9 869 lukukertaa ·
21 vastausta
10k lukukertaa
21 vastausta
Kipsilevyn jatkaminen
Hei!
Olen rakentanut noin 5 metrin pituisen sisäseinän, jonka olen päällystänyt OSB-levyillä. Aion pian levyittää seinän kipsillä ja minulla on muutamia kysymyksiä.
Onko ok ruuvata kipsi OSB-levyihin sen sijaan, että ruuvaisin koolauksiin takana? Tietenkin ruuvaan koolauksiin siellä, missä se on mahdollista, mutta koska koolaan 600 cc:n ja tulen käyttämään 900 mm:n kipsiä, se ei tule soveltumaan niin hyvin. Lisäksi minulla on ovi seinässä, joten ei onnistu käyttää 1200 mm:n kipsiä suoraan yli, vaikka haluaisikin.
Ja toinen kysymys: katon korkeus on 2900 mm... miten helpoiten sovitan kipsin korkeudessa? Tarvitaanko liitokseen koolaus, kun minulla on OSB-levy? Riittääkö OSB-levy vakauttamaan liitoksen?
Olen rakentanut noin 5 metrin pituisen sisäseinän, jonka olen päällystänyt OSB-levyillä. Aion pian levyittää seinän kipsillä ja minulla on muutamia kysymyksiä.
Onko ok ruuvata kipsi OSB-levyihin sen sijaan, että ruuvaisin koolauksiin takana? Tietenkin ruuvaan koolauksiin siellä, missä se on mahdollista, mutta koska koolaan 600 cc:n ja tulen käyttämään 900 mm:n kipsiä, se ei tule soveltumaan niin hyvin. Lisäksi minulla on ovi seinässä, joten ei onnistu käyttää 1200 mm:n kipsiä suoraan yli, vaikka haluaisikin.
Ja toinen kysymys: katon korkeus on 2900 mm... miten helpoiten sovitan kipsin korkeudessa? Tarvitaanko liitokseen koolaus, kun minulla on OSB-levy? Riittääkö OSB-levy vakauttamaan liitoksen?
Riittää, että ruuvaat kiinni OSB-levyyn. Huomioi, että et käytä liian pitkiä ruuveja, jos sinulla on esimerkiksi sähköputkia takana...
Ei tarvita sääntöä pystysaumoihin.
Yritä kuitenkin limittää kipsilevyä, jotta saumat eivät tule samaan paikkaan kuin OSB.
Ja älä unohda viistottaa kipsilevyn lyhyitä sivuja, jotta saat tasoitteen näihin saumoihin!
Onnea matkaan!
Ei tarvita sääntöä pystysaumoihin.
Yritä kuitenkin limittää kipsilevyä, jotta saumat eivät tule samaan paikkaan kuin OSB.
Ja älä unohda viistottaa kipsilevyn lyhyitä sivuja, jotta saat tasoitteen näihin saumoihin!
Onnea matkaan!
Kiitos! Kyllä, 3000mm levyt olisivat minun suosikkejani. Näyttää kuitenkin olevan vaikea löytää.crazytok sanoi:Riittää, että ruuvaat osb:iin. Muista vain, että et käytä liian pitkiä ruuveja, jos sinulla on esimerkiksi sähkörasia takana....
Mitään tukipalkkia ei tarvita korkeuden saumassa.
Yritä kuitenkin limittää kipsilevyjä niin, että saumat eivät osu samaan paikkaan kuin osb.
Äläkä unohda viistää kipsin lyhyitä reunoja, jotta saat tasoitteen näihin saumoihin!
Onnea matkaan!
Mutta kun viistän reunat, käytänkö myös teippiä? Eikö siinä synny kohoumaa, kun tasoitan?
Ja vielä yksi asia: onko väliä, miten osb:t asennetaan oven ympärille? Mietin halkeamisriskiä. Voiko osb:t saumata ovenkarmin kohdalta, kunhan ympyröit oven kipsillä, tai päinvastoin? Vai eikö kummankaan levyistä pitäisi saumata karmin kohdalla?
