin, että kellukelementin paksuus olisi pari dm, muuten kannatinpalkit tai laiturikansi saattaa upota veteen, eikö vain?
Ei, ne eivät murene.
Totta kai, mutta pinnalle tulisi rakentaa korkeutta, silloin se pysyy vakaana.
Jos kuormat laituria 100 kg:lla ja kelluva pinta koostuu neljästä 5x5 dm kellukkeesta, laituri uppoaa 1 dm.
Jos sinulla on neljä 10x5 dm, se painuu 5 cm.
Totta kai, mutta pinnalle tulisi rakentaa korkeutta, silloin se pysyy vakaana.
Jos kuormat laituria 100 kg:lla ja kelluva pinta koostuu neljästä 5x5 dm kellukkeesta, laituri uppoaa 1 dm.
Jos sinulla on neljä 10x5 dm, se painuu 5 cm.
Viimeksi muokattu:
Niiden ruuvipaalujen kohdalla, jotka linkkasit, on suuri riski, että jää siirtää niitä.
Ensimmäinen laituri oli 2" pitkillä galvanoiduilla putkilla ja jää siirsi ne pois paikaltaan ja myös taivutti niitä.
Ensimmäinen laituri oli 2" pitkillä galvanoiduilla putkilla ja jää siirsi ne pois paikaltaan ja myös taivutti niitä.
Harrastajapuuseppä
· Stockholm (Stuga i Hofors)
· 279 viestiä
Olemme siirtyneet pelkästään kelluviin laitureihin. Rakennamme 20L muovikanistereihin kehyksissä, mutta toimivat myös muiden aiemmin ketjussa mainittujen materiaalien kanssa. Tavalliset kanisterit kestävät noin 10 vuotta ennen kuin auringonvalolle altistuneet on vaihdettava. Meidän ovat noin 2 m leveitä enkä tekisi niitä kapeammiksi, sillä ne voivat muuten horjua. Vedämme ne ylös 12V vinssillä joka syksyn lopulla, mutta jotkut naapurit jättävät kelluvat laiturinsa talveksi. Löytyy ketju, jossa rakennetaan oikeita kivilaitureita, jos etsit täältä foorumista.
Jos aiot rakentaa kiinteän laiturin, ainoa vaihtoehto on luultavasti kivimuuraus, kivikammio tai todella suuret paalut. Tuulen tai vedenpinnan muutoksesta johtuva jää omaa valtavan voiman, eikä rautapylväät tai 90x90 puupaalut kestä sitä vastaan. Tietysti sijainti on tärkeää, mutta jopa suojaisessa lahdessa pienessä järvessä jää voi liikkua. Itse pidän kelluvasta laiturista. Enemmän työtä, mutta silloin (aituri) nukkuu paremmin talvisin.
Rakensin laiturin vuosia sitten ja käytin silloin kellukkeina muovipönttöjä Svenska Flytblockilta. Mutta voi päästä paljon halvemmalla, jos on valmis vaihtamaan jonkin kellukan viiden vuoden välein. Ei siksi, että ne imaisisivat vettä tai menisivät pilalle, vaan jos ne mahdollisesti vahingoittuvat.
Vinkki, jos rakennat oman kelluvan laiturin: Muista helpottaa rantaan vetämistä. Lisätä kelkkoja, vinssikoukun kiinnityspaikkoja ja vastaavia. Ja älä tee sitä liian kapeaksi, muuten se heiluu.
Onnea!
Rakensin laiturin vuosia sitten ja käytin silloin kellukkeina muovipönttöjä Svenska Flytblockilta. Mutta voi päästä paljon halvemmalla, jos on valmis vaihtamaan jonkin kellukan viiden vuoden välein. Ei siksi, että ne imaisisivat vettä tai menisivät pilalle, vaan jos ne mahdollisesti vahingoittuvat.
Vinkki, jos rakennat oman kelluvan laiturin: Muista helpottaa rantaan vetämistä. Lisätä kelkkoja, vinssikoukun kiinnityspaikkoja ja vastaavia. Ja älä tee sitä liian kapeaksi, muuten se heiluu.
Onnea!
Kyllä, olen tehnyt tämän talviaikaan jäällä, toimii hyvin. On olemassa ohjeita CC etäisyyksistä riippuen kantavat palkit mitoista. Tätä ei tarvitse noudattaa orjallisesti laiturin suhteen, mutta se voi antaa viitteen.H hakaninorr sanoi:Toimiiko se kiinnittämällä ruuvipaalut kuten [linkki] hiekkaiseen pohjaan ja rakentamalla kiinteän laiturin päälle? Kuinka syvälle hiekkaiseen pohjaan täytyy mennä? Kuinka tiiviisti paalut pitäisi sijoittaa esimerkiksi 2x4 metrin laiturille?
Vaihtoehtoisesti, kuinka halpoja kellukkeita/ponttoneita voi löytää jos ei halua murenevaa styroxia, muita ehdotuksia kuin [linkki] platser/flytblock_flytponton_flytbrygga_flotte/65127588
HejT Trollskidan sanoi:
Erittäin mielenkiintoinen ratkaisu sinulla. Haluaisin tietää, kuinka suuri laiturisi on LxP.
Oletko peittänyt koko alapuolen maan eristyksellä? Mikä on levyjen koko PxLxK?
Kuinka korkealla veden pinnasta laituri on tyynessä säässä? Kun laiturilla on 4 aikuista henkilöä, kuinka korkealla veden pinnasta laituri sitten on? Jos sinulla on kuva, näen sen mielelläni.
Minulla on yksi, joka on 2,4m x 2,4m Luulen, että kelluvuusmateriaali on 30cm Juuri siinä on 600x1200x50mmM Maggiesb sanoi:Hei
Todella mielenkiintoinen ratkaisu sinulla on. Haluaisin tietää, kuinka suuri on sinun laiturisi LxP.
Oletko peittänyt koko alapuolen maaperäeristyksellä? Mikä on levyjen koko LxPxK?
Kuinka korkealla vedenpinnan yläpuolella laituri on tyynessä säässä? Jos 4 aikuista henkilöä on laiturilla, kuinka korkealla vedenpinnan yläpuolella laituri silloin on? Jos sinulla on joku kuva, näkisin sen mielelläni.
Voin järjestää muutaman kuvan.
Se on modifioitu, koska meillä oli 50cm ulkona sivuilla, ja siitä tuli epävakaa
Minulla on myös yksi, joka on 3x5m myös noin 30 cm kelluvuus, mutta ei koko alla.
Se rakennetaan uutena keväällä vuonna se 1978.
Olen myös rakentanut joitain vesihiihtohypyjä samalla materiaalilla.
Hei, kiitos vastauksesta. Tarkoitatko, että olet rakentanut 6 levyä päällekkäin, yhteensä 30 cm paksuksi? Vai onko olemassa maan levyjä, jotka ovat 30 cm paksuja?T Trollskidan sanoi:Minulla on yksi, joka on 2,4 m x 2,4 m Uskon, että siinä on 30 cm kelluva materiaalikerros Juuri siinä on 600x1200x50mm levyjä
Voin ottaa muutamia kuvia.
se on muutettu, koska meillä oli 50 cm sivuilla, siitä tuli epävakaa
Minulla on myös yksi, joka on 3x5 m, myös noin 30 cm kelluva, mutta ei koko alla.
Se on rakennettava uudestaan, koska runko on vuodelta 1978.
Olen myös rakentanut muutamia vesihiihtohyppyjä samalla materiaalilla.