"Mutta kun viistän reunat, käytänkö myös nauhaa? Tulisiko siitä korkeus, kun kittaan silloin?"
kyllä, mutta et ole huomannut sitä missään talossa, jossa olet ollut tähän mennessä, kaikissa isommissa huoneissa on tämä.
leikillään, levität kittiä nauhasta ulospäin niin, että kittaus on yhteensä noin 20-30 cm leveä.
riippuen siitä, miten valo osuu seinään, se näkyy tai ei.
kyllä, mutta et ole huomannut sitä missään talossa, jossa olet ollut tähän mennessä, kaikissa isommissa huoneissa on tämä.
leikillään, levität kittiä nauhasta ulospäin niin, että kittaus on yhteensä noin 20-30 cm leveä.
riippuen siitä, miten valo osuu seinään, se näkyy tai ei.
Varmistaisin, että oven "kahvapuolelle" menee ainakin yksi levyistä, mieluiten molemmat, välttääksesi halkeamia, jos ovi suljetaan huolimattomasti (lue: paiskataan kiinni). Saranapuolella se on vähemmän herkkä, jos se on kunnolla ruuvattu runkoon jne.Hoffmeister sanoi:
Ok, mutta onko ok jatkaa osb:ta pystysuunnassa oven vieressä kuten kuvassa? Kipsi tulee ympäröimään koko oven, joten tästä ei pitäisi tulla mitään halkeamia?Testarn sanoi:

Ok! Vähän jännitti tehdä sauma OSB-levyn kanssa oven viereen! Mutta kipsilevyt ympäröivät oven joka tapauksessa. Eikä saumoja samaan kohtaan!crazytok sanoi:
OSB-levy saumaantuu keskelle oven yläpuolelle. Joten olisi hyvä, jos tekisin kipsilevyn sauman noin 20 cm sen viereen, eikö vain?
Jos olisin sinä, olisin laittanut kokonaisen kipsilevyn molemmille puolille ovea. Sitten pienemmän palan väliin (olettaen, että se toimii osb-saumojen kanssa totta kai).
Mutta jos ei, niin eikö 20 cm päällekkäisyys riitä, vaikka olisin mieluummin tehnyt suuremman päällekkäisyyden, jos mahdollista!
Mutta jos ei, niin eikö 20 cm päällekkäisyys riitä, vaikka olisin mieluummin tehnyt suuremman päällekkäisyyden, jos mahdollista!
Mutta jos teen niin, kipsilevyjen saumat tulevat suoraan ovenkarmien yläpuolelle, vai mitä? Vai onko sillä merkitystä niin kauan kuin osb ympäröi oven? Sillä nyt osb-levyjen sauma tulee suoraan oven yläpuolelle.crazytok sanoi:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 723 viestiä
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 723 viestiä
Kipsinvalmistajat suosittelevat vähintään 100 mm lovia ovien yläpuolelle.
Se ei ole siis niin kuin crazytok kirjoittaa.
Tässä on kuva:
http://www.knaufdanogips.se/index.php/montage/montage-system-innervagg/montage-av-skivor-allmant
Ja osta 300 kipsiä. Paljon helpompaa ja parempaa kuin jatkaa.
Se ei ole siis niin kuin crazytok kirjoittaa.
Tässä on kuva:
http://www.knaufdanogips.se/index.php/montage/montage-system-innervagg/montage-av-skivor-allmant
Ja osta 300 kipsiä. Paljon helpompaa ja parempaa kuin jatkaa.
Olen samaa mieltä 300 kipsin kanssa. Mitä tulee saumaan oven yläpuolella, niin haluaisin väittää, ettei siinä ole mitään ongelmia, koska sinulla on osb alla. (koska et ole tehnyt osb-saumaasi siihen!) Mutta totta kai, tee 100 mm lovileikkaus niin sinulla on sekä vyö että henkselit! 👍🏻sinuslinus sanoi